מהפכת התשלומים בתח"צ: הרב קו והחרדים בחוץ

שלב נוסף בדרך לאפליקציות החדשות לתשלום בתחבורה הציבורית • החרדים הקשישים והעולים יהיו הנפגעים הישירים • לא ייאסף מידע אישי על האזרחים • צפי לעליית מחירים בפריפריה • וגם, האם הנגיעה במכשיר הרב-קו באוטובוס יותר מסוכנת מהנגיעה בעמודי התמיכה או בכפתור העצור?

פקח ברכבת הקלה בירושלים | צילום: אורי לנז, פלאש 90

בקרוב מאוד מדינת ישראל תהפוך למקום הראשון בעולם, בו התשלום בתחבורה הציבורית ייעשה באמצעות אפליקציה ייעודית ותשלום בסוף החודש. אודות מהפכת התשלומים החדשה כתבנו לא מעט. על פי הפרסומים הקודמים, בתקופה זו היינו כבר אמורים להיות עמוק בתוכה. כעת מתברר כי רגע לפני עזיבתו של סמוטריץ' את משרד התחבורה, חתם השר הפעלתן על התקנות המאפשרות את היציאה לדרך של האפליקציות.

כבר בסוף נובמבר 2019 יצא סמוטריץ' בהודעה חגיגית ומשמחת כי "מפברואר 2020 אנו עוברים לתשלום באפליקציה בתחבורה הציבורית". בנוסף, על פי דיווח שהתפרסם ב’דה מרקר’ בתחילת פברואר, הפיילוט יצא לדרך, והחל מחודש אפריל תיכנס האפליקציה לשימוש גורף בתחבורה הציבורית – בכל קווי האוטובוסים וברכבת ישראל.

את ההמשך כולנו מכירים, מגפת הקורונה תקפה אותנו במלא העוצמה ושלחה את המהפכות הגדולות לבוידעם. כעת עם החזרה לשגרה הגיע הזמן לצאת לדרך.

עליות מחירים

על פי דיווח ב- ynet על התקנות החדשות חתם גם שר האוצר. בשלב זה, התשלום באמצעות אפליקציה יתאפשר עד לסוף החודש אך רק לנוסעים חברים בקבוצת ניסוי וביקורת. בנוסף, נקבעו בתקנות החדשות גם מחירי נסיעות בתחבורה הציבורית על-פי שש מדרגות חדשות. על נסיעה של עד 15 ק"מ (בטווח אווירי) ישלמו הנוסעים 5.90 שקלים, עד לטווח של 25 ק"מ יהיה התשלום 10 שקלים. כן נקבעה 'תקרת חיוב' יומית כך שנסיעות של עד 15 ק"מ יעלו לכל היותר 13 שקלים ביום או 16 שקלים בנסיעה משולבת עם הרכבת.

סביר להניח שמהלך ייקור התחבורה הציבורית לא יעבור בשקט. המחירים בפריפריה נמוכים יותר מהמחיר 5.90 שקלים הנהוג במרכז הארץ. כך למשל המחיר של נסיעה פנימית בבאר שבע הוא 4 שקלים וחופשי יומי עולה 9.5 שקלים, תקרת חיוב של 13 שקלים פירושה ייקור של קרוב ל-40%. בקרית גת עלות נסיעה אחת 3.80 שקלים ולא משתלם לרכוש חופשי יומי המקיף את כל היישובים סביב לעיר במחיר של 13.5 שקלים. אגב, בשיטת המחירים החדשה המחיר של נסיעה בין היישובים סביב לקרית גת יעלה ל-15 שקלים (מעל ל-55 ק"מ).

אין לנו מידע כרגע

על פי הדיווח טוענים במשרד התחבורה, כי הנוסע יוכל לבחור בין שימוש באפליקציה החדשה או ברב-קו הוותיק אולם לפי התקנות, למשתמשי האפליקציה תינתן הנחה לעומת מי שיבחר לשלם באמצעות כרטיס רב-קו. לדוגמה, נוסע שחיובו החודשי מעל 200 שקלים ועד 400 שקלים, יקבל הנחה של 75% עד לתקרת הנחה של 150 שקלים. בין 400-1,000 תינתן הנחה בשיעור 50% ועד לגובה של 450 שקלים. נדגיש כי מדובר בנתונים שאינם רשמיים. באתר של חברת מוביט המפעילה את אחת האפליקציות החדשות נכתב, כי כרגע אין להם מידע והסבר על שיטת התמחור החדשה.

הדרת חרדים וקשישים

הציבור החרדי יהיה מודר מההנחות החדשות בשלב זה. מומחים ששוחחו עם ynet בנושא טענו כי מעבר לכך שהאפליקציה מאפשרת לאסוף ידע רב על האזרחים, המהלך גם צפוי לפגוע במגזר החרדי שם שימוש בטלפון חכם אסור, קשישים, עולים חדשים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות.

בנוסף גם גמלאים הזכאים להנחה של 50% יאלצו לשלם יותר. לפי התקנות, רף הגיל עולה בשנתיים ונשים יהיו זכאיות להנחה מגיל 62 לעומת 60 כיום, כאשר גברים יקבלו את ההנחה רק מגיל 67 ולא 65 כיום.

מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר כי "באפליקציות שאושרו על ידינו אין מעקב אחר האזרחים, ונאסר על האפליקציות כל שימוש במידע שנאסף למטרות מסחריות". עוד הוסיפו כי "גיל הפרישה לפנסייה בישראל השתנה כבר לפני מספר שנים וכעת גם התשלום בתחבורה הציבורית לאזרחים ותיקים הותאם לשינוי שנעשה".

ניגוד עניינים והפחדת הציבור

בביקורות נוספת שנכתבה ב-ynet נגד הממשלה ומשרד התחבורה נאמר, כי בסקר אינטרנטי שנשלח לאחרונה לנוסעי התחבורה הציבורית נשאלה שאלה (אחרונה): "משרד התחבורה מפתח בימים אלו אפליקציה שתאפשר לך לשלם עבור הנסיעה, מבלי לגעת במכשיר הרב-קו. מה הם הסיכויים שתשתמש(י) באפליקציה מסוג זה המאפשרת להימנע ממגע?"

גורמים עלומים הביעו ביקורת על השאלה וטענו כי עורכי הסקר קובעים למעשה שיש לגעת במכשיר הרב-קו בעת התשלום, "זו הטעיה שמקורה אינו ברור, שכן פעולת התיקוף כלל אינה דורשת נגיעה של הנוסע במכשיר אלא רק בכרטיס האישי". עוד אמרו הגורמים לאתר כי "בהתחשב בעובדה שהנוסעים כן נדרשים לגעת בעמודי אחיזה, פעמון עצירה, מושבים וידיות שונות אך לא במכשיר הרב-קו, מחשידה מאוד. נראה כי כותבי הסקר מנסים להטמיע תחושת פחד בקרב הנשאלים ביחס לשימוש ברב-קו".

בכתבה הועלו ניגודי עניינים לכאורה בין החברה ששלחה את הסקר לבין חברה המפעילה את אחת האפליקציות החדשות, השאלה 'המפחידה' הובא כראיה לדברים. במשרד התחבורה דחו את הטענות שהועלו ואמרו כי לא רק שאין כל ניגוד עניינים, "השאלה המדוברת חוברה על ידי משרד התחבורה, ונוגעת למנגנון תשלום בתחבורה ציבורית ודפוסי התנהגות הנוסעים בעקבות מגפת הקורונה. מדובר בשאלה כללית שאין לה כל קשר לאפליקציות שמפתחת הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ולאלה שמפתחות החברות שהשתתפו במכרז".

כתיבת תגובה