צרות בצרורות: תביעות במיליארדים בארה"ב כנגד 'טבע'

סל הצרות של 'טבע' מתרחב: שתי תביעות ענק מתגבשות בימים אלו נגדה בארה"ב • התביעות – בגין התמכרות ומוות מנטילת משככים נרקוטיים, וקרטל בו תיאמו 'טבע' ומתחרותיה מחירים, וגרמו לזינוק של עד 1,000% במחיריהן • מעריכים כי פוטנציאל התביעה מגיעה ל-3 מיליארד דולר • בחברה מגיבים "לטענות אין אחיזה במציאות"

בית 'טבע' בכפר סבא | צילום: סיון פרג

ענקית התרופות הישראלית 'טבע', לקתה בכאבי ראש רבים בשנים האחרונות. הבולטים מביניהם היו: ירידה משמעותית במכירות של תרופת הדגל שלה 'קופקסון', חובות שהלכו וגדלו, ופיתוח איטי מהצפוי של תרופות חדשות.

כעת, מבקשת להצטרף לסל צרותיה צרה חדשה וצרורה, שספק אם משככי הכאבים הפופולאריים של טבע יוכלו להקל על כאב הראש החדש – שתי תביעות ענק בארה"ב, המאיימות להוריד את טבע למקומות אותם היא אינה מכירה מבחינה פיננסית.

התביעה הראשונה, שאמורה להיות מוגשת כבר בעוד 16 יום בביהמ"ש במדינת אוקלהומה, תתבע את טבע וחברות תרופות נוספות, על מכירת תרופות המוגדרות כ'משככי כאבים נרקוטיים'.

במכתב התביעה, המאחד בתוכו 1,500 תביעות דומות ברחבי ארה"ב, נטען כי ישנה התמכרות למשככי כאבים אלה, וכי הם גרמו למותם של 47.6 אלף אמריקאים ממנת יתר בשנת 2013. עוד נטען, כי החברות הנתבעות לא הקפידו על בניית מנגנונים שימנעו את השימוש לרעה של תרופות אלו כסם מזיק.

על פי הערכות, סיכוייה של התביעה היא לזכות בתשלום פיצויים של 300 מיליון דולר במקרה הנמוך, ועד כ-3 מיליארד דולר במקרה שבו יתקבל פסק דין מחמיר.

הקרטל הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב

במושגיה של טבע, התביעה הראשונה היא עוד בגדר הנסבל. אולם במקביל, התפרסם בסוף השבוע על תביעה נוספת המתגבשת בימים אלו כנגד טבע, בהיקפים הגדולים בהרבה מזו הראשונה.

התביעה השנייה, שמסעירה את ארה"ב בימים אלה, היא על מונופול שיצרו חברות תרופות שונות ובהם טבע. לטענת התביעה, באמצעות הקרטל השיגו החברות שליטה על מחירי התרופות שמכרו, זאת ע"י תיאום צמוד של מחירי התרופות.

תביעה זו, הוגשה על ידי 47 מדינות בארה"ב, לאחר חקירה ארוכה של חמש שנים. לדברי התובעים, מדובר באחד מהקרטלים הגדולים ביותר בכל הזמנים בארה"ב. בסוכנות הידיעות בלומברג דווחו, כי יותר מתריסר מנהלים בהווה ובעבר של חברות גנריות מובילות, כולל מיילן ופייזר, מופיעים בכתב התביעה, שהוגשה בהובלת התובע הכללי של מדינת קונטיקט, ויליאם טונג.

"יש לנו ראיות מוצקות שמראות על כך שחברות התרופות הגנריות זממו הונאה בסך של מיליארדים רבים של דולרים נגד העם האמריקני", אמר טונג בהודעה שפרסם. עוד אמר בהודעתו, "כולנו תוהים מדוע ביטוח הבריאות שלנו, ובעיקר התרופות במרשם, כל כך יקרים במדינה זו – וזו הסיבה העיקרית לכך".

 ג'וזף נילסן, עוזר התובע הכללי בקונטיקט שהיה אחד הכוחות המובילים של החקירה, טוען כי "זה קרוב לוודאי הקרטל הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב".

התביעה מאשימה את יצרניות התרופות בניפוח מחירים חסר פרופורציה של יותר מ-100 סוגי תרופות. מדובר בהרחבה משמעותית ביותר ביחס לתלונה שהוגשה כבר בנושא ב-2016, אז עסקה התלונה בשתי תרופות בלבד.

המדינות התובעות את חברות התרופות מסרו, שהחברות קשרו קשר ביניהם, ותיאמו מחירים רק לשם העלאת מחירי התרופות. על פי הנאמר, התיאומים התבצעו בין הבכירים שניצלו ארוחות או מסיבות כדי לבצע את התיאום, וכי לעיתים הדבר נעשה אף בהתקשרות טלפונית ישירה או במשחקי גולף משותפים. בכתב התביעה מפורטים שמות של חטיבות ספציפיות בחברות התרופות, כמו אקטביס של טבע וסנדוז של נוברטיס.

בתביעה גם מופיעים בכירים בחברות התרופות, בהם: מורין קבאנו – לשעבר סגנית נשיא בכירה בטבע שכעת עובדת בחברת לאנט; ג'יימס נסטה – סגן נשיא מיילן לענייני מכירות; דייוויד קרנטיילר – לשעבר סגן נשיא טבע לענייני מכירות, העובד כיום בחברת אפוטקס.

התביעה מאשימה את החברות בכך שבמשך 19 חודשים, משנת 2013 ל-2015, הם העלו משמעותית את מחיריהן של 112 תרופות גנריות, ותיאמו מחירים של לפחות 86 תרופות. בחלק מהמקרים מדובר בהעלאת מחירים של יותר מ-1,000%.

"טבע נטלה באופן קבוע חלק בקנוניות המתוארות בתביעה, והתנהלותה היא נרחבת ומתפשטת לרוחב התעשייה", נכתב בתביעה. "באמצעות המנהלים הבכירים ביותר ורואי החשבון שלה, טבע השתמשה בשורת אמצעים כובלים במגוון רחב, וזאת יחד עם יותר מ-12 חברות, שכולן השתתפו בתיאום המחירים ביודעין ומרצון".

בתצהיר שמסרה חברת טבע לביהמ"ש טענה כי "הטענות על תיאום מחירים אינן מבוססות עובדתית ואין להן אחיזה במציאות". מנהל הכספים של החברה מייקל מקללן, אמר הבוקר בכנס שנערך בת"א "הוגשה תביעה מתוקנת, לא חדשה. מספר גדול של מדינות בארה"ב טוענות כי היה קרטל של תיאום מחירים. אנחנו נגן על עצמנו בתוקף – יש הרבה האשמות, אבל נגן על עצמנו. חשוב לי להדגיש שזה עדיין תיק אזרחי ולא פלילי, לא היו התפתחויות בתחום הזה, ואנחנו מסתכלים על זה ברצינות, אבל בנקודה זאת אין לי הרבה מה לומר בנושא".

כתיבת תגובה