כחלון תוקף את הבנקים: "מעוניינים בכישלון מחיר למשתכן"

"אפשר רק לתהות מדוע בחרו הבנקים להערים קשיים דווקא על הזוגות שביקשו לקחת משכנתא בתוכנית מחיר למשתכן", עוקץ כחלון ועובר להגן בכל כוחו על מחיר למשתכן

יחלק את היתרות. כחלון .פלאש 90

לשר האוצר משה כחלון נמאס לספוג כל יום טורי ביקורת נגד תוכנית מחיר למשתכן, והיום הוא מפרסם לראשונה מכתב אישי במגזין 'דה-מרקר' בו הוא פורס את משנתו הכלכלית בתחום הדיור.

בין היתר כותב כחלון: "הספקולנטים, הקבלנים, היזמים והבנקים לא אוהבים את מחיר למשתכן. האמת, אני מבין אותם. בתור אנשי עסקים שצריכים להשיא את רווחיהם, התוכנית אינה טובה להם. כמו המדינה, הם התרגלו להרוויח הרבה יותר על הגב של הזוגות הצעירים, ולכן מנסים להערים קשיים בכל דרך.

"צריך לומר את האמת: חוץ מהזוגות הצעירים, כל השחקנים במשק מעוניינים בכישלון התוכנית, אבל זה לא יעזור לאף אחד – תוכנית מחיר למשתכן תימשך ככל שיידרש. כבר שיווקנו כ–30 אלף דירות בתוכנית, כאמור, כ–10,000 מהן כבר נמכרו לקבלנים. עד סוף 2017 נשווק 100 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ, ונמשיך במגמה זו בשנים הבאות.

"התוכנית היא כמו אוטובוס שיצא מהתחנה הראשונה. הוא מתמלא בהדרגה ככל שעוברים החודשים וככל שנסגרים המכרזים. אני לא חושב שיש גורם אחד בשוק או במערכת הפוליטית שהיה מאמין כי אחרי שנה נצליח להפעיל תוכנית שעובדת באופן מוכח בשטח, ששווקו בה עשרות אלפי יחידות דיור ושמאות זוגות צעירים כבר רכשו בה דירות.

"מלבד מחיר למשתכן, אנו נוקטים פעולות נוספות להגדלת היצע הדיור, ריסון המשקיעים, קיצור הליכי התכנון וחיסול הביורוקרטיה. אני מאמין שיחד עם הפעולות הללו, ככל שהתוכנית תתקדם, היא תשפיע בסופו של דבר על שוק הדיור כולו ותצנן אותו. אני לוקח אחריות על נושא הדיור, אני מנווט, ובסוף הדרך אתן לציבור דין וחשבון.

כחלון מתייחס גם לחומר נפץ התיקני, "לגבי המשכנתאות, אני ומשרד האוצר לא נאפשר לגורמים אינטרסנטיים לפגוע בתוכנית בשום דרך. לא נאפשר מצב שבו זוג שזכאי למשכנתא ועומד בקריטריונים לא יקבל אותה בגלל אינטרסים כאלה ואחרים. אפשר רק לתהות מדוע בחרו הבנקים להערים קשיים דווקא על הזוגות שביקשו לקחת משכנתא בתוכנית מחיר למשתכן.

"התוכנית היא ללא ספק אחת הבטוחות שקיימות כיום בשוק הנדל"ן בישראל. מעבר לכך שזוהי תוכנית הדגל של הממשלה בתחום הדיור, הרי ש–100% מהדירות בה נמכרות מראש. בדיוק מאותה סיבה בחרו חלק מהקבלנים שלא לפנות לקבלת ליווי בנקאי, הרי כל הכסף הדרוש להם לבניית הפרויקט מתקבל עם תחילתו.

"חוק המכר קובע כמה חלופות שנועדו להבטיח את השקעתם של רוכשי הדירות. מהסיבות שפירטתי, חלק מהקבלנים שזכו במכרזי מחיר למשתכן בחרו שלא לפנות לקבלת ליווי פיננסי מהבנקים, והסתפקו בחלופה אחרת הקבועה בחוק המכר, שלפיה ניתן להבטיח את השקעותיהם של רוכשי הדירות בפרויקט, באמצעות רישום הערת אזהרה על שמם. אף שמדובר בחלופה אפשרית ואף מקובלת, עדיין החליטו הבנקים לעמוד על שלהם ולהקשות על הזוגות הצעירים.

"היות שאני ומשרד האוצר עומדים מאחורי הפרויקט ומאמינים בו באמונה שלמה, החלטנו להעניק ערבות מדינה בסך 550 מיליון שקל, וכך הבאנו לפתרון הסוגיה. הזוגות הצעירים יקבלו את המשכנתא המיוחלת בתנאים הנוחים ביותר בשוק, ובא לציון גואל.

"ממשלות נכנסות ויוצאות, נבחרות ומתחלפות, אך כולן נבחרות כדי לשרת את הציבור כולו ולעבוד למענו. מעל הכל, אנחנו, ההורים לילדים בוגרים ומתבגרים, חייבים להבטיח כי לדור הצעיר יהיו מדינה וחברה טובות יותר מאלה שהיו לנו. זה הציווי שעל פיו אני פועל. זה מה שמנחה אותי. משבר הדיור הוא בהחלט אתגר, אבל לא גזירת גורל".

תגובה אחת ל: "כחלון תוקף את הבנקים: "מעוניינים בכישלון מחיר למשתכן""

  1. היחד שעושה משהו בכול הממשלה הזו זה כחלון

כתיבת תגובה