מערכת מים משוכללת נחשפה סמוך לכניסה לרמת בית שמש

במסגרת חפירות הצלה שעורכת רשות העתיקות על תוואי כביש 38 המתחדש, נחשפו שורה של בארות, אחד מהם נחשף רק לאחרונה צפונית לכניסה הראשית לרמת בית שמש. לצדו נחשפה מערכת מים משוכללת

צילומים: מיכל הבר, אסף פרץ | רשות העתיקות

רשות העתיקות חשפה באר מים מרשימה, שלדברי חוקרים בשטח שימשה את עוברי הדרכים בתקופה העות'מאנית. ליד הבאר נתגלתה מערכת מים משוכללת. התגלית נחשפה בסמוך לעיר בית שמש, במסגרת עבודות ההרחבה של כביש 38 על ידי חברת נתיבי ישראל, מצפון לשדרות נחל צאלים, בכניסה הראשית לרמת בית שמש.

העבודות בכביש, שעובר בימים אלה תהליך פיתוח חדשני שצפוי לקצר את זמן הנסיעה בציר 38, מתבצעות בשיתוף עם רשות העתיקות שמבצעת במקום "חפירות הצלה" שמטרתן לשמר את פיסות ההיסטוריה שנשמרו בחלוף השנים, על אף פגעי הטבע.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

בין הממצאים הבולטים שנחשפו במסגרת החפירות בשטח, כאמור, ניתן לראות באר גדולה שקוטרה כ-3.5 מטרים החפורה לתוך מפלס מי תהום, שהם כיום עמוקים כשני מטרים מתחת לפני השטח. כאשר אל הבאר צמוד חלל תת-קרקעי קטן שלו תקרה בצורת קמרון. מבנה זה, שאין מכירים כמותו באזור יהודה, שימש למעשה, להערכת חוקרי רשות העתיקות, לאגירת עודפי המים מהבאר.

ברשות העתיקות מציינים כי הבאר שנחשפה מצטרפת לסדרה של בארות שתועדו במהלך השנים לאורכו של כביש 38, כאשר גם בימינו לא קשה להבחין בהן: לידן צומחים עצי דקל וסביבן משגשגת צמחיית מים עבותה.

מראה זה, משמר למעשה את אחד ממאפייניה הפיזיים של הדרך, ויש בו כדי לתרום לשחזור הנוף הקדום בשיפולי גבעות יהודה. "כביש 38 המחבר את שער הגיא עם בית גוברין, הוא כיום אחד מצירי האורך המרכזיים במדינה, ומהווה למעשה מסדרון בין צפון לדרום. כזה היה התוואי במהלך תקופות רבות בהיסטוריה של הארץ. לאורכו של ציר זה נבנו במהלך הדורות אתרים, כפרים וחוות, וביניהם שגשגו תחנות דרכים.

"להערכתנו, התקנתם של בארות כמו זו שחשפנו, נעשתה בתקופות שונות במטרה לספק את צורכיהם של ההולכים בדרך, ושל אלה שחיו לצידה. אלה הקפידו לתחזק את הבארות כמקור בלעדי של מים חיים, ומנעו בשיטות הנדסיות מתוחכמות את התייבשותן", אמרה מיכל הבר, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות במקום.

ארכיאולוג המחוז, עמית שדמן, מבהיר כי לתגלית המרשימה גם השלכות מורכבות באשר לתכנון הכביש, מאחר ועל המהנדסים למצוא דרך לשמר את האתר ובמידת האפשר אף לפתחו כחלק משיקום הנוף לאורך הדרך במקביל לפיתוח הכביש. מעניין מה היה קורה אם היה מדובר במערת קבורה עתיקה?

כתיבת תגובה