2020: רשתות המזון רשמו הכנסות שיא; ומי הפסידו?

2020 תיזכר כשנתן הטובה ביותר של רשתות המזון: מול עלייה של 0.3% ב-2019, בשנה שלאחר מכן רשמו הרשתות עלייה של מעל 10% בפדיונן • הנפגעות: רשתות השיווק האחרות שעלו ב-3% ב-2020 ורשמו ב-2019 עלייה של 0.5%

הרשתות בעלייה | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

רשתות המזון בישראל סיימו את שנת 2020 בזינוק מרשים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2020 חל גידול של 10.1% בפדיון של רשתות המזון בהשוואה ל-2019. הנתון אף בולט ומרשים במיוחד לעומת העלייה הזעירה של שנת 2019 שעומדת על 0.3% בלבד.

רשתות השיווק לעומת זאת – שהיו סגורות בחלקים מהשנה עקב הסגרים – סגרו עלייה נמוכה בהרבה, אולם עדיין מדובר בעליה מכובדת לעומת השנה הקודמת. על פי הנתונים שנאספו מכלל רשתות השיווק בארץ, בשנת 2020 גדל סך הפדיון של רשתות השיווק ב-3%, בהשוואה ל-2019. את שנת 2019 סגרו רשתות השיווק עם עלייה של 0.5% בלבד. נציין כי על פי הגדרות הלמ"ס רשת שיווק היא: מספר חנויות – לפחות 3 – של אותה רשת המוכרות מוצרים מכל ענפי המסחר כולל מזון.

בלמ"ס בודקים ומפרסמים גם את פדיון המכירות של רשתות השיווק בחודש ינואר 2021. מאיסוף הנתונים (מנוכי עונתיות) עולה כי ישנה ירידה של 3.9% בסך כל פדיון רשתות השיווק, לצד עלייה של 2.9% בפדיון של רשתות המזון. כאמור הנתון הוא ינואר 2021 לעומת החודש הקודם לו דצמבר 2020.

בהשוואה של ינואר 2021 לעומת ינואר 2020 טרם משבר הקורונה וההתנפלות על השווקים (בזמן שעדיין היה אפשר לצאת מהארץ לשופינג בחו"ל. ד"ש), נרשמה  עלייה של 2.5% בסך כל פדיון של רשתות השיווק, לצד זינוק וקפיצה של 13.6% בפדיון של רשתות המזון.

ויש גם התנצלות של הלמ"ס לכל אלו שמתעניינים בנתוני המגמה. "עקב משבר נגיף הקורונה לא ניתן היה לחשב אומדני מגמה בחודשים מרץ- ינואר 2021. בחודשים הבאים, בהתאם לנתונים שיתקבלו, ייבחן פרסום אומדני המגמה".

זאת ועוד, בלמ"ס מדגישים לנו כי הנתונים המתפרסמים בהודעה זו הם ראשוניים ומבוססים על מידע מהרשתות המובילות. בהודעה שתפורסם בחודש הבא הנתון יתעדכן עם קבלת המידע מכל הרשתות הנחקרות.

לא יוצאים, לא רוכשים

מפילוח שנת 2020 עולה כי נרשמה ירידה דרסטית של 20.7% בפדיון רשתות הטקסטיל וההלבשה (אם אין אירועים וחופשות ואם לא יוצאים מהבית, לשם מה לרכוש ביגוד והנעלה. ד"ש). בנוסף נרשמה ירידה בפדיון של 1.2% בסעיף השונות, סעיף זה כולל: מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה. חלק מהחנויות הוגדרו כלא חיוניות ועל כן היו סגורות בחלקים נרחבים מהשנה האחרונה. ב'כלכליסט' פורסם לאחרונה, כי בשנה האחרונה בעקבות המסכות שנדרשנו לעטות עלינו, חלה צניחה של כמעט 50% במכירות של ליפסטיקים ברחבי העולם.

מאידך, ההסתגרות והישיבה האינסופית בבית בעקבות הסגרים והבידודים הביאו לגידול של 10.8% בהיקף הפדיון במחירים קבועים ברשתות של מוצרים בני קיימה. בהגדרה זו כלולים מוצרים שאפשר להשתמש בהם שימוש חוזר וממושך יותר משנה אחת.

בלמ"ס מסבירים כי פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. בנוסף אומרים בלמ"ס כי השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את כלל השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים.

הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.

כתיבת תגובה