אושרו תקנות 'איי התיירות', גני החיות והמסעדות

ועדת החוקה אישרה את התקנות שיאפשרו לדרישתה את פתיחת ה'ביגים', מעטפת התיירות באילת וגני החיות • הקבינט אישר: הקלות בהגבלות הכניסה לחנויות של מעל 70 מ"ר ל-10 אנשים

הדיון על איי התיירות, המסעדות וגני החיות | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ידיעה מעודכנת

ועדת החוקה אישרה היום (ד') פה אחד את התקנות שיאפשרו לדרישתה את פתיחת מסעדות, אטרקציות תיירותיות ומסחר ב"איי התיירות"; עוד לדרישת הוועדה תוקנו התקנות ולפיהן תתאפשר גם פתיחת גני החיות והספארי.

עוד אישרה הוועדה את פתיחת מתחמי החנויות הפתוחים והארכת תקנות הגבלת הפעילות הקיימות בשבועיים נוספים. התיקונים לתקנות צפויים להיכנס לתוקף בשעות הקרובות עם פרסומן ברשומות.

מוקדם יותר הבוקר פתח יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר את הדיון בתקנות לפתיחת המסחר והתייחס לחוק איי התיירות שאישרה הוועדה לאחר המחלוקות על פתיחת האטרקציות אותה דרשה הוועדה לכלול: "היו כמה כותרות שניסו להכפיש את יו"ר הוועדה ואת חברי הוועדה שהתעכבנו בהעברת חוק 'איי התיירות', והיום כולם רבים ביניהם מי הולך לפתוח קודם את האטרקציות. ואני אומר לכם בסוד, שזה אנחנו. אילולא היינו מכניסים את זה בתקנות והלחץ הציבורי, זה לא היה קורה. אחרי שהשגנו את מה שרצינו והעברנו את החוק – רק מחר ייפתחו האיים, כי לא ניצלו את הזמן כראוי להכין את הפתיחה".

היו"ר ח"כ אשר נתן דוגמאות של עיכוב פתיחת ה,'ביגים' ו'גני החיות' שהתיקון בעניינם הגיע לוועדה ואמר כי "מי שחוזר על טעויות לא הפיק לקחים": "אחד הדברים שנאשר היום הוא נושא ה"ביגים". ישבנו לפני שבוע ואמרנו שזו טעות כי חנות שפתוחה לרחוב פחות מסוכנת, בין אם היא באלנבי ובין אם היא בביג עפולה. בפועל, רוב ה"ביגים" היו פתוחים, אז מה עשינו?

דוגמה נוספת היא מאבק שהחל ח"כ מיקי לוי לפתיחת גני החיות. למרות שפתחו את שמורות הטבע, מן ההיגיון היה שייפתחו גם גני החיות. גם את זה אני מקווה לאשר היום. מי שחוזר על טעויות לא הפיק לקחים. אנחנו לא ועדה לעומתית. אנחנו לא מעיפים תקנות ומשאירים כאוס, אבל אני כן רוצה לדבר להיגיון של משרד הבריאות וחברי הקבינט – הפיקו לקחים והביאו תקנות שיש בהן היגיון, שכל וזהירות גם יחד".

בהתייחסו להתמודדות ממושכת עם הקורונה אמר: "אנחנו לא צריכים להתמודד רק נגד הקורונה אלא צריכים לדעת איך להשתלב יחד עם הקורונה ולהגדיר את החיים איתה. אילת היא פיילוט, ויש אפליקציה ירוקה של השלטון המקומי שתאפשר לנהל חיים וכלכלה על סמך בדיקות של 72 שעות, תעודת החלמה או בדיקות סרולוגיות. אם אנשים יידעו שכדי לעשות דברים מסוימים עליהם להיבדק, תעלה כמות הבדיקות ותהיה קטיעת שרשראות הדבקה. כשרואים באופק חיסון ויש אוכלוסייה ירוקה, שלהערכת מומחים עומדת על מיליון איש, הרי כשיגיע החיסון צריך יהיה לחשוב למי לתת ולמיליון הללו אפשר להגיע אחרונים".

יועמ"ש הוועדה ד"ר עו"ד גור בליי התייחס למגבלת הכניסה לחנויות: "ראינו את תמונות ההתקהלויות בכניסות לחנויות והשאלה איך אפשר להסביר את המגבלה של 4 אנשים לחנויות של מאות מ"ר ומתגודדים מאות אנשים בחוץ. חלק מתיקון 9 שעומד בפני הוועדה הוא מגבלת ה-4 אנשים בחנות. נוצר אבסורד, נוצר מצב שכל החנויות החיוניות יכולות להכניס אדם אחד לשבעה מ"ר וזה יוצר פער אדיר בינן לבין חנויות אחרות".

עו"ד נינא כהן קרן ממשרד הבריאות: "הכוונה הייתה לא להקדים את פתיחת המסחר כולו שאמור להיפתח רק בשלב השלישי בהתאם למגבלת המקום. המטרה בפתיחה הייתה למנוע קריסת עסקים קטנים ולכן אושר מתווה כזה שאינו מיועד לחנויות מאוד גדולות".

פרופ' חגי לוין יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית: "לא נכון לפתוח בצורה לא נכונה אפידמיולוגית מחמירה יתר על המידה. צריך לקבוע מה המספר ההגיוני כי כרגע מספר לא תואם למציאות. מציע לוועדה להתעקש על כך שמה שבאוויר הפתוח כמו שווקים ייפתח, לאפשר פעילות חיונית. למה לא מנהלים רישום שיתעד את משך השהות בחנויות? לא למדנו כלום?"

 לאחר דברים אלו הכריז יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר על הפסקה בדיון לפני הצבעה על התקנות לאחר שמסר כי משיחתו עם שר הבריאות עודכן כי היום צפוי להיערך משאל טלפוני לאישור תיקונים לתקנות שיכללו בין היתר מענה לדרישות הוועדה לפתיחת גני החיות, פתיחת אטרקציות ועסקים נוספים באילת ונושאים נוספים.

עדכון (22:15): הערב אישר הקבינט את הצעתו להגדלת מספר הקונים המותרים לשהות בחנות בו זמנית. על פי ההצעה שאושרה, חנויות בגודל של 70 מ"ר ומעלה יוכלו להכניס עד 10 לקוחות בו זמנית במקום 4 שאושרו עד היום.

מדרג הפתיחה

עוד מהדיון קודם לאישור: ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס: "משרד הבריאות עובד על פיתוח QR קוד בכניסה לחנויות שיאפשר מידע על הנכנסים כדי לקטוע שרשראות הדבקה ולפתוח חנויות לכמות יותר גדולה".

 יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר פנה לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס ודרש כי יישקל "מדרג פתיחת חנויות לפיו חנויות של עד 50 מ"ר יישארו על 4 קונים ומעל 50 מ"ר עם מספר יותר סביר. כשרואים את התורים בחוץ של מאות אנשים ושומר שצריך לבדוק שבחוץ לא יריבו אולי צריך לחשוב על תיקון גם בנושא הזה".

 ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות: "נחשוב מחדש על הגבלת המספר כי עכשיו כשהקבינט החליט על פתיחת ה'ביגים' יש מקום לחשוב על מדרג. המסחר היה אמור להיפתח רק בשלב 3 כי יש מאחורי זה עיקרון אפידמיולוגי שבשלב 2 ייפתחו מקומות עם כמות קטנה ומתחלפת של אנשים. מרגע שאמרו שרוצים לפתוח את חנויות הרחוב משיקולים כלכליים הוחלט שצריך לנסות לשמר את אותו עיקרון אפידמיולוגי". עוד אמרה כי משרד הבריאות מתקדם להפעלת QR קוד בכניסה לחנויות שיאפשר עדכון של הנכנסים לחנות ויאפשר פתיחה בטוחה יותר של החנויות לכמות גדולה יותר של נכנסים וקטיעת שרשראות הדבקה".

היו"ר ח"כ אשר הגיב לדבריה: "כשחוקקנו את חוק הקורונה הגדול עמדנו על כך שיהיה רישום במקומות כמו מסעדות והופעות שאנשים לא מפחדים לתת את שמם ממילא אבל בחנויות זו חדירה יותר גדולה לפרטיות".

 תמכו בתקנות: יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) וח"כ מיקי לוי (יש עתיד תל"ם)

כתיבת תגובה