כיצד הגדילו תלמידי פרסום מכירות במגדנייה ירושלמית ותיקה?

כולם יודעים שהעולם הזה הוא עולם השקר. אבל ממשיכים לקנות את שקריו. מי עמד מאחורי מחאת יוקר המחייה ומה היו מטרותיו? ■ מה הקשר בין סגולותיו הרפואיות של הלימון למשווקת דיאטה, ואיך קוראים עיתון?

צילומים: totojang1977, Kagai19927, GaudiLab. שאטרסטוק

הם עלו לאוטובוס בתחנת מגדל הפעמון ברחוב קינג ג'ורג'. הם היו שניים בשנות העשרים לחייהם. הם התקדמו מעט אל עבר הדלת האחורית והתיישבו בקרבתה. הראשון הוציא מתיקו שקית ניילון שחורה בתוכה נחה שקית נייר חומה. הוא פתח את השקית וריחם של רוגעלאך טריים ממולאים בשוקולד מילא את חלל האוטובוס.

חברו היושב לצדו אמר בהתפעלות: "וואו. הריח מזכיר לי את הבית. מאיפה קנית?". בעל הרועלאך נענה לעומתו: "פה. ממש פה. במגדניית 'הלמן' בתחנה הבאה". הוא השתדל לומר זאת בקול רם מספיק על מנת להבטיח שגם יושבי הספסל האחורי ישמעו לפחות את צמד המילים "מגדניית הלמן". הריח נישא למרחוק גם כאשר ירדו השניים בתחנה השנייה של רחוב שטראוס לא הרחק מהמגדנייה המדוברת…

היה זה תרגיל שיווקי במסגרת לימודי פרסום ב'לומדה', מסגרת חרדית להכשרה מקצועית השוכנת בסמוך. השניים נשלחו על ידי המרצה לבצע את התרגיל כחלק מהלימודים. כך עשו במשך שבוע ימים. אל השיעור הבא הגיע בעל המגדנייה וידיו עמוסות בשקיות. "המכירות גדלו השבוע בשלושים אחוזים", סיפר לתלמידים הנרגשים שעמלו בחודשיים האחרונים על תרגילים שמטרתם לסייע לו בשיווק ופרסום.

מאמר של אחת הבלוגריות החרדיות שעסק ביתרונותיו הבריאותיים של הלימון זכה למאות שיתופים ואלפי לייקים ברשתות החברתיות. המידע שנמסר בו היה נכון. ללימון סגולות רפואיות רבות. אך מי שהשלה את עצמו שהלימון הוא זה שעניין את הבלוגרית לא שם את לבו לשורה ארוכה של מוצרי דיאטה שפיארו את שורות הסטטוס שלה באחת הרשתות החברתיות.

הבלוג על הלימון הגדיל את מספר עוקביה במאות. ומשווקת הדיאטה ששכרה אותה. כן, שכרה. העידה על גידול של מאה אחוזים בערכות הדיאטה שנמכרו במהלך השבועיים שחלפו מאז שותף הפוסט ברשתות החברתיות.

שיטת השיווק הזו אינה חדשה. בציבור החרדי היא מוכרת במיוחד ואף זכתה לכינוי "א.א.א" (אישה אחת אמרה). היא אחת משיטות השיווק העתיקות ביותר בעולם והיא מבוססת על פרסום פל"א (פה לאוזן). עוד לא נמצאה שיטת פרסום טובה יותר ממנה.

shutterstock_282566855

אלפי אנשים יצאו לרחובות תל אביב מידי מוצאי שבת בקיץ 2011. לשיא הגיעו הדברים בעצרת בה השתתפו עשרות אלפים, לטענת המארגנים. לגל המחאה הזה שהעלה את העיתונאי יאיר לפיד לדרגת שר האוצר, קראו העיתונים בכינוי 'מחאת יוקר המחייה'. המחאה הייתה צודקת ללא ספק. אך מה אתם יודעים על מי שעמד מאחוריה?

לאט לאט הלכה ונחשפה התמונה. בתחילה היו אלה עיתונאים עצמאיים שחשפו באתרים כמעט מחתרתיים את האנשים האמיתיים שמאחורי המחאה ואת מטרותיהם שהיו רחוקים מאוד ממטרותיהם של מרבית המפגינים. מאוחר יותר נדרשו לכך גם כלי התקשורת המסורתיים שהתקשו להתעלם מהנתונים.

מי שעמדו לכאורה מאחורי המחאה היו ארגונים ועמותות מהשמאל, חלקם מהשמאל הקיצוני, שבמימון זר ניסו לייצר תנועת מחאה שתחליף את שלטון הימין. מרבית המארגנים לא גדלו בפריפריה ויוקר המחייה הטריד אותם כקליפת השום.

כך, למעשה, יוצרים מציאות. מציאות שהיא לא יותר מאשר פועל יוצא של פיקציה תקשורתית ותדמיתית.

אז מה למעשה? אסור להאמין לשום דבר שקוראים בעיתון?

האמת היא שעבורנו אין בדבר כל חדש. חכמים הגדירו את העולם הזה כעולם השקר. כאשר מספרת לנו הגמרא במסכת בבא בתרא. על בנו של רבי יהושע שחלה ומת וחזר לתחייה. כאשר שאלו אביו מה ראית למעלה, ענה לו הבן: עולם הפוך ראיתי. עליונים למטה ותחתונים למעלה. דהיינו, אלה שזכו לכבוד רב בעולם הזה, היו "תחתונים" בעולם העליון. ואילו האנשים הפשוטים שכאן בעולם הזה היו בשפל המדרגה, זכו לכבוד רב והיו "עליונים" למעלה.

אמר לו אביו רבי יהושע: "עולם ברור ראית". לא. העולם הזה הוא ההפוך. הוא עולם השקר. העולם שלמעלה הוא עולם האמת…

המסקנה העולה מהדברים היא אחת: הפעילו קריאה ביקרותית. תפעילו שיקול דעת. אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים בעיתון וכל שכן וקל וחומר ברשתות החברתיות. חפשו את האינטרס. מאחורי כל דבר יש אינטרס. לעיתים זה אינטרס חיובי וטהור, ולעיתים אינטרס מסחרי תמים ובמקרים גרועים במיוחד, אינטרס שלילי ורע.

במשפט אחד: בתקשורת משתמשים בצורה מבוקרת.

shutterstock_298252667

 

תגובה אחת ל: "כיצד הגדילו תלמידי פרסום מכירות במגדנייה ירושלמית ותיקה?"

  1. אני זוכר את התרגיל הזה. זה היה מוצלח ומקורי

כתיבת תגובה