מרגי סירב לדון בדחיית ההחזר למי שטיסתם בוטלה

יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי סירב לדון בהצעת החוק לדחיית ההחזר הכספי ללקוחות שטיסתם בוטלה בתקופת הקורונה – ודרש נוכחות שרים או לפחות מנכ"לי האוצר, התחבורה והבריאות • זאת לאחר שהגיע למסקנה, כי "כל עוד החברות מקורקעות אף אחד לא יחזיר שקל לצרכנים" • חברות התעופה: לא בורחות מאחריות • ח"כ סובה הציג יותר מ-200 פניות של נוסעים שמחכים לכסף שלהם ואמר: "אנשים לא מבינים מה קורה ובאים אלינו בטענות"

שדה תעופה | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, סירב להעלות להצבעה את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה, לאחר שהגיע למסקנה כי עד שחברות התעופה לא יחזרו לטוס הצרכנים לא יראו את כספם בחזרה. היו"ר מרגי דרש שבוועדה יתייצבו שר האוצר, שרת התחבורה ושר הבריאות, והודיע כי יחדש את הישיבה מחר רק בנוכחותם או בנוכחות מנכ"לי משרדיהם.

כזכור, לפני כחודש אישרה הוועדה לתקן את החוק, על רקע משבר הקורונה, כך שזכות הנוסעים לפיצוי הושעתה, בעוד שזכותם להחזר כספי נשמרה אך הזמן עד לקבלת ההחזר הוארך. לפי המצב כיום, חברות התעופה צריכות להתחיל להחזיר כספים ללקוחות, על טיסות שבוטלו, החל מה-14 באוגוסט. בשל העובדה כי חברות התעופה עדיין לא חזרו להטיס ישראלים לחו"ל ותיירים לישראל ביקשה הממשלה לקבוע, כי , חברת תעופה שברבעון השני של 2020 ירדו הכנסותיה ב-70% לעומת הרבעון המקביל ב-2019 – תחל להחזיר ללקוחות כסף על טיסות שבוטלו מהאחד באוקטובר 2020.

בפתח הישיבה אמר ח"כ מרגי, כי הוא מרגיש כאילו היה בסרט הזה, לפני חודש, והוא חש אשמה שבכלל אישר את התיקון הראשון שדחה את ההחזרים ל-14 באוגוסט. "מה שיגורנו בא לנו. אמרו לי להתנות את כניסת החוק לתוקף עם גמר הסיוע לחברות. אם אני מעביר את זה עכשיו אף אחד פה לא יכול להתחייב שמתחיל מחר תהליך של השבת כספים ללקוחות. אל תספרו לנו את הבלוף הזה, כי כל עוד החברות מקורקעות אף אחד לא יחזיר שקל לצרכנים. אם לא יהיה מתווה שחברות התעופה מתרוממות, ולו באופן חלקי, זו אחיזת עיניים".

היועצת המשפטית של רשות התעופה האזרחית (רת"א), עו"ד רננה שחר, אמרה כי בסוף אף חברה לא מקורקעת, הבעיה היא שהביקושים לטיסות נמוכים בגלל חובת הבידוד. לדבריה, "אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי להסיר חובת בידוד ממדינות ירוקות ולהתיר כניסת זרים לישראל, וזה אמור לעלות ביום חמישי לדיון בוועדת השרים לענייני קורונה".

היו"ר מרגי פנה לנציג האוצר ואמר כי האוצר לא יוצא מגדרו כי לסייע לחברות, ודחיית ההחזר ללקוחות לא מבטיח שחברות התעופה יעמדו על הרגליים. רפרנט מים באגף התקציבים באוצר, חיים בורובסקי, אמר כי ההערכה הייתה שבתחילת אוגוסט יחלו טיסות וב-14 באוגוסט יהיו לחברות הכנסות מהן תוכלנה להחזיר כסף ללקוחות.

בין השניים היו חילופי דברים, והיו"ר מרגי אמר כי הפסיק לדאוג לחברות התעופה ולא רוצה להיות שותף למזימה הזו. בורובסקי השיב כי החברות יחזירו את הכסף לא יאוחר מה-1 באוקטובר. מרגי הגיב ושאל איך? ומאיפה יביאו את הכסף. בורובסקי ענה לו ואמר: "ממתווה הסיוע שיושלם והוא כולל התייחסות להחזר הכספי ללקוחות. בימים אלה מושלמים הליכי ההנפקה של אל על ותאריך ההנפקה הוא 31 באוגוסט".

שמים פתוחים? בלוף

ח"כ עידן רול אמר בתגובה, כי "אי אפשר להמשיך עם הבלוף הזה של פתיחת השמיים. אם נתלים בזה כדי לשלם החזר לצרכנים, אז הם לא יקבלו את הכסף שלהם בחיים. לא פותחים את השמיים כי אנחנו מדינה עם התחלואה הכי גבוה. אפילו סין לא תיקח אותנו, הממשלה כשלה בהתמודדות עם הקורונה". ח"כ בועז טופורובסקי הזכיר כי הציע שהמדינה תקים קרן שתחזיר את הכסף ללקוחות, והיא זו שתגבה את הכסף מחברות התעופה בעתיד. "זה שלא שמו את הכסף זה אומר שהם לא מאמינים שהכסף יחזור ללקוחות. נגיע לסוף ספטמבר ושוב יבקשו דחייה", אמר. ח"כ טנטאנס שחאדה אמר כי הוא מסכים שהמדינה תפצה את הנוסעים.

ח"כ יבגני סובה הציג לחברי הוועדה כ-200 פניות של לקוחות שממתינים לכספם ואמר: "אני מצטער על זה שהקשבתי לחברים הנחמדים שמייצגים את המדינה, וחבל על הנייר שהשתמשתי להדפיס את כל הבקשות של אנשים שבוטלו להם טיסות, אנשים לא מבינים מה קורה ובאים אלינו בטענה", אמר.

היועצת המשפטית של רת"א, עו"ד שחר, התייחסה גם לבקשה שדחיית ההחזר תחול רק על חברות שמחזור ההכנסות שלהן ברבעון השני של 2020 ירד בלפחות 70%, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ואמרה כי הדבר יהיה מגובה בהצהרת רואה חשבון. היו"ר מרגי אמר כי גם את יאשר את ההצעה היא תחול על כל החברות ולא תתייחס לירידה בהכנסות. "אני לא מחוקק דברים לא מעשיים ולא אוסיף חטא על פשע, זה לכאורה בא לטובת הצרכנים אבל אני לא רוצה להגיד לטובת מי זה", אמר.

חברות התעופה: לא בורחות מאחריות

מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי מחזור ההכנסות של החברה עומד מראשית הקורונה על 20 מיליון דולר בלבד, לעומת 317 מיליון דולר בשנה שעברה. הוא הוסיף, כי "החברה חייבת 10 מיליון דולר ללקוחות, ועד היום החזירה שני מיליון דולר. ב-1 באוקטובר אנחנו עתידים להחזיר קרוב לארבעה מיליון דולרים נוספים".

מנכ"ל ארקיע, ירון אמזלג, אמר כי החברה לא מנסה לברוח מההחזר ללקוחות, שעומד על 5 מיליון דולר לאחר ששני מיליון דולר כבר הוחזרו. "אנחנו בישורת האחרונה מול המערכת הבנקאית לקבל הלוואה בערבות מדינה, וברגע שייכנס הכסף, עד סוף החודש, נוכל לעמוד בהחזרים", אמר. עוד ציין אמזלג כי אישור ההלוואה התעכב בשל הקשחת עמדות במערכת הבנקאית.

היועץ המשפטי של אל על, עו"ד דן פוגלמן, אמר כי החברה מתקדמת במתווה ההנפקה של האוצר, ולאחר מכן תינתן לחברה ערבות המדינה להלוואה. הוא הוסיף כי אם המדינה תהייה היחידה שתרכוש מניות ב-150 מיליון דולר, זה יביא אותה להחזקה של 60% מהשליטה בחברה.

בתגובה לדברים אמר היו"ר מרגי: "לצערי אין דמי רצינות לא מארקיע ולא מאל על. זה דיון שהיו צריכים להתייצב אליו גם שר האוצר, גם שרת התחבורה וגם שר הבריאות. אני מוכן לקיים את הישיבה בכל יום וכל שעה ומוכן להסתפק בנוכחות מנכ"לי המשרדים, אך בלי זה לא אקדם את הצעת החוק".

כתיבת תגובה