ביטקוין – השאלות שרצינו לשאול ולא ידענו את מי

גם אנשים רבים שמבינים בכלכלה בפיננסים חסרי ידע בסיסי על הביטקוין ועל שלל המטבעות הדיגיטליים, גם כשרוצים לשאול משהו אף פעם אנחנו לא בטוחים שהוא באמת מבין. אתר ביזנעס שאל את המומחים וחזר עם תשובות ברורות.

כספומט ביטקויין - ביט מרקט

מה זה ביטקוין?

ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון בעולם.

ומהו מטבע דיגיטלי? מה זה בדיוק אומר?

מטבע דיגיטלי הוא מטבע ללא צורה פיזית והוא קיים רק על גבי מחשבים ומאוחסן בכתובות דיגיטליות השוכנות ברחבי האינטרנט.

אומרים שהביטקוין הוא מטבע מבוזר, מה זה מבוזר?

מבוזר או בשפתו המקצועית קריפטוגרפי מבטא את העניין שאין אף גוף או בנק מרכזי העומד מאחורי הביטקוין ושולט בכמויות ובהפצה שלו כרצונו. ביטקוין הוא מטבע אינטרנטי חופשי, אשר אינו כבול ואינו תלוי באף אדם, חברה, בנק או ממשלה.

מתנגדי הביטקוין (או אלו שעדיין לא הבינו מהו) טוענים שעקב היותו דיגיטלי ומבוזר, הביטקוין הוא לא באמת כסף אמיתי. ראשית אם הוא קיים רק על גבי מחשבים ומורכב מביטים (יחידות נתונים) ואותות חשמליים, אז הוא לא באמת אמיתי.  אבל, אם תחשבו על זה לרגע, תגלו שגם הכסף המוכר והאהוב שלכם קיים רק על גבי מסכי המחשב והשרתים של הבנקים המסחריים.

מה פתאום! הנה אני מחזיק את הכסף שלי ביד, הוא אמיתי!

אז זהו שלא, שטרות הכסף שיש לכם בארנק הם בסך הכל דפי נייר (סוג של כותנה למעשה) בעלי תווים ומספרים מודפסים עליהם. ובניגוד לדעה הרווחת שערך הכסף נובע מהמספר הרשום על השטר או על גבי המטבע, הדבר האמיתי שמעניק לכסף את ערכו הוא אמון. הסיבה היחידה ששטרות הכסף אצלכם בארנק שווים משהו היא כי אתם וכל הסובבים אתכם מאמינים שהם שווים משהו. בדיוק באותו אופן, אם כולם מאמינים שביטקוין שווה משהו. הוא שווה אותו. אם כולם יאמינו שגרגירי חול שווים משהו – גם הם יהיו שווים משהו.

טוב אז התגברנו על העניין הדיגיטלי, אבל עדיין קיימת העובדה המטרידה ביותר והיא שאין אף אחד שעומד מאחורי המטבע. הרי מטבע חייב גוף מרכזי, ממשלתי, אחראי, שיעמוד מאחוריו, ינווט אותו בבטחה וידאג שהכלכלה לא תקרוס.

האמת היא – שלא בהכרח. במשך אלפי שנים בני אדם השתמשו במגוון אמצעים שונים של מה שנקרא "כסף". רק לאחרונה (עשרות שנים) התהוותה כלכלת החוב, כמו זו שאנו חיים בה היום, המאפשרת לבנק המרכזי של כל מדינה להדפיס שטרות כסף חדשים כראות עיניו ללא הצמדה לנכס פיזי כל שהוא (בדרך כלל זהב). זהו המנגנון שיוצר את התופעה שאנו מכירים כאינפלציה (עליית מחירים מתמשכת) וזוהי אותה תופעה שמבטיחה, כמעט בוודאות, שהכסף שאנו מחזיקים בארנק או בבנק, יהיה שווה מחר קצת פחות ממה שהוא שווה היום. הביטקוין מציע לכם עצמאות כלכלית ומאפשר לכולנו לקבל שליטה מלאה על העושר שלנו.

לצערנו, חינוך פיננסי בישראל כמעט ולא קיים ולממשלה ישנו תמריץ ברור מאליו לגרום לכם לא להבין באמת איך הדברים עובדים. מומלץ לכל אחד להרחיב ולקרוא כיצד הדברים עובדים מתחת לפני השטח. מובטחות לכם תגליות מרעישות.

מאיפה הוא הגיע?

בשנת 2008, לאחר פרוץ המשבר הכלכלי העולמי ואיתו מחיקות הכספים האדירות שהתרחשו ברחבי העולם, קם אדם (או קבוצה) בשם סאטושי נאקאמוטו והחליט שהגיע הזמן למטבע חדש. מטבע מבוזר אשר לא נמצא בשליטת הממשלות ולא ניתן להלאמה או לפיחות – ללא תיווך והפצה של בנק או גוף מרכזי, המבוסס על טכנולוגיה מתחום הקריפטוגרפיה (הצפנה) ומועבר דרך רשת האינטרנט בשיטת עמית לעמית (P2P).
בשנתיים הראשונות לקיומו של המטבע כמעט ולא היה לביטקוין ערך, אך החלה להיווצר סביבו קהילה פעילה של מפתחים שהצטרפו לעבודת הפיתוח של סטושי על הביטקוין דרך פורומים אנונימיים ברשת, שיפרו ושיפצו כל העת את קוד התוכנה המקורי.

בשנת 2010 זנח סטושי במפתיע את הפיתוח של הביטקוין ונעלם לחלוטין מבלי להשאיר רמז לגבי זהותו האמיתית. סטושי השאיר את העבודה החשובה לחברי הקהילה הרבים שעבדו במרץ על שיפור המטבע ויצירת כלים ותוספים חדשים.
למרות כמה השערות לגבי זהותו האמיתית של יוצר הביטקוין, היא אינה ידועה עד עצם היום הזה. סטושי פרסם לראשונה את רעיון הביטקוין במסמך קצר ומהפכני שנקרא Bitcoin Whitepaper.

במה שונה ביטקוין מכסף רגיל?

ראשית, העובדה שביטקוין הינו מטבע מבוזר, כלומר – לא נמצא בשליטתו של אף גוף, בנק או ממשלה מבדילה אותו בצורה ייחודית מכל סוגי הכסף שאנו מכירים. במטבע מבוזר רק אתם קובעים מתי ולאן להעביר את הכסף שלכם ואף אחד לא יכול למנוע זאת מכם.
שנית, היא העובדה שהיצע הביטקוין בטווח הארוך הינו קשיח. ובמילים אחרות, כמות הביטקוין הכוללת שתיוצר אי פעם הינה קבועה וידועה מראש ועומדת על סה"כ של 21,000,000 מטבעות. לאחר שייווצר המטבע האחרון (בשנת 2140 בערך) לא תהיה אפשרות לייצר עוד מטבעות.
עובדה זו צפויה ליצור בטווח הארוך מחסור תמידי בביטקוין ועשויה גם לגרום לשערו להמשיך לעלות ככל שהביקוש למטבע ייגבר. נכון להיום קיימים קצת יותר מ-16,700,000 מטבעות במחזור. ככל שנוצרים עוד ביטקוין, רמת הקושי בייצור המטבעות גדלה בקצב מעריכי והכמות המתוגמלת לכורים הולכת וקטנה.

אבל הביטקוין הוא לא רק חופשי, הוא גם מהיר בצורה מסחררת. בניגוד למערכות הפיננסיות המסורתיות אשר פעולות בהן יכולות לקחת ימים לעיבוד, העברות כספים ברשת הביטקוין הינן מיידיות. רק תחשבו על העוצמה הטמונה ביכולת להעביר כל סכום שהוא לכל מקום על פני כדור הארץ בתוך שניות.
הביטקוין גם זול משמעותית לשימוש מאשר כסף רגיל. העובדה שביטקוין נסחר ישירות בין אנשים, ללא גורם מתווך מוזילה מאוד את תהליך העברת הכספים ובהתאמה את העמלות המשולמות על כל פעולה. בנוסף, בניגוד לעמלות הבנקים אשר הינה פיקטיביות לרוב, כאן העמלה משולמת לכורים אשר מבצעים עבודת חישוב אמיתית החיונית לקיום המטבע.

טוב, אז נגיד שהחלטתי שאני רוצה לקנות ביטקוין, איך קונים אותו איפה שומרים אותו ואיך זה מתבצע?

קודם כל צריך "ארנק" בכדי להחזיק במטבע, יש כמה סוגי ארנקים והמון חברות שמספקות אותו, בנוסף צריך לדעת לבחור את האבטחה הנכונה ואת הספק המתאים. על כל הפרקטיקה נאריך במאמר הבא שיפורסם בהמשך הפסח.

 

פרק ב' בסדרת "ביטקוין – השאלות שרצינו לשאול ולא ידענו את מי"

 

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%91%D7%99%D7%98%D7%A7%D7%95%D7%99%D7%9F-%D7%94%D7%A9%D7%90%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%A8%D7%A6%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%9C%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%99%D7%93%D7%A2/

 

המאמר נכתב בעזרת חברת BitMarket לסחר במטבעות דיגיטליים

ביטמרקט, דרך חברון 24, ירושלים.

02-3003930

https://www.bitmarket.co.il/

3 תגובות ל: "ביטקוין – השאלות שרצינו לשאול ולא ידענו את מי"

  1. יש רק טעות "אחת" בכתבה
    בכל שנות ההיסטוריה הכסף תמיד היה של מדינה אחת
    והוא היה מיוצר לפי כמה שהוא היהי שווה
    לדוגמה: גרם כסף = 5 שקל
    10 גרם כסף = 50 שקל
    גרם נחושת =חצי שקל
    10 גרם נחושת = 5 שקל
    גרם זהם =20 שקל
    10 גרם זהב = 200 שקל
    וכך זה היה כמו היופ שיש אגורות, שקלים ,עשרות , ומאות
    אז לא להטעות את הציבור: הביטקוין עצמו אין לו ערך אפילו לא של נייר משי מכובס שך בנק ישראל!!!
    אההה סליחה ויש לי גם הערה.
    אם מישהו לא סובר ככותב השורות (שברור לי שלא קנה אפילו ביטקוין אחד) זה לא הופך אותו לפחות מלומד מכותב השורוץ בנושא הביטקוינים
    והמשפט הבא לדעתי אמור להיגנז!!!
    "מתנגדי הביטקוין (או אלו שעדיין לא הבינו מהו) "

  2. לפחות תהיו דוגרים ותגידו שזה תוכן מקודם…. ובנוסף בסוף הכתבה מתיימרים להגיד כאילו הסבירו משהו……. תקנו תקנו אני בטח שיהיה טוב בסוף

  3. היום כבר הרבה שנים שהכסף מודפס ללא קשר לכמות הזהב שקיים במשרד האוצר

כתיבת תגובה