חשבה שהיא שווה 1.2 מיליארד, מה חשבו המשקיעים?

'איי.סי פאואר', חברה שמתמחה בהקמת ותפעול תחנות כוח סביב הגלובוס, ניסתה להנפיק כ-24% ממניותיה לפי שווי של 960-1,200 מיליון דולר, אלא שהמשקיעים חשבו שהיא שווה לא יותר מ-800 מיליון. איך זה נגמר?

תחנת כוח. אילוסטרציה : צילום : Mariola Anna S | שאטרסטוק

חושבים להשקיע בתחנת כוח? לא בטוח שמדובר בעסקה משתלמת. אם לשפוט לפי כישלון ההנפקה של 'איי.סי פאואר' בסוף השבוע הקודם, כנראה שהשקעה בתחנות כוח אינה מציאה גדולה.

החברה שניסתה להנפיק ביום חמישי האחרון בבורסה של ניו-יורק, מצאה את עצמה מושכת את הצעתה לציבור המשקיעים לאחר שהביקושים היו במחירים נמוכים במידה רבה מהתשקיף. החברה ביקשה למכור 24% ממניותיה תמורת כ-300-400 מיליון דולר לפי שווי חברה של 1.200-960 מיליון דולר.

אך המשקיעים היו מוכנים לשלם הרבה פחות והצעותיהם נעו סביב שווי חברה של 800 מיליון דולר במקרה הטוב. כך שמניות שהחברה ציפתה לקבל עליהן בין 12 ל-15 דולר, נותרו עם ערך של פחות מעשרה דולרים. מה שגרם לבעלי השליטה בחברה למשוך את הצעתם וההנפקה נכשלה.

הבעיה היא שכישלון ההנפקה מייצר תגובת שרשרת. חברת האם של איי.סי פאואר היא חברת 'קנון', בעצמה חברת בת של 'החברה לישראל'. זו העניקה לה הלוואה של כ-220 מיליון דולר, ממנה הועברו כ-145 מיליון לאיי.סי שקיוותה להחזיר את הכסף לאחר ההנפקה. מה שכמובן לא יקרה ככל הנראה. זאת אומרת שגם קנון (שמנייתה צנחה בצורה ניכרת מאז כישלון ההנפקה) וגם החברה לישראל נמצאות בצרות.

איי.סי פאואר עוסקת בהקמת ותפעול תחנות כוח והיא פעילה במספר מדינות בעיקר בדרום אמריקה. קנון היא זרוע באמצעותה מחזיקה החברה לישראל בשורת חברות דוגמת 'צים', 'קורוס' ועוד. קנון הייתה אמורה להתפרק מעצמה ולהעביר לבעלי המניות את הנכסים שלה. במקום שאלה יחזיקו במניותיה של חברת אחזקות, תינתן להם האפשרות להחזיק ישירות בחברות הפעילות בהתאם להעדפתם.

כך או כך, אין מה להספיד את איי.סי פאואר שרשמה בשנת הכספים הקודמת (2016) הכנסות בסדר גודל של 1.34 מיליארד דולר בתוך תשעה חודשים בלבד. לא מן הנמנע שהחברה תנסה לבצע הנפקה נוספת בקרוב.

כתיבת תגובה