החשב הכללי השלים גיוס של 2,500,000,000 € ביום

בהמשך לפרסום הבוקר על תחילת הנפקת אג"ח ממשלתיות באירו, כעת הושלמה המשימה • לכמה זמן הונפקו אגרות החוב, ומה משמעות העניין? • מי המשקיעים, כמה רכשו, ואיך היה ביקוש כה גדול לאגרות החוב? • 'ביזנעס' עם כל הפרטים

אג"ח, אילוסטרציה | צילום: alexskopje, שאטרסטוק

הבוקר דיווחנו ב'ביזנעס' כי החשב הכללי החליט על ביצוע הנפקת אגרות חוב ממשלתיות בסכום של 2.5 מיליארד אירו.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

כעת הושלמה ההנפקה, כאשר ישנם שני סוגים של אגרות חוב שהונפקו: אג"ח לעשר שנים בסכום כולל של 1.25 מיליארד אירו עם קופון של 1.5%, ואג"ח לשלושים שנה בסכום כולל של 1.25 מיליארד אירו עם תשואה קופון של 2.5%. האג"ח הונפקו במרווחים של 75 ו- 115 נ"ב מעל ריביות הבנצ'מרק (Mid-Swap) לטווחים זהים.

מדובר בהנפקה הראשונה של אג"ח ממשלתיות של מדינת ישראל במטבע היורו לטווח של 30 שנה, ולמעשה ישראל היא אחת המדינות היחידות מחוץ לאירופה שהנפיקו אג"ח לטווח כה ארוך.

לאחר ההודעה הבוקר על ההנפקה, נוצר ביקוש עצום מאוד לרכישת אגרות החוב, כאשר סך הביקושים הסתכם בחמשה עשר מיליארד אירו, סכום הגדול פי שש מסכום האג"ח שהונפקו לבסוף.

הביקוש הרב שנוצר, אפשר את ההנפקה לטווח הארוך, דבר שלמעשה מאריך את החוב הממשלתי ולא מוסיף סיכויים בקשר לפרעון החוב. אין אחידות דעה בנושא, אך זו מדיניות החשב הכלכלי.

למעשה, גם ארצות הברית מגדילה את החוב שלה מידי שנה ועדיין נחשבת מעצמה למרות החוב העצום שלה לסין. מצד שני, אנו רואים את מלחמת הסחר שיש כעת בין סין לארה"ב ורואים את ההשלכות הכלכליות שלה, כך שבמבט קדימה לא בטוח שהמדיניות הזו תחזיק לאורך שנים אלא רק תגדיל את הבעיה ותדחה את מועד הסיום שלה.

כך או כך, הביקוש הגדול שהיה לרכישת אגרות החוב שהונפקו, מראה כי המשקיעים נותנים אמון במשק הישראלי וביציבות שלו.

המשקיעים שרכשו את אגרות החוב היו מגוונים. ביניהם היו בנקים מרכזיים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה וגופים נוספים שמחזיקים ככלל אגרות חוב לטווח ארוך. הסך הכולל של המשקיעים עומד על כ-300 משקיעים מבריטניה, צרפת, גרמניה ועוד.

בעבר כבר הנפיקה מדינת ישראל אגרות חוב בערך של יורו. כך למשל, לפני שנתיים הונפקו אג"ח בסכום של 2.25 מיליארד אירו לטווחים של 10 ו-20 שנה. זוהי כבר ההנפקה השביעית של אג"ח של המדינה באירו, כאמור, בהתאם למדיניות של החשב הכלכלי שעיקרה הגדלת החוב הממשלתי וחילוקו בין בסיסי משקיעים שונים.

כפי שנכתב בפרסום הבוקר, בסמוך להנפקה נערך סבב פגישות של אנשי הצוות המקצועי של משרד האוצר, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי גיל כהן, מנהל יחידת החוב הממשלתי ליאור דוד-פור, דוד ארדפרב וירון פכט, עם משקיעים זרים בלונדון, פריז, מינכן ופרנקפורט.

החשב הכללי מסר כי הצלחת ההנפקה על הביקוש העצום והמרווחים הנמוכים שלה מגיעה בעקבות "איתנותה של הכלכלה הישראלית, שהביאה גם להעלאת דירוג האשראי של מדינת ישראל בקיץ האחרון. הטווח הארוך של האג"ח – סדרה ל-10 שנים וסדרה לטווח של 30 שנה המונפקת לראשונה באירו, מעידה על אמון המשקיעים הזרים במשק הישראלי".

גם שר האוצר משה כחלון בירך על הצלחת ההנפקה, ואמר כי "ההנפקה המוצלחת הזו היא הבעת אמון של הגופים הפיננסיים הבינלאומיים בכלכלת ישראל ועוד הוכחה להכרת העולם בניהול הכלכלי האחראי של ישראל".

כתיבת תגובה