הצעה באירלנד: מאסר למי שיסחר במוצרים מה'התנחלויות'

חוק החרמת מוצרי ההתנחלויות בישראל עבר אתמול בהצבעה בסנאט ברוב גדול • אם ההצעה תאושר סופית, בשלביה הנוספים, צפוי עונש מאסר או קנסות כבדים על מי שיסחר עם ההתנחלויות

מפעל שמיר באזה"ת ברקן | חיליק ברקוביץ

הסנאט האירי אישר עוד שלב בדרך ל"חוק להחרמת תוצרת ההתנחלויות": אמש (ד) התקיימה הצבעה בסנאט שתוצאותיה הן 30:12 לטובת אישור החוק להחרמת תוצרת המגיעה מיו"ש. על מנת לאשרו דרושים הליכים נוספים בסנאט.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

בחודש פברואר האחרון, העלתה הסנאטורית האירית פרנסיס בלאק, המקושרת למפלגת השין פיין, הצעת חוק להחרמת מוצרים מיו"ש ואף ביקשה להטיל קנס ו/או מאסר על כל קשר מסחרי בין אזרחים איריים למוצרים או שירותים מההתנחלויות.

הסנאטורית בלאק הובילה קמפיין לקידום הצעתה, בשיתוף פעולה עם ארגון החרם הפלשתיני אל-חק, היושב ברמאללה ובעל זיקה עמוקה לארגון הטרור ״החזית העממית לשחרור פלסטין״ לצד ארגוני BDS מקומיים ועם ארגוני צדקה איריים תומכי חרמות על ישראל.

אמש, אישר הסנאט האירי שלב נוסף לקידום הצעת החוק.

בפברואר ציינה ממשלת אירלנד כי קיימים קשיים חוקתיים בהצעת החוק משום שעל פי חוקי האיחוד האירופי אין למדינה סמכות לקבוע לבדה עם מי היא מקיימת קשרי מסחר. הממשלה האירית לא תמכה בחוק, בטענה שנושא הסחר הינו נושא ברמת האיחוד האירופי, וכי אירלנד אינה יכולה לקבל החלטות בתחום זה באופן עצמאי וכי הגבלות סחר מצד חברה באיחוד האירופי יכולה לסתור את תקנות האיחוד בנושא זה.

עוד יצוין, כי להחלטה מסוג זה עלולות להיות משמעויות קשות מבחינת אירלנד בשל העובדה שחברות אמריקאיות רבות פועלות במדינה והדבר עלול ליצור בעיה לאותן חברות בשל החקיקה כנגד BDS, שעברה ב 26 מדינות בארה"ב.

באירלנד פועלים מספר ארגוני חרם בולטים, בעלי רטוריקה אנטישמית ועם קשרים מדאיגים לארגוני טרור פלסטינים, כך, ארגון החרם ipsc מוביל פעילות חרם אקדמית וכלכלית כנגד ישראל והיה מעורב בביטול אירועים ישראלים.

השר לנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן, אמר בעקבות אישור הסנאט האירי, כי זו "הצעה שהיא חרפה לאירלנד ונגועה באנטישמיות. הסנאט האירי נתן היום רוח גבית לארגוני חרם בזויים המקיימים קשרים עם ארגוני טרור ומשתמשים בציניות בביטוי "זכויות אדם" למטרות של הפצת שנאה והעמקת הסכסוך. אם החוק יעבור אנו נפעל כדי לחשוף את כל המניעים והדוחפים שלו וכן נפעל בכדי למנוע חוקית את יישומו בהתאם לחוקי הסחר הבינלאומיים ובהתאם לחקיקה האמריקנית".

כתיבת תגובה