העוול תוקן: המשפחתונים יקבלו מענק על תקופת הסגר

משרד האוצר ליעקב אשר: מפעילות המשפחתונים יקבלו מענק מיוחד על תקופת הסגר • בשורה לאלפי מטפלות שנאלצו להשבית את המשפחתונים בזמן ה'סגר' אך לא קיבלו פיצוי: ערן יעקב מ"מ מנכ"ל משרד האוצר וראש רשות המסים נענה לפניית יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר והודיע כי עד סוף החודש יועבר מענק פיצוי מיוחד

משפחתון | אילוסטרציה. צילום: veryulissa, שאטרסטוק

לאחר שאלפי מטפלות נאלצו לסגור את המשפחתונים שהפעילו לאור הכרזת הממשלה על 'סגר', אך למרבה האבסורד לא זכו לקבל מענק פיצוי, כעת נראה כי העוול האבסורדי יתוקן והמענק יועבר.

ערן יעקב מ"מ מנכ"ל משרד האוצר וראש רשות המסים נענה לפנייתו של יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר, שדרש לתקן מיידית את העוול, והודיע כי עד סוף החודש יועבר לאלפי המטפלות מענק מיוחד לפיצוי על תקופת הסגר.

במכתבו ציין חה"כ אשר: "על פי ההנחיות למניעת התפשטות נגיף הקורונה, הורתה הממשלה על סגירתם של המשפחתונים, בהם לומדים ילדים בגילאי 0-3, המדובר על כ-3,700 משפחתונים ברחבי הארץ".

אשר הדגיש את האבסורד: "בסגירה הקודמת של המשפחתונים בשל נגיף הקורונה בחודשים מרץ-אפריל הועבר אליהם שכר עבודה חלקי, כשההחלטה על תקצובם נעשתה לאחר זמן רב בהם מפעילות המשפחתונים היו בחוסר וודאות כלכלית ולא ידעו האם הם יקבלו תשלום או לא, כשעקב מעמדן הייחודי שהן מחד הן כפופות למשרד העבודה והרווחה ומאידך העבודה והרווחה דורש מהן מטעמים פרוצדוראליים לפעול כעצמאיות, הן אינם זכאיות לדמי אבטלה כשכירות והן אינם כלולות במענקי העצמאיים, כך ששכרם בתקופות בהם הלימודים מושבתים תלוי רק בהחלטת משרד האוצר ומשרד העבודה והרווחה".

עוד כתב: "כלקח מהפעם הקודמת ועל מנת למנוע חוסר וודאות כלכלית בקרב מפעילות המשפחתונים אבקש כי במקביל להנחיה על סגירת המשפחתונים, יקבלו המפעילות כבר בימים אלו הודעה ברורה על זכאותם לשכר לכל הפחות בהתאם למתווה שסוכם בסגירה הקודמת".

אשר הוסיף עוד במכתבו: "הודעה על זכאות לשכר עבודה חשובה במיוחד בימים אלו של ערב חג, בהם ההוצאות הכלכליות גדולות, וחוסר הוודאות מוסיף קושי כלכלי נוסף על הקושי הקיים בלאו הכי".

כאמור, בעקבות הפנייה נערכו שיחות אינטנסיביות בין חה"כ אשר למשרד האוצר, בסיומן סוכם כי עד סוך החודש יועבר מענק מיוחד לאלפי המטפלות.

באיגוד מטפלות המשפחתונים ב'כוח לעובדים' שפנו בנושא לח"כ אשר, מסרו בתגובה: "שמחנו לשמוע כי לאחר פעולות נמרצות של חבר הכנסת ויו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, יעקב אשר, חלה התקדמות בעמדת רשות המיסים הפועלת למציאת פתרון למטפלות המשפחתונים.

"נגיף הקורונה יצר הפסדים רבים בשל שלל סיבות שאינן מסתיימות בסגר – אם בשל ירידה משמעותית ברישום הילדים בשל חשש להדבקות; או בשל בידוד של מטפלת או ילדים במסגרתה. כאן יש לציין שאחוז גדול מאוד מהמטפלות מתגוררות בישובים אדומים. המטפלות סופגות הפסדים רבים ורבות מהן תאלצנה לסגור את המשפחתון.

"ניסיון העבר מלמד כי עפ"י רשויות המדינה, מטפלת המשפחתונים אינן עומדות בתנאי הזכאות הקיימים היום בחוק הסיוע הכלכלי, או זכאיות לסכומים שאינם מכסים אפילו רבע מההפסדים שהן חוות. לכן, חשוב למצוא פתרון כולל, כזה שייתן מענה על כלל ההפסדים הקורים תחת נגיף הקורונה לשנה הקרובה לפחות", אמרו באיגוד המטפלות.

כתיבת תגובה