התכנית הכלכלית נחשפת || "צעד נכון, אך עדיין לא מושלם"

התוכנית הכלכלית ומתווה הפיצויים לבעלי עסקים בתקופת המלחמה: מעטפת אזרחית תפקודית בכלל המעגלים – ניצולי הטבח, תושבי העוטף, הלוחמים ואנשי המילואים ובני משפחותיהם, וכלל האזרחים במשק | נשיא התאחדות התעשיינים בתגובה לתוכנית: ״צעד בכיוון הנכון, אך התוכנית עדיין מותירה עסקים רבים ומאות אלפי עובדים ללא מענה. יש לגבש תוכנית מלאה ומקיפה יותר״

בכירי האוצר מציגים את התכנית הכלכלית לאוכלוסיה בעקבות חרבות ברזל | צילום: מירי שמעונוביץ לע"מ

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ובכירי משרדו, הציגו הערב את התוכנית הכלכלית ומתווה הפיצויים לבעלי עסקים בתקופת המלחמה. המתווה כולל מענה בשני היבטים: מענה בצד הקלות תזרימיות ומענה בצד המענקים.

הקלות תזרימיות:

– קרן הלוואות בערבות המדינה בהיקף 10 מיליארד שקלים וכן שורה של הקלות בקרן הלוואות המדינה לעסקים קיימים

– דחיית תשלומי ביטוח לאומי לעצמאיים

– הקדמת תשלומי המדינה לספקים

– שיפוי מיידי למעסיקים ועצמאים בעד ימי מילואים

– דחיית תשלומי מע"מ

– הארכת רישיונות ודחיית אגרות

– הקדמת מס הכנסה שלילי

מענקים לעסקים:

עסקים עד 7 ק"מ ולאשקלון* (*בכפוף לאישור ועדת הכספים):

– החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד

– החזר מלא לכלל הנזק העקיף כמו תשלומי שכר, אובדן המחזור וכדומה

עסקים בכלל הארץ:

– החזר מלא לנזק ישיר של פגיעה פיזית במבנה וציוד

– מענק המשכיות עסקית: מענק שמטרתו להעניק מענה ראשוני, מהיר ורוחבי לעסקים. מענק זה ישקף הוצאות קבועות של העסק וכן השתתפות ברכיב השכר, המענק יינתן בצורה דיפרנציאלית כך שעסק שנפגע יותר, יקבל יותר.

המענק יינתן לעסקים שהמחזור הפעילות שלהם היא עד 400 מיליון ש"ח וקיימת ירידה במחזור של מעל ל-25% בחודש אוקטובר לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי. יינתן מענה נקודתי לעסקים חדשים. המענק יינתן לפי הנוסחה המצורפת:

להחזיר את אמון האזרחים

בעת הצגת התוכנית הכלכלית החירום ומתווה הפיצויים אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "קו המגע הראשון של אמון האזרחים במדינה נפרץ בחג שמחת תורה ברמה הקיומית של החיים והביטחון. לקחתי על זה אחריות ואני שב ולוקח אחריות מלאה בפני הציבור כולו.

"עכשיו אנחנו מחזיקים את קו ההגנה השני, ואנחנו מחזיקים אותו חזק – מעטפת אזרחית תפקודית בכלל המעגלים: ניצולי הטבח, תושבי העוטף, הלוחמים ואנשי המילואים ובני משפחותיהם, וכלל אזרחי ישראל במשק כולו.

"אנחנו עוטפים היום את הניצולים ואת תושבי העוטף וגבול הצפון באופן מלא. הסדרנו את התשלום למלונות, העברנו מענק מזומן לרשויות לצרכים גמישים, העברנו מענק אישי לכל המפונים מבתיהם, הסדרנו את סוגיית השהות במלונות בצורה נוחה ויעילה, אנחנו מתקצבים את הרשויות הקולטות כדי שיוכלו לתת מענה למפונים כדי שלאף אחד לא יחסר כלום, מענק נוסף לרשויות לצרכים משתנים של התושבים, ועוד.

"אני רוצה להיות מאוד ברור בעניין הזה ולומר לראשי הרשויות, גם המפונות וגם הקולטות: אני סומך עליכם ונותן בכם אמון מלא. אני עומד מאחוריכם באופן מלא ואנחנו נשלם הכל. עכשיו צריך פחות בירוקרטיה ופחות נהלים ויותר מנהיגות, אחריות, שכל ישר ובעיקר לב רחב. אל תחכו, תעשו מה שנכון והמדינה תעמוד מאחוריכם.

"עמלנו יחד אנשי משרד האוצר ורשות המיסים בימים האחרונים על גיבוש תכנית כוללת לסיוע למשק כדי לוודא המשכיות עסקית וגב לציבור הישראלי כולו. אנחנו מציגים עכשיו תכנית שיש בה מרכיבים רבים והיא גדולה ורחבה הרבה יותר ממה שהיה אפילו בתקופת הקורונה. למדנו והשתפרנו והשתדלנו שהמענה יהיה רחב יותר, מדויק יותר ויעיל יותר. המתווה הזה הוא מידי לחודש אוקטובר, ובמקביל, בהתאם להתקדמות המלחמה ברור שיצופו צרכים ואתגרים נוספים ונגבש בעזרת השם מענה גם להם תוך כדי תנועה.

"הכלכלה הישראלית חזקה ויכולה לתמוך את מאמצי המלחמה הצבאיים והאזרחיים ככל שיידרש. יחס חוב תוצר שלנו מצוין, הגירעון המתוכנן נמוך, התוצר שילש את עצמו בתוך פחות מעשרים שנה וקרן מס רכוש מלאה. יש לנו כסף ואנחנו נשתמש בו עכשיו לכל מה שצריך ביד רחבה. עצרנו את כל מה שלא חשוב בתקציב ואנחנו מסיטים הכל לצרכי המלחמה והתמיכה במשק, וכבר בימים הקרובים נגדיל את מסגרת התקציב בכנסת ונייצר לעצמינו גמישות מקסימלית.

"המתווה בחלקו חל באופן מידי ובחלקו דורש חקיקה של הכנסת. שוחחתי עם יו"ר הכנסת, יו"ר הקואליציה ויו"ר וועדת הכספים והם מגויסים כדי לחוקק את זה באופן מידי.

"אני חוזר ואומר: כמדינה, יש לנו כרגע מנדט אחד בלבד – לנצח, והפעם עד הסוף. להשמיד את חמאס-דעאש וארגוני הטרור בעזה באופן מוחלט ולהסיר את האיום הנשקף לישראל ואזרחיה מעזה, וגם מגבולות אחרים.

"אזרחי ישראל, עם ישראל כואב ואבל, אבל הוא חי ובועט, וביחד בעזרת השם ננצח. נרדוף אויבינו ונשמידם ולא נשוב עד כלותם", חתם סמוטריץ'.

"לא תכנית מלאה"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, מסר בעקבות תוכנית משרד האוצר שהוצגה לפני שעה קלה כי "זהו צעד בכיוון הנכון, אך התוכנית עדיין מותירה עסקים רבים ומאות אלפי עובדים ללא מענה. עובדים רבים אינם מגיעים לעבודה בשל השבתת מערכת החינוך, מחסור במרחבים מוגנים ומילואים, והם כולם עלולים למצוא עצמם ללא שכר.

"אמנם הפיצוי המלא לעוטף כולל אשקלון חשוב ונקודת אור נוספת היא תוכנית ההלוואות בערבות המדינה – אולם זה מעט מדי ורחוק מלהעניק פתרון כולל לעסקים, שכרגע בקושי מצליחים להחזיק את הראש מעל המים.

"אנו מצפים ממשרד האוצר להכיר בכך שמדובר בתוכנית חלקית בלבד, ולהציג כבר בימים הקרובים תוכנית מלאה ומקיפה יותר, שתעניק מענה אמיתי לכלל העסקים והעובדים בישראל״.

תגובה אחת ל: "התכנית הכלכלית נחשפת || "צעד נכון, אך עדיין לא מושלם""

  1. מדברים על התוכנית סיוע לעובדים ולניפגעים מהמלחמה אבל לא מדברים על עזרה לפנסיונרים ולנכים לעזרה כנפגעים מהמצב פשוט בושה בושה

כתיבת תגובה