גם רשתות הפארמה יידרשו לפרסם את מחירי מוצריהן

רק 100 אלף צרכנים הורידו את האפליקציות להשוואת מחירים בין רשתות השיווק. חוק קידום התחרות בענף המזון מחייב את הרשתות להעביר לאפליקציות את המחירים העדכניים של מוצרי המזון, בקרוב יחול החוק גם על מוצרי ניקיון

מטה סופר פארם בהרצלייה. צילום: InnaFelker | שטארסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (ג) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיה גם רשתות הפארם יחויבו לפרסם את מחירי מוצרי המזון והטואלטיקה. בדיון שקיימה הוועדה התברר כי לרשות להגן הצרכן חסרות סמכויות שיאפשרו אכיפת החוק לקידום התחרות בענף המזון.

חוק קידום התחרות בענף המזון קובע כי על הרשתות לספק לצרכנים את האפשרות להשוות מחירים באמצעות הקמת אתר ייעודי אליו יוזרמו כל המוצרים ומחירם העדכני. בדיון אתמול החליטו חברי הוועדה להוסיף לחוק גם את מחיריהם של מוצרי הניקיון, ההיגיינה והתמרוקים.

כמו כן ההצעה נועדה להרחיב את החובה לפרסם מחירים ולהחילה לא רק על רשתות השיווק הגדולות אלא גם על רשתות הפארם. חה"כ איציק שמולי (עבודה) ציין כי מדובר בהצעת חוק אותה יזם והממשלה אימצה וצירפה לחוק ההסדרים. הוא הוסיף כי מדובר בהצעה חשובה, אך אמר כי השימוש באפליקציות השוואות המחירים עוד לא בשיא.

"כל האיומים כאילו השקיפות תביא לתיאום מחירים התבדו, זה לא קרה והתחרות גברה. אנשים קונים מוצרי צריכה ברשתות הפארם, והן חלק מיוקר המחייה של ההורים הצעירים שקונים בהם את מוצרי התינוקות והתיקון בא לסייע להם בהשוואת המחירים", אמר שמולי.

נציין כי השוואת מחירים באמצעות אפליקציה לא הפכה עדיין להרגל בקרב הצרכנים בישראל. אמיר רשף, רכז תעשייה ומסחר במשרד האוצר, אמר כי כיום הכלי של שקיפות המחירים מאפשר שימוש באפליקציות שנותנות מידע על המחירים ברשתות המזון, אך לא כולל את רשתות הפארם.

לדבריו, שימוש באפליקציות יכול להביא לחיסכון של עד מאות שקלים בקנייה ולכן ההצעה נועדה להרחיב את חובת השקיפות ולחייב גם את רשתות הפארם הגדולות למסור מידע על מוצרי המזון, הניקיון, ההיגיינה והתמרוקים שהן מציעות לצרכנים.

מנתונים שנמסרו לוועדה עולה כי עד היום הורידו את האפליקציות כ-100 אלף משתמשים, מספר נמוך לכל הדעות. בדיון נחשפה העובדה כי ישנן רשתות שאינן מעבירות את הנתונים למפעילי האפליקציות וכי הרשות להגנת הצרכן אינה מצליחה לאכוף את החוק. יושב ראש הוועדה, חה"כ איתן כבל (עבודה) דרש מהרשות להגנת הצרכן להתייחס לנושא האכיפה.

היועצת המשפטית של הרשות, עורכת הדין חנה וינשטוק טירי, אמרה, כי המאגר שקיים כיום במצב טוב, וכי הרשות רואה בו כלי חשוב להשוואת מחירים והורדת יוקר המחייה. עם זאת הודתה כי יש לרשות בעיה משפטית באכיפת חוק המזון, שכן לטענתה חסרים לרשות סמכויות פיקוח, חקירה, דרישת צווי חיפוש וסמכויות להסמכת מפקחים. עו"ד וינשטוק טירי ציינה כי בכוונת הרשות להפיץ בשבועות הקרובים תזכיר הצעת חוק שנועדה לתקן את הליקויים. כבל דרש מהרשות לדווח לוועדה תוך כמה זמן יונח תזכיר הצעת החוק לסגירת הפרצות.

כתיבת תגובה