תושבי בית שמש: התחבורה בעיר שבויה בידי הפקידים

זעם בבית שמש על כך שנציגי משרד התחבורה נעדרו מהדיון בבית המשפט על מצוקת התחבורה בעיר • ראש העיר: "אני מרגישה שזו אטימות מוחלטת כלפי תושבי העיר בית שמש" • בעירייה שוקלים להגיש עתירה לבג"ץ נגד משרדי התחבורה והאוצר

הצפיפות באוטובוסים בבית שמש | צילום: באדיבות רשת רוטרניק

בעיית התחבורה בבית שמש, הגיעה אתמול לנקודת הרתיחה, בבית המשפט המחוזי בירושלים. נציגי משרד התחבורה, שאמורים היו לענות בעניין העתירה שהגישה עיריית בית שמש, נעדרו מהדיון ולא באו לשמוע את מצוקת התחבורה הציבורית הקשה בעיר.

העתירה הוגשה בעקבות בעיות תחבורה קשות, אשר תושבי בית שמש סובלים מהן, מפני שהמכרז שאמור היה לפתור את בעיית התחבורה הציבורית בבית שמש, מתעכב, בגלל המחלוקת בין משרדי הממשלה השונים, בנושא רכש הגומלין.

בוועד הפעולה של תושבי בית שמש, שהוקם ע"י תושבים, על מנת להיאבק למען תחבורה ציבורית הולמת, מציינים, כי על פי גורמי מקצוע, המכרז שתקוע משפטית, כבר לא תואם את צרכי העיר ולא לוקח בחשבון את קצב צמיחתה האדיר, במיוחד ביחס לערים אחרות. לדבריהם, "צריך לתכנן אותו מחדש תוך שיתוף התושבים בצרכים".

בכתבות שסוקרות את מצב התחבורה בעיר, הסברנו לא פעם, כי גם אם מחר נפתר נושא רכש הגומלין, הרי עד שהמכרז יעמוד על רגליו וייצא לפועל ברחבי העיר, הוא כבר לא יהיה רלוונטי. למעשה, התושבים טוענים כי עם האכלוס בשכונות החדשות, לצד התפתחות העיר בכל השכונות, אין מנוס אלא לתכנן מכרז חדש.

בוועד הפעולה, זועמים על התנהלות משרד התחבורה ואומרים: "לתושבי העיר נמאס לקום כל בוקר לסבל תחבורתי מתמשך. לצערנו למרות הפניות הרבות למשרד התחבורה והאוצר להתערב ולהביא פתרון למצוקה החריפה בעיר, הבוקר ראינו כי במשרד התחבורה אפילו לא טרחו להגיע לדיון בעניין. אם משרד התחבורה לא ישנה את התנהלותו נצא למחאה נרחבת, לרבות שביתה כללית של העסקים בעיר".

מבירור מעמיק שערכנו (חלק ממנו הובא בסקירת מצב התחבורה בעשור האחרון. ד"ש) עולה, כי ידי משרד התחבורה כבולות בכל הקשור לתכנון, מפאת חוסר תקציב לתכנון קווי אוטובוסים חדשים או הארכת קווים קיימים (רוב הכסף מיועד למגזר הערבי. ד"ש). הפניית האצבע המאשימה של וועד הפעולה אל שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שנמנע לטענתם, מטיפול ממשי בנושא, לא בהכרח נכונה ומשרתת את המטרה.

"ההצהרות שלו נחמדות ומעודדות, אבל בפועל – לא קורה כלום בשטח. אולי זה המצב הפוליטי המפלגתי, אולי סיבות אחרות, אבל בתכלס, תושבי בית שמש ממשיכים לסבול, וההבטחות הבומבסטיות לא ממומשות בשטח", אומר יגאל חדד חבר מועצת העיר ומחברי ועד הפעולה.

לדבריו, "ההצהרות של סמוטריץ' מוכיחות שהוא מבין היטב את הבעיה ואת הצורך בפתרון, אבל איכשהו זה נתקע בשלב הביצוע. הדרישה שלנו היא שהשר ייכנס לעובי הקורה ויעשה מה שצריך כדי שהקווים יתוגברו מחר בבוקר".

הדרישה לתגבר את הקווים מחר בבוקר, היא לא רלוונטית בעליל והדבר מחייב הקצאת תקציבים ממשרד האוצר ומהחשכ"ל שמנהל כיום את הארנק של המדינה. טוב עשו חברי ועד הפעולה שנועדו השבוע עם סגן שר האוצר איציק כהן.

הפגישה התקיימה ימים ספורים לפני סיום תפקידו כסגן שר האוצר לטובת כהונה כשר השיכון. למעשה, מדובר היה בפגישת העבודה האחרונה של כהן במסגרת תפקידו במשרד האוצר.

"היה לי חשוב לקיים את הפגישה הזאת למרות הלו"ז הצפוף, היות ומדובר בנושא קריטי שאני כשליח ציבור, מחויב לעשות הכל על מנת להביא את הפתרון הראוי לכך", אמר סגן השר. לדבריו, "מצב התחבורה הציבורית בבית שמש, קטסטרופלי, וכל הרשויות והגורמים הנוגעים בדבר, מחויבים לעשות הכל, על מנת לשים סוף לסבל של התושבים".

כהן הדף את הטענות למחסור בתקציב ואמר: "אם במשרד התחבורה לא מוצאים תקציב נעזור להם למצוא אותו". הוא הבטיח כי ימשיך לטפל בסוגיה, גם במסגרת תפקידו במשרד השיכון. "בסופו של דבר הרשויות אשמות במצב, היות והן לא נקטו את הצעדים המתבקשים במסגרת האכלוס המאסיבי של העיר בית שמש", כך כהן.

כזכור, בעקבות המצוקה החליט יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, להקפיא העברת תקציב למשרד התחבורה עד לטיפול בנושא. נכון לשעת כתיבת השורות, התקציב עדיין לא עבר למרות הסנקציה של גפני, והתושבים בבית שמש מתכננים להחריף את המאבק. הם מתכננים, בין היתר, לצאת בשיירת מכוניות שתיסע בכביש 38, על מנת להציף את הנושא, בהפגנות מחאה במוקדי המצוקה התחבורתית ועוד.

בדיון שהתקיים אתמול בנושא בבית משפט המחוזי בירושלים, כאמור, לא טרחו נציגי משרד התחבורה להגיע וראש העיר בית שמש עליזה בלוך אמרה, כי "התושבים סובלים בגלל אוזלת היד של המדינה. בכל רגע נתון יש סכנה מטורפת של תאונות דרכים, כי אין להם איך להגיע. ברור לי שביום בו ייקרה אסון חלילה, יימצאו דרך להוסיף אוטובוסים ואני לא מבינה למה צריך לחכות עד לדיון של המדינה בבג"צ ב-27.1.

"זה שהמכרז תקוע, זה לא מעניין. שחררו לנו אוטובוסים. זו אוכלוסייה חלשה שתלויה בפקידים, שלא טרחו אפילו  להגיע היום לבית המשפט. זה שהעיר מחכה לבית המשפט שיחליט, זה לא הוגן כלפי התושבים".

בסיום הדיון אמרה בלוך: "לא נרפה עד שתושבי בית שמש יקבלו תחבורה ציבורית ראויה להם". "בכל רגע נתון, יש בעיר עשרות אלפי תושבים, הנוסעים בתחבורה ציבורית, למעלה מחמישים אחוז מתושבי העיר, אינם מחזיקים רכב פרטי והם נתונים לחסדים של אוטובוס שיגיע. בכל בוקר מחכים אלפי ילדים ונדחסים באוטובוסים. התמונות קשות.

"הכסף באוצר כבר הוקצה מזמן. אי אפשר להשאיר אלפי אנשים, אימהות עם עגלות, בלי רכב ויכולת להתנייד" אומרת בלוך ומוסיפה "אני מרגישה שזו אטימות מוחלטת כלפי תושבי העיר בית שמש. תושבים שיום יום סובלים בהמוניהם, תושבים שזקוקים לזה".

מעיריית בית שמש מוסרים כי שוקלים לעתור לבג"צ בהקדם כנגד משרד התחבורה והאוצר.

שר התחבורה אמר לביזנעס בשבוע שעבר, כי חלק מ-20 מיליוני השקלים שהובטחו בעקבות פעילות ועדת הכספים, לתגבור מידי של התחבורה, כבר עברו לעירייה בסוף החודש הקודם וחלק נוסף אמור לעבור בחודש הנוכחי.

כתיבת תגובה