המשקיעים הערבים והדירות הזולות בגליל ■ תחקיר ביזנעס

עושים סיבוב? ערבים רוכשים דירות מיהודים על מנת למכור אותם ליהודים ועל הדרך צוחקים כל הדרך אל הבנק. הצצה נדירה לתהליכי עומק בענף הנדל"ן הישראלי ולפניו של המאבק היהודי-ערבי על ארץ ישראל

למצולמים אין קשר לכתבה. צילומים: הדס פרוש, קובי גדעון, יוסי זמיר, יעקב נחומי, מתניה טאוסיג, נתי שוחט | פלאש 90

על "גאולת קרקע הפוכה" בה ערבים רוכשים קרקעות מיהודים על מנת להשתלט על שטחי ארץ ישראל כבר נכתב לא מעט. גם על הצד השני של המטבע – גאולת קרקעות מערבים ברובע המוסלמי, במזרח ירושלים, ובשטחי יהודה ושומרון, שמעתם בוודאי.

אבל ספק רב אם שמעתם על שיטת ההתעשרות המהירה של ערבים בגליל אך לא רק שם. תחקיר 'ביזנעס' חושף את תהליך הגאולה ב"הפוך על הפוך" ומגלה על הדרך עוד משתנה שתורם לעליית מחירי הדירות.

קודם לכן נביא כאן הצצה נדירה לנתונים שאיש אינו מדבר עליהם – נתוני ההגירה הערבית משטחי יהודה ושומרון. במאמר שפרסם לאחרונה הפרשן, ההיסטוריון והמזרחן ד"ר גיא בכור, נחשפים מימדי ההגירה הערבית העצומה מארץ ישראל למדינות המערב.

על סמך שורה של מקורות, רובם מהעולם הערבי, מסיק בכור כי בעשור האחרון עזבו את יהודה ושומרון לפחות 400 אלף ערבים! הוא מעריך, שוב על סמך ניתוח נתונים שונים, כי ההגירה הערבית עומדת על כ-10,000 נפשות בשנה. מרבית המהגרים כבר לא חוזרים להתגורר במה שקרוי שטחי הרשות.

לדבריו, בכך ניתן להבין את העובדה שהאינתיפאדה השלישית, היא אינתיפאדת הסכינים והילדים, שכן הדור הצעיר שהניע את גלגלי שתי האינתיפאדות הקודמות, מבכר להגר למדינות אירופה ואמריקה.

קונים מיהודים, מוכרים ליהודים

הבאנו את הציטוט הזה על מנת להמחיש תהליכי עומק שנסתרים מן העין. ולהסביר מדוע תהליך "גאולת" הקרקעות המשולש אינו זוכה לפרסום רב בציבור, ומדוע לא רואים בו גורם נוסף שמעלה את מחיר הדירות.

במאמר מוסגר, כבר נכתב פה לא אחת כי הציפייה שמחירי הדירות יירדו בצורה דרסטית, אינה ריאלית. העלייה ממדינות הרווחה מתגברת משנה לשנה. כך שנוסף על הגידול הטבעי הגבוה בישראל, (הגבה ביותר בקרב המדינות המפותחות), יש להוסיף את העלייה הגבוהה שתלך ותגדל ככל שהמצב במדינות המערב יתערער.

נחזור לענייננו. ביישובים רבים בגליל, בעיקר בערים מעורבות כמו עכו, נצרת עילית, מעלות תרשיחא, צפת(!) וכרמיאל, נרכשו בעשור האחרון דירות רבות על ידי ערבים. התהליך שהחל כבר בשנות השבעים בנצרת, התעצם בתחילת העשור הנוכחי והגיע למימדים אפיים.

התופעה קיימת בערים נוספות גם במרכז ובדרום, אך התחקיר שלנו התמקד בגליל, שם קיים רוב ערבי מוצק ורשמי. רבים התקוממו על "גאולת הקרקעות ההפוכה" בה "גאלו" ערבים קרקעות מיהודים. אבל מעטים בלבד הבחינו בתופעה מרתקת – משקיעים ערבים שרכשו דירות מיהודים על מנת למכור אותן ליהודים!

כל השמות בכתבה זו בדויים. השמות המלאים שמורים במערכת. הנה מה שסיפר לנו שמואל, אחד מהפעילים הבולטים לגאולת קרקעות מערבים בגליל. "לפני כמה שנים קלטנו שהמדינה לא מתכוונת לעשות דבר ושאם אנחנו לא נעשה זאת, איש לא יעשה זאת. ואנחנו פועלים בשתי דרכים על מנת לבלום את ההתפשטות הערבית בעיר. אנחנו פועלים להקמת שכונות יהודיות בעלות צביון דתי-חרדי על ידי יצירת התארגנות רוכשים כבר בשלב המכרז. בצורה כזאת, כאשר מדובר בהתאגדות על בסיס צביון מסוים, אפשר למנוע הצטרפות של ערבים.

"בנוסף", וכאן למעשה מתגלה הצד השני של גאולת הקרקעות, "אנחנו רוכשים דירות מערבים. כבר רכשנו עשרות דירות במשך הזמן. את הדירות אנחנו כמובן מוכרים ליהודים בלבד".

לרוכשים אידיאולוגיים בלבד?

דוד המתגורר בעיר אחרת בגליל, מסביר כיצד הפכו ערבים רבים לעשירים בעקבות גאולה זו. "בעבר ערבים הסכימו לשלם על דירה בשכונה יהודית עשרות אחוזים יותר והקפיצו את מחירי הדירות באזור. אבל כאשר הגיע מספר הערבים ברחוב או בשכונה למאסה קריטית של 10-20% מהתושבים, החלה בריחה יהודית ומחירי הדירות צנחו.

"היו כמה יזמים ערבים זריזים שעלו על הרעיון ומיהרו לרכוש את הדירות שהיהודים הציעו למכירה. את אותן דירות הם מוכנים למכור לנו במחיר גבוה יותר במחיר השוק, משום שהם יודעים שאנחנו מוכנים לשלם יותר ולהחזיר את הנכס לבעלות יהודית. כך הפכו לא מעט ערבים לעשירים ועל הדרך העלו את מחירי הדירות גם אצלנו בפריפריה".

אבל איזה יהודי יסכים לקנות מכם דירה ברחוב ערבי במחיר גבוה?

"בראש ובראשונה אנחנו לא מוכרים במחיר גבוה אלא במחיר השוק ולעיתים אף נמוך מהמחיר. וחוץ מזה, השאלה נכונה. אין הרבה שמוכנים לגור ליד ערבים. ברוב המקרים מדובר בזוגות צעירים עם אידיאולוגיה של יישוב הארץ".

כמה כאלה יש?

"אין הרבה אבל בדיוק כמו אצל הערבים, זה פועל בשיטת חבר מביא חבר. אחרי שמשפחה אחת מתיישבת, קל יותר להביא עוד משפחות".

ומאיפה יש כסף לממן את ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה?

"יש תורמים. לא מעט יהודים שאכפת להם מה קורה בארץ ישראל תורמים כספים על מנת שנוכל לרכוש את הדירות ולמכור אותן במחיר השוק ואפילו פחות ממחיר השוק".

לכאורה, אם הדירות נרכשות במחיר גבוה ממחיר השוק ונמכרות במחיר נמוך ממחיר השוק, לא אמור הדבר להשפיע על מחירי הדירות שכן מחיר המכירה מקזז ומאזן את מחיר הרכישה. אלא שלדברי יונתן, גם הוא פעיל בתחום המתגורר בגליל המערבי, מספר הדירות שנרכשות גבוה בהרבה ממספר הדירות שנמכרות.

"הבעיה היא שאצלנו עדיין אין מאסה של אנשים שמוכנים להתגורר מתוך אידיאל בשכונה ערבית", הוא מסביר ומספר את סיפורה של שכונת רמת אשכול בלוד. "נסעתי לראות מה קורה שם. שם, רגע לפני שהשכונה כולה הפכה ערבית, החלה התיישבות יהודית במקום. כיום גרים שם כבר עשרות משפחות יהודיות ויש שם מכינה קדם צבאית שמהווה סוג של עוגן עבור התושבים היהודיים. לא בכל מקום ניתן לעשות זאת ולכן יש לנו דירות שעומדות למכירה ומחכות לבעלים יהודים".

פיתרון למצוקת הדיור החרדית

התופעה, כך מתברר, רחבה הרבה יותר מכפי שניתן לשער. אך מטבע הדברים, אף צד אינו מוכן לדבר עליה, בוודאי לא לציטוט. "תארו לעצמכם מה יקרה לאותו ערבי שמכר לנו דירה", אומר ל'ביזנעס' יאיר, תושב צפת.

מה באמת יקרה לו?

"אם ביהודה ושומרון הוא צפוי לעונש מאסר והתעללות על ידי הרשות, כאן, בגליל, הוא יהפוך לבוגד בקרב החברים והמשפחה שלו והחיים שלו כבר לא יהיו חיים".

אבל מה גורם ליהודים לברוח ממקומות שערבים באו לגור בהם, הרי גם בירושלים העתיקה, בחברון, בצפת ובטבריה, גרו יהודים לצד ערבים במשך מאות שנים?

"זאת שאלה שאין בכלל מקום לשאול במיוחד לא כמה ימים אחרי שציינו 87 שנים לטבח תרפ"ט. יהודים גרו עם ערבים בחיפה, ביפו, בצפת ובחברון. זה לא הפריע לערבים לטבוח בהם כמו חיות אדם. אנחנו רואים שערבים אוהבים לגור בחמולות. כאשר משפחה ערבית אחת באה לגור ברחוב, הנוכחות שלה מורגשת מהר מאוד וככל שמספר המשפחות הערביות עולה, כך נעשה ליהודים פחות נעים לגור במקום".

על מנת לבדוק את ההשפעה של ה"משקיעים" הערבים על השוק, ניסינו לדבר עם מתווך ערבי שמחבר בין בעלי דירות ערבים לפעילי ה"גאולה". האיש סרב לדבר איתנו בעקביות ואף לא הסכים להסביר מדוע.

שמואל התנדב לעשות זאת במקומו. "אין סודות. כולם יודעים שאנחנו מעוניינים בדירות ברחובות שהתמלאו בערבים. אלה שמגיעים אלינו דורשים ברוב המקרים מחיר גבוה בעשרה אחוזים מהמחיר באזור. לעיתים אף יותר. זה עניין של משא ומתן מזרח-תיכוני טיפוסי. החוליה החלשה היא של רוכשים שנתקעו עם משכנתא מול הבנק. אבל לצערנו, בזמן האחרון זה הפך פשוט לעסק כלכלי. הם קונים בזול מיהודי ומוכרים ביוקר ליהודי אחר…".

הנה לכם עוד סיבה, אולי מינורית, לעליית מחירי הדירות. שמואל מבקש להעביר מסר לציבור החרדי. "בשכונות רבות בערי הגליל, מנצרת ועד מעלות, מצפת ועד חיפה, אפשר להשיג דירות של שלושה חדרים במחירים סבירים מאוד. קבוצה של עשרה אברכים היא כבר תשתית לקיומה של קהילה. הרי ברור לכולם שבסוף מי שיישאר פה הם החרדים והערבים, למה לא להקדים את המאוחר?

בואו לרכוש דירות בגליל ותגלו שגם העירייה וגם הקהילות הקיימות רוצים בבואכם. אף אחד לא יגיד לכם את זה באופן רשמי. אבל ברשויות מסוימות בגליל תתקלו בהמון רצון טוב אם תבואו להתיישב במקום".

אתה רציני? הרבה ראשי עיר לא רוצים את החרדים. זה לא סוד.

"אולי. אבל הם הרבה פחות רוצים את הערבים. וזה יכול להיות פיתרון למצוקת הדיור החרדית".

איך יוצרים אתכם קשר?

"מי שרוצה להגיע אלינו – יגיע. הנה, גם אתם הגעתם אלינו".

View of the Northern Israeli city of Nazareth-Illit. August 10, 2015. Photo by Nati Shohat/FLASH90 *** Local Caption *** ???? ???? ???? ????? ??????

A general view of the city of Karmiel and the northern galilee mountains in the background, the city of Karmiel lies in the Beit HaKerem Valley which divides upper and lower Galilee. June 05, 2009. Photo by Matanya Tausig/Flash90 *** Local Caption *** ?????? ??? ????

תגובה אחת ל: "המשקיעים הערבים והדירות הזולות בגליל ■ תחקיר ביזנעס"

  1. פצצה (( מתקתקת)) של כתבה!!

    ( למה ערבים -תכתבו פלסטינים קצת פולטלי קורקט)

    ישר לקבוצות הווצאפ של להבה

כתיבת תגובה