אג"ח בלוקצ'יין ממשלתי? המדינה והבורסה נערכות להנפקה

אחרי הניסוי המוצלח של השקל הדיגיטלי – משרד האוצר והבורסה לני"ע נערכים לראשונה בישראל להנפקת אג"ח מדינה על גבי פלטפורמת בלוקצ'יין | החשכ"ל והבורסה הקימו צוות משותף לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית של הנפקה כזו – ובמסגרת התהליך, יבוצע פיילוט של הנפקת אג"ח מדינה דיגיטלית על ידי VMware ו–Fireblocks

איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך | צילום: קובי קנטור, יח"צ

החשב הכללי, באמצעות יחידת החוב בחטיבת המימון, והבורסה בתל-אביב, בוחנים את היישום של הנפקת אג"ח דיגיטלית על גבי תשתית מבוססת בלוקצ'יין. לאחרונה הקימו הגופים צוות משותף לבחינת היתכנות עסקית וטכנולוגית (Proof Of Concept) של סליקת אג"ח דיגיטלית של מדינת ישראל על גבי פלטפורמה חדשה למסחר וסליקה בנכסים דיגיטליים. הפלטפורמה החדשה מבוססת על טכנולוגיות חדשניות – בלוקצ'יין (Distributed Ledger Technology – DLT), חוזים חכמים (Smart Contracts) וטוקניזציה (Tokenization).

בבורסה ובחשב הכללי בוחנים זאת לאור ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים בשנים האחרונות, ובכלל זה – השימוש בטכנולוגיות DLT, טוקניזציה של נכסים מסוגים שונים ומגוון הניסויים שבוצעו ע"י מוסדות פיננסים ובנקים מרכזיים בעולם בקשר להנפקת מטבעות דיגיטליים. זאת לאור ההבנה שהתפתחויות אלו ישנו באופן מהותי וחדשני את השווקים הפיננסיים בכלל, ואת עולמות המסחר והסליקה בפרט.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב | צילום: אדם שולדמן, פלאש 90

תהליכי הנפקה וניהול חוב מדינתי הם תהליכים מורכבים, שנעשים בהיקפים משמעותיים, מחייבים סנכרון בין מערכות שונות, משלבים גורמים רבים (מקומיים ובינלאומיים) ומחייבים מעקב וליווי רגולטורי הדוק. פרויקט "עדן" הינו יריית הפתיחה לעולם חדש זה אשר יאפשר דריסת רגל ראשונה וחשובה ויהווה את התשתית לשכלול מנגנונים מסורתיים אחרים בהמשך הדרך. יישום הטכנולוגיות המתקדמות עתיד להוזיל עלויות, לקצר את פרקי הזמן הכרוכים בהנפקה ובסליקה של אג"ח מדינה, להגביר את השקיפות, לייעל תהליכים ולהפחית סיכונים.

במסגרת בדיקת ההיתכנות תבוצע דיגיטציה של סדרת אג"ח חדשה והנפקתה (הנפקת דמה) למשתתפי המערכת. בהנפקה ישתתפו הבנקים המובילים, בינלאומיים ומקומיים, (Primary Dealers) ב"ניסוי חי" במסגרתו יחוברו אל מערכת ייעודית, מבוססת בלוקצ'יין, אשר תפותח על ידי הבורסה וספקי הטכנולוגיה הנבחרים. היחידות הנרכשות של הסדרה החדשה יונפקו אל הארנקים האלקטרוניים של משתתפי הפיילוט. תמורת ההנפקה, תועבר באמצעות אמצעי תשלום דיגיטלי, מן הארנקים האלקטרונים של המשתתפים לארנק האלקטרוני הייעודי של מדינת ישראל.

יהלי רוטנברג | צילום: דוברות האוצר

החשב הכללי, יהלי רוטנברג הבהיר, כי "הצעד שאנו מובילים כעת, יחד עם הבורסה לניירות ערך, להנפקת אג"ח מדינה על גבי פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, מציב את מדינת ישראל בחזית הטכנולוגית ויאפשר לנו לבחון, בצורה בטוחה ומבוקרת, אפשרויות חדשות להנפקה וניהול של החוב הממשלתי.

"אני מאמין", הוסיף רוטנברג, "שטכנולוגיית מבוססות בלוקצ'יין הן כאן להישאר ולאורך זמן יחלחלו לליבת השווקים הפיננסים וישנו אותם באופן מהותי ועמוק. חובתנו היא לבחון טכנולוגיות ושיטות עבודה חדשות כל העת, רק לאחרונה השקנו פלטפורמה חדשה לתשלומים של המדינה לעסקים קטנים. אני רוצה להודות לבורסה לניירות ערך ולשותפים הנוספים – עושי השוק וחברות הטכנולוגיה על שיתוף הפעולה בפרויקט החדשני והחשוב מסוג זה".

את הרציונל שמאחורי ההנפקה, הסביר סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת המימון, גיל כהן שאמר כי "במשרד האוצר אנו עוקבים מקרוב אחר הפיתוחים הטכנולוגיים הגדולים המשפיעים על שוקי ההון ברחבי העולם ובכללם גם בתחום הבלוקצ'יין. לפני כחצי שנה כבר ערכנו האקתון לבחינת יישומי בלוקצ'יין בהנפקת חוב ממשלתי עם מיטב הסטארטאפים הישראליים בתחום. כעת, אנחנו עושים  צעד משמעותית בבחינת הנפקת אג"ח מדינתי על גבי הבלוקצ'יין, מדובר בצעד בעל פוטנציאל לקידום שוק ההון משכולל ונגיש יותר וכן על ייעול ניהול החוב הממשלתי. אני רוצה להודות לבורסה לניירות ערך ולשותפים הנוספים בפרויקט חלוצי וחשוב זה".

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, אמר אמש כי "השווקים הפיננסים עוברים שינויים דרסטיים בשנים האחרונות, עם כניסתן של טכנולוגיות מהפכניות המשפיעות על האופן שבו לקוחות בכל העולם פועלים ומשקיעים. כמו בתחומים אחרים בהם ישראל היא חלוצה טכנולוגית עולמית, אנו שואפים שגם בתחום הפיננסי תהיה ישראל מהראשונות בעולם שיטמיעו את הטכנולוגיות החדשניות ביותר ובכך ישכללו וינגישו את שוק ההון לטובת הציבור הרחב. אני רוצה להודות לאגף החשב הכללי ולכל מי שלוקח חלק בפרויקט חשוב זה שהוא צעד ראשון וחשוב בדרך לשוק הון משוכלל ונגיש יותר".

בדיקת ההיתכנות תבוצע על ידי חברות טכנולוגיה מובילות בתחום הנכסים הדיגיטליים – Fireblocks  ו – VMware.

טכנולוגית בלוקצ'יין. אילוסטרציה: Apoint, שאטרסטוק

חברת Fireblocks היא חברה פרטית שבסיסה בניו-יורק, אשר שוויה מוערך בכ-8 מיליארד דולר. נוסדה בשנת 2018 ע"י מייסדים ישראלים מומחי  Cybersecurity ומספקת פלטפורמה להעברה מאובטחת של נכסים דיגיטליים באמצעות ארנקים אלקטרוניים. Fireblocks נחשבת לספק המוביל כיום בעולם בתחום זה. לחברה למעלה מ- 1500 לקוחות מוסדיים, לרבות BNY Mellon, ABN Amro, ו- ANZ Bank, והיא מספקת שירותים ליותר מ- 1,000 נכסים ומטבעות דיגיטליים המובנים על גבי 40 רשתות בלוקצ'יין ציבוריות ופרטיות.

חברת VMware היא ספקית מובילה של שירותים מרובי עננים עבור כל האפליקציות, ומאפשרת חדשנות דיגיטלית עם שליטה ארגונית. כדי להרחיב את הבסיס הדיגיטלי, VMware מספקת פלטפורמת בלוקצ'יין להרצת יישומים מבוזרים קריטיים,  בסביבה של ריבוי משתתפים. מוצר הבלוקצ׳יין של VMware תומך במודל האתריום, ומאפשר כתיבת חוזים חכמים בשפות כדוגמת Solidity. המוצר נמצא היום בשימוש חברת Broadridge, וכן בשימוש הבורסה של אוסטרליה (ASX), שנמצאת בשלב הבדיקות. בנוסף, הבלוקצ׳יין של VMware היה חלק מניסוי של בנק ישראל להנפקה של שקל דיגיטלי, ניסוי שעבר בהצלחה ופורסם בסוף מאי השנה בדוח בנק ישראל.

כתיבת תגובה