אחרי ההחלטה הפוליטית: שרי התיירות והמשפטים יוצאים לקרב

השרים שקד ולוין משיבים מלחמה מול החלטת Airbnb שלא להשכיר דירות ביו"ש • שר התיירות: אגביל את פעילותה בישראל • מה ההשלכות של החלטת לוין על ענף התיירות, וכיצד תפעל שרת המשפטים?

משרד התיירות | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

שלשה ימים חלפו מהודעת Airbnb על החלטתה להסיר מהאתר שלה דירות להשכרה ביו"ש – מעבר לקו הירוק, לשמחתם של סאיב עריקאת ו'שלום עכשיו' – ואחרי שנמוגו הגינויים ההצהרתיים של מועצת יש"ע והשרים, הגיע זמנן של התגובות המעשיות של שרי הממשלה והסמנים הימניים בה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

שר התיירות יריב לוין הודיע כי הנחה את משרדו לגבש צעדים מיידים נגד החברה. המשמעות היא, שפעילות Airbnb בכל שטחי ישראל תוגבל. כאשר במקביל, הודיע שר התיירות כי הנחה את הנהלת משרדו לגבש תוכנית (במילים אחרות: קמפיין פרסומי/הטבות למשכירים) לעידוד התיירות והלינה בדירות נופש בשטחים שמעבר לקו הירוק (יו"ש).

מבחינת לוין, דין אפרת כדין ירושלים ותל אביב, אילת וחיפה מבחינת הפניית המשאבים לנושא הפרסום ועידוד התיירים מהעולם לפקוד את בית אל ותקוע, רבבה ויצהר.

עד כה, התמקד משרד התיירות בקמפיינים (כולל עשרות מיליונים בשנה שהוקדשו לפעילות ברשתות החברתיות) בעלות של מיליונים רבים בכל רחבי העולם. אתרי קודש (לכל הדתות), תיירות מרפא בים המלח, אילת, ועוד. הקמפיינים אפקטיביים, זרם התיירים הולך וגדל באופן מפתיע, ורק בשבועות האחרונים (כולל אתמול – במסגרת הדיווח על דוחות אל על) ציינו כאן, ב'ביזנעס', את ששת אחוזי העלייה בתיירות הנכנסת, כמו גם במקביל את דברי התאחדות המלונות, שטענה מנגד כי היעדר החדרים הפנויים במלונות פוגע בחוויה התיירותית של ישראל.

וכאן נכנסת חברת Airbnb לתמונה. היא מחליפה, הלכה למעשה, את המלונות, ומעניקה פתרון בדמות השכרת דירות לטווח קצר במחירים נמוכים בהרבה מהמלונות תוך חיבור ישיר עם בעלי הדירות. עתה, מבקש לוין לעצור או להגביל את פעילותה של החברה בישראל – דבר שגורר ביקורת מצד בעלי הדירות ביתר חלקי הארץ, ואולי אף יצמצם את התיירות הנכנסת בניגוד למסריו של לוין כשר תיירות פעיל מאוד בהוצאה לפרסום.

במקביל, טוענת השרה שקד כי חברת Airbnb עברה על חוק "איסור אפליה במוצרים ובשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים", ולאחר שערכה בדיקה מקדמית במשרד המשפטים אמרה כי מדובר בהחלטה המנוגדת לחוק בישראל. היא פנתה ליועה"מ לממשלה, אביחי מנדלבליט, וביקשה ממנו לבחון הגשת כתב אישום נגד Airbnb, תוך שהיא מציינת כי החברה חשופה מעתה גם  לתביעות אזרחיות מצד תושבי יו"ש שייפגעו מהחלטתה.

גובה הפיצוי הקבוע בחוק – ללא הוכחת נזק – עומד על 50 אלף שקלים. כמו כן, ייתכן ומשרד המשפטים אף יעניק סיוע משפטי למי שאין בכיסו די ממון לתביעה, בעקבות חוק שיזמה שקד בעבר בנושא.

במקביל, הפיכתה של החברה לעבריינית חוק – אם כתב האישום של מנדלבליט שתבעה שקד אכן יוגש – תצר את צעדיה בישראל באופן גורף, כמו גם השעייתה מפעילות באופן זמני בהחלטת בית המשפט.

"פעילות ארגוני ה־BDS לא תצלח. מדינת ישראל נחושה להילחם בעיקשות נגד פעולות מגונות של ארגונים המבקשים לייחס לעצמם ארשת של פעילים מוסריים. הם מבקשים לבצע עוולות חמורות נגד תושבי מדינת ישראל ולא ניתן לכך יד", אמרה השרה שקד.

כזכור, חברת Airbnb – ענקית השכרת הדירות העולמית, הודיעה השבוע (ב) כי  תפסיק להעניק שירותים לבעלי דירות מאחורי הקו הירוק בישראל. החברה אף תסיר מהאתר שלה כ-200 דירות, בעקבות ההחלטה.

"הגענו למסקנה שאנחנו צריכים להסיר את הדירות שרשומות בהתנחלויות ישראליות בגדה המערבית הכבושה, שנמצאת בלב הסכסוך בין הישראלים לפלסטינים", נרשם בהודעה הרשמית.

בהמשך ההודעה כתבה Airbnb, כי "יש דעות סותרות בנוגע לשאלה אם חברות צריכות לעשות עסקים בשטחים הכבושים שהם המוקד לסכסוכים ההיסטוריים בין ישראל לפלסטינים. החוק בארה"ב מאפשר לחברות כמו Airbnb לעשות עסקים בשטחים אלה. במקביל, רבים בקהילה הבינלאומית מאמינים שחברות לא צריך לעשות שם עסקים, כי הם מאמינים שחברות לא צריכות לעשות רווח על אדמות שאנשים נעקרו מהם. אחרים מאמינים שחברות לא צריכות לסגת מפעילות עסקית באזורים אלה. אנחנו בהחלט לא המומחים כשמדובר בסכסוכים היסטוריים באזור הזה. הצוות שלנו נאבק עם הבעיה הזו והתאמצנו להגיע לגישה הנכונה".

עתה תעמוד החברה בפני שני שרים – שיעשו הכל כדי להוכיח לה שההחלטה הפוליטית שלה, תגבה מחיר כבד ממנה.

כתיבת תגובה