ממריא לפסגות: אלטשולר-שחם ירכוש את 'פסגות' ב-900 מיליון

העסקה כולה תהיה בכ-910 מיליון: מתוכם כ-600 מיליון לניהול התיקים • העסקה לא כוללת סוכנויות ביטוח • ועד העובדים החושש לגורלו – הכריז על שביתה כללית • הרכישה הצפויה, אם לא תיבלם ברשות החברות, מקרן אייפקס – היא עסקת הזהב של גילעד אלטשולר • אחריה, יהפוך אלטשולר שחם לבית ההשקעות הגדול ביותר בישראל וינהל תיקי גמל בשווי של כ-270 מיליארד שקלים

בית פסגות בתל אביב | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בסופ"ש חתמו בכירי אלטשולר שחם ובכירי פסגות על הסכם במסגרתו תרכוש חברת אלטשולר שחם גמל ופנסיה הציבורית את מלוא מניות בית ההשקעות פסגות. זאת, בתמורה לכ-910 מיליון שקל.

לפי ההסכם שנחתם, ופרטיו פורסמו בתקשורת הכלכלית שעקבה בעניין אחר ההתפתחויות שעתידות להפוך את אלטשולר שחם ל'מפלצת גמל' – בית ההשקעות הרוכש צפוי לנהל את פעילות הגמל וכן את פעילות הפנסיה שנוהלה בבית ההשקעות 'פסגות' עד כה. במקביל, ינסו הצדדים למכור את ניהול קרנות הנאמנות וניהולי התיקים וחבר הבורסה של פסגות לגורם אחר.

אייפקס שמחזיקה בשליטה בבית ההשקעות פסגות שילמה על מניות פסגות בעת רכישתן כ-2.5 מיליארד שקל, ועתה תצא בהפסד גדול. כצפוי, העסקה טעונה אישורים רבים מגורמים המפקחים על הריכוזיות, רשות התחרות, החברות ועוד.

בינתיים הודיע ועד העובדים של בית ההשקעות פסגות על שביתה כללית. מאות עובדים צפויים לשבות "עד להודעה חדשה", כשהוועד, מצפה ל"קיום הליך מו"מ ענייני ורציני עם הנהלת אייפקס". בהודעה שנכתבה על ידי ועד העובדים ופורסמה ב'גלובס', "החל מהבוקר, ללא יוצא מן הכלל, מנהלים, מוחרגים, עובדי ני"ע כולם ונאבקים באייפקס שרוצה לפרק את הבית שלנו ולזרוק את כולנו הביתה ועוד ללא מענקים ופיצויים…. …אז עכשיו כולם יחד לפני שלא יהיה יותר יחד".

מטעם הנהלת פסגות נמסר בתגובה ל'גלובס', כי "הנהלת פסגות הגיעה אמש לפגישת מו"מ במטרה לנהל דיון ושיח בתום לב, הציגה את מתווה העסקה ואת השלכותיה ואף ביקשה להניח מספר אבני דרך להמשך ניהול מו"מ אפקטיבי. לצערנו, נציגות העובדים הגיעה לישיבה עם תסריט מוכן מראש ועזבה את הישיבה בהפגנתיות, הרבה לפני הזמן המתוכנן ומבלי לנהל שיח. מבחינתם, אי מענה מלא לדרישותיהם הראשוניות מהווה סיבה מספקת לא לנהל מו"מ. אנו חושבים שזוהי אינה הדרך. בוודאי לא זו שתביא לתוצאה טובה יותר עבור העובדים. אנו קוראים לנציגות העובדים לחזור לשולחן המו"מ במטרה לקיים דיאלוג לטובת העובדים ולהמשך הפעילות לטובת הלקוחות שלנו".

גילעד אלטשולר וקלמן שחם | צילום: יח"צ

בנק לאומי ייהנה

לפי דיווח ופרשנות של אסא ששון ב'דה מרקר', "לאחר רכישת פסגות, בית ההשקעות אלטשולר שחם ינהל נכסים בהיקף כולל של 271 מיליארד שקל, ובכך הוא ייהפך למנהל הנכסים השלישי בגודלו בשוק, וכן לשחקן הגמל הגדול ביותר, עם נכסים בשווי 193 מיליארד שקל, מתוך 564 מיליארד שקל שבענף הגמל. מדובר, אם כך, בשחקן בודד בגודל מפלצתי שיחזיק בכ-35% משוק הגמל, בפער ניכר מהבאים אחריו – מיטב דש (42 מיליארד שקל) וילין לפידות (40 מיליארד שקל)".

עוד כתב ששון, כי "מי שצפוי ליהנות ממהלך זה הוא בנק לאומי, שבו אלטשולר שחם מתפעל את כל נכסי הגמל והפנסיה שלו. מאחר שהתפעול הוא כאב הראש העיקרי של מנהלי הגמל, סביר להניח כי באלטשולר שחם יעבירו את התפעול של גמל פסגות לבנק לאומי, וכך יתפעל הבנק השני בגודלו נכסי גמל בכ-352 מיליארד שקל, שהם כ-60% מתחום הגמל. הנפגעת העיקרית מהמעבר היא המתפעלת הנוכחית של פסגות, חברת מל"ם, שבית ההשקעות הוא הלקוח הגדול ביותר שלה כיום".

כתיבת תגובה