אחרי הסחבת ואישור השר: העמותות טרם קיבלו את תקציבן

100 מיליון שקלים הובטחו לעמותות הקורסות בהיעדר תרומות ועודף פעילות רווחה עקב הקורונה • ההבטחה ניתנה ביולי 2020, ואמורה הייתה להיות מיושמת באוגוסט • אבל גם בספטמבר אף גורם באוצר לא הסביר לחברי ועדת הכספים מדוע הכספים עדיין תקועים במשרד האוצר – על אף החובה החוקית לעשות זאת • רק בינואר 2021 נזכר שר האוצר לחתום על מבחני התמיכה • חשבתם שבכך הסתיימה הסאגה? טעות • יותר משבועיים אחרי, עדיין לא ניתן להגיש בקשה לתמיכה

ח"כ ינון אזולאי ובצלאל סמוטריץ' בוועדת הכספים | צילום אילוסטרציה: באדיבות המצלם

זה היה נשמע פנטסטי. רגע לפני פיזורה של הכנסת הממשלה תחלק לעמותות המגזר השלישי שטרם תוקצבו – 100 מיליון שקל. לא סכום גדול בכלל, אבל זה היה בדיוק מה שהיו זקוקות לו העמותות שפעילותן בתקופת הקורונה גדלה מול היקף התרומות שקטן. התקציב הזה, קטן ככל שיהיה, אמור היה להיות החמצן לפעילותן.

על דרישת התקציב ואישורו החוקי מול משרד האוצר, בשם העמותות והארגונים, טרחו רבות הח"כים משה גפני – יו"ר ועדת הכספים, בעבודה משותפת ומאומצת של הח"כים ינון אזולאי (ש"ס) ובצלאל סמוטריץ'.

המדובר היה על 100 מיליון שקלים שיגיעו מעבר ל-200 מיליון שקלים שהוקצו בעבר. אלא שכל הזמן הזה – טרם נפתחה האפשרות להגשת בקשה לעמותות שנפגעו עקב משבר הקורונה. תחילה השר אמור היה לחתום על מבחני תמיכה. אבל הזמן נסחב עוד ועוד. בדיוק כפי שקודם לכן נסחב הזמן ע"י האוצר בדיונים רבים בוועדת הכספים של הכנסת.

וכשסופסוף משרד האוצר פרסם את מבחן התמיכה לעמותות – ואלה מביניהן שמחזור ההכנסות שלהן נפגע בלפחות 25% ועד אז לא זכו לתמיכה מהממשלה, ביקשו לנשום לרווחה – גילו מנהלי העמותות שמשום מה, עדיין לא ניתן להגיש את הבקשה באתר משרד האוצר.

הבוקר פנה ח"כ ינון אזולאי במכתב – שעליו חתומים עוד שבעה חברי וועדת הכספים – ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, בו טען כי אי העברת 100 מיליון שקלים לעמותות המגזר השלישי פוגעת בעמותות שרבות מהן קרובות לקריסה.

במכתבו, דורש אזולאי לקיים דיון מהיר בנושא מענקי הסיוע לעמותות המגזר השלישי.

פרק במסכת סחבת

ואם מישהו רוצה לדעת חלם מהי – או ללמוד פרק בהלכות סחבת פקידותית מכוונת, כדאי שיקרא את המכתב המדבר בעד עצמו. ח"כ אזולאי פורס את כל לוח הזמנים של מתן התמיכה לעמותות, וכותב בין היתר, כי "…לאחר מאבק ממושך של מס' חודשים בוועדת הכספים, בתאריך 28.07.2020 תוקן חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), תש"ף-2020) ונקבע בסעיף 31 לחוק, כי יוקצה תקציב של 100 מיליון שקלים חדשים לחלוקה לצורך תמיכה במוסד ציבור, שהכנסותיו, לרבות מתרומות, פחתו בשל התפשטות נגיף הקורונה החדש".

אז מה השתבש בדרך? מתאר זאת ח"כ אזולאי: "עוד נקבע כי "משרד האוצר יפרסם מבחנים לחלוקת הסכום כאמור בסעיף קטן (א) לפי סעיף 3א לחוק יסודות התקציב, בתוך 30 ימים מיום תחילתו של חוק זה" – קרי ב- 28.08.2020. כמו כן, "שר האוצר, או מי מטעמו, ידווח לוועדת הכספים של הכנסת על יישום הוראות סעיף זה בתוך 60 ימים מיום תחילתו של חוק זה" – קרי ב- 28.09.2020".

רק בתאריך 18.1.21, מתאר ח"כ אזולאי, "לאחר סחבת של מספר חודשים, ולאחר שפורסמו מבחני התמיכה להערות הציבור, התבשרנו בשעה טובה כי שר האוצר חתם על מבחני התמיכה לעמותות, שבמסגרתו יוקצה הסיוע הייעודי למוסדות ציבור שמחזור ההכנסות שלהם נפגע לפחות ב-25% ויעמדו בתנאי הסף הקבועים במבחן, כאשר חישוב התמיכה יעשה על פי שיעור הירידה במחזור ההכנסות.

"לצערנו, שמחתנו הייתה מוקדמת ועל אף פרסום מבחני התמיכה עדיין לא נפתחה האפשרות באתר להגשת הבקשה לסיוע".

ללא ספק, טען אזולאי כי "המשך התפרצותו של הנגיף והמשך הסגרים, לא רק שלא שיפר את מצבן של העמותות אלא הן קרובות מתמיד לקריסה. כמי שמצויים בקשר מתמיד עם עמותות רבות, אנו סבורים כי אין מקום לדחייה וסחבת נוספת בנושא וכי אם לא נידרש לטיפול במיידי עמותות רבות יקרסו".

בסיום מכתבו מבקש אזולאי וחבריו החתומים על המכתב מיו"ר ועדת הכספים משה גפני לקיים דיון דחוף בנושא. "זוהי אחריותנו כחברי ועדת כספים לפעול ולהביא לפתרון לעמותות הזקוקות למענקים אלו".

3 תגובות ל: "אחרי הסחבת ואישור השר: העמותות טרם קיבלו את תקציבן"

  1. אין על ינון אזולאי.
    חבר כנסת שיודע מה הוא עושה.

  2. הפיונים של דרעי – ינון אזולאי, משה ארבל, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי ועוד, הוכיחו שהם טובים פי כמה ממיצגי החצרות שלא מביאים שום תוצאה

    רק שישמרו עליהם ברשימה הבאה!

  3. מה יהיה עם הארגון שלנו!??????!!!!!
    אנחנו קורסים תיכף. זה לא יאומן ממשלה חרטא ברטה
    כמה זמן צריך לחכות לתקציב?

כתיבת תגובה