117,527 מיליארד שקלים: אושר תקציב הביטחון ל-2024

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון אישרה את תקציב הביטחון לשנת 2024 | התקציב יעמוד על 117,527 מיליארד שקלים, עלייה בשיעור של כ-82% | יותר מ-50 מיליארד שקלים נוספו מאז אושר התקציב הקודם במאי 2023 | בנוסף אושרו כחמישים מיליארד שקלים נוספים שמותנים בקבלת סיוע מגורמים חיצוניים, הכנסות וכדומה

חיילים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, אישרה היום, פה אחד, את החלוקה הפנימית של תקציב הביטחון לשנת 2024 לתחומי פעולה ותכניות.

חוק יסוד: משק המדינה קובע כי הצעת חוק התקציב תהייה מפורטת, אך הצעת תקציב הביטחון המפורטת, הכוללת את תקציב "משרד הביטחון" ויחידות הסמך של משרד רה"מ שעיקר פעילותן בתחום ביטחון המדינה ותושביה, מכילה מידע רב על מבנה מערכת הביטחון ויכולותיה, ומשום כך נקבע בחוק מנגנון ייחודי לאישורה.

בשנת 2024 מסגרת סעיף תקציב "משרד הביטחון" כוללת תקציב הוצאה של 117.527 מיליארד ₪. בעוד שהתקציב המקורי שאושר בחודש מאי 2023 עמד על 64.448 מיליארד ₪, בתקציב 2024 המעודכן קיבל משרד הביטחון תוספת של כ- 53 מיליארד ₪, המהווים תוספת של 82%. בנוסף אישרה הוועדה 50.560 מיליארד ₪ בהוצאה מותנית הכנסה, מדובר בתוספת של כ-32 מיליארד ₪ שמרביתה ממענק הסיוע הייעודי מארה"ב למלחמת חרבות ברזל. כמו כן, אושרה הרשאה להתחייב בהיקף של 87,453 מיליארד ₪.

הצעת התקציב המפורטת לא מונחת על שולחן הכנסת, אלא על שולחן הוועדה המשותפת לוועדת החוץ והביטחון ולוועדת הכספים בלבד, ומשום כך הוועדה מחליפה את ועדת הכספים בדיון המהותי בהצעת התקציב, ואת מליאת הכנסת באישור הצעת התקציב המפורטת בקריאות שניה ושלישית. לאור זאת, על הוועדה המשותפת מוטלת חובה מוגברת לקיים דיונים מעמיקים ואפקטיביים בהצעת תקציב הביטחון. הוועדה, על ועדות המשנה שלה, קיימו במשך החודש האחרון עשרות שעות דיונים, רובם חסויים, על הצעת התקציב.

במהלך הדיונים הופיעו בפני הוועדה, בין היתר, ראש השב"כ, סגן ראש המוסד, ראש אגף התכנון בצה"ל וראש אגף התקציבים במשרד הביטחון. בין הנושאים שעלו בדיונים היו עליות מלחמת חרבות ברזל, תכנית בניין הכוח קצרת הטווח וארוכת הטווח בתחומי ההגנה וההתקפה, סוגיות תקציביות בנושא שכר וכוח אדם, מענקים למשרתי המילואים שיקום נכים ועוד.

במהלך הדיונים שינתה הוועדה את החלוקה הפנימית לתחומי פעולה ותכניות אשר הציעה הממשלה, בכדי לאפשר התאמה טובה יותר לצרכים ביטחוניים שזיהתה הוועדה, וכן לאפשר פיקוח פרלמנטרי טוב יותר על שימוש התקציב, בו עוסקת, לכל אורך השנה הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, על ועדות המשנה שלה. בוצע פילוח נוסף לחימושי יבשה, חימושי אוויר ופלטפורמות אוויר. כמו כן, ניתן דגש למימוש תכנית העבודה של אגף השיקום בנושא פגועי נפש, לרבות הגדלת תקני כוח אדם באגף. בנוסף, הוועדה הצליחה להגדיל את התקציב לטובת תכנית גיוס בקרב אוכלוסיית יוצאי אתיופיה.

היום, כאמור, אישרה הוועדה המשותפת את החלוקה הפנימית של תקציב הביטחון בקריאות השנייה והשלישית, ואישור התקציב כולו, כזכור, כפוף לאישור הצעת חוק התקציב במליאת הכנסת, שצפויה מחר.

כתיבת תגובה