אחרי חצי קדנציה לטראמפ: ארה"ב בצמיחה

בניגוד לכל התחזיות: 3.2% – זה קצב הצמיחה השנתי של התוצר הגולמי המקומי בארה"ב ברבעון הראשון של 2019 • המתנגדים של טראמפ ששים על המיתון בצמיחה בצריכה הפרטית • ומה בדבר מלחמת הסחר עם סין והחרם על הנפט האירני?

טראמפ | צילום: Paul Hakimata Photography, שאטרסטוק

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ רושם לעצמו הישג נוסף לאחר שעבר יותר מחצי קדנציה עם לחימה עיקשת ברשתות תקשורת מובילות ומול יריבים קשים מהצד השני של המפה הפוליטית באמריקה.

בניגוד לכל התחזיות השחורות והפסימיות של התקשורת האמריקאית לגבי מה שיקרה לכלכלה אם וכאשר יפעל טראמפ בדרכו האגרסיבית, צמח ועלה התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 3.2%.

כלכלת ארה"ב שצמחה בקצב חד מהצפוי ברבעון הראשון של השנה הגיעה לכך לאחר שהגידול במלאי העסקי ובסחר האפיל בהשפעתו על האטה בצריכה הפרטית. השיפור החד לעומת קצב של 2.2% ברבעון הרביעי של 2018 הוא מעל ומעבר לתחזיות הכלכלנים לצמיחה בקצב שנתי של 2.3% בלבד.

יחד עם זאת, מתנגדי טראמפ מצביעים על כך שהצריכה הפרטית המייצגת מעל שני שלישים מהכלכלה צמחה ברבעון הראשון בסך הכול ב-1.2% – הקצב המתון ביותר זה שנה. נקודת חולשה נוספת שמודגשת על ידם היא הנפילה בהשקעות בבתי מגורים ב-2.8%, מדובר ברבעון החמישי ברציפות של ירידות.

גם מדד המחירים לצרכן המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) מצביע על האטה באינפלציה ברבעון הראשון של השנה. המדד נפל לקצב שנתי של 1.4% ברבעון לעומת קצב של 1.9% ברבעון הרביעי – נמוך משמעותית מיעד אינפלציה של 2% שקבע הבנק הפדרלי.

הנתונים המתפרסמים לא יעקרו מלב המתנגדים את החששות לגבי מיתון מתקרב שהתעוררו בעקבות הירידות לקראת סוף השנה שעברה, אולם על פי מרבית ההערכות הנתונים מצביעים על כלכלה שצומחת קרוב למלוא הפוטנציאל שלה, וזאת באה אחרי תוכנית תמריצים רחבת היקף ועליות הריבית.

מעיון בנתונים עולה כי התמ"ג התרחב ברבעון הראשון של השנה הודות לעלייה בייצוא (3.7%), רמות מלאי גבוהות, השקעות ממשלתיות בפרויקטי בנייה ציבוריים והאצה ברבעון הראשון בהוצאות הממשל והרשויות המקומיות. ההוצאות זינקו בשיעור של 3.9% לאחר ירידה של 1.3% ברבעון הקודם, זהו שיעור העלייה המהיר ביותר זה שלוש שנים, שילוב הכוחות הצומחים עזרו לקזז את האטה בצריכה ובהוצאות העסקיות.

יחד עם זאת, הצמיחה העולמית עדיין צולעת כך שהעלייה בייצוא עלולה להיחלש ורמות המלאי הגבוהות שנרשמו במפעלים עלולות להביא לירידה בפעילות. גורמים אלו, יחד עם מלחמת הסחר בסין והודעת ארה"ב על סנקציות חדשות נגד הנפט האירני עלולים בעתיד הקרוב להגביל את הצמיחה ברבעון השני.

סאם בולארד, כלכלן בכיר בוולס פארגו סקיורטיס אמר לכלי התקשורת כי "הכלכלה נותרה יציבה, אבל להערכתנו צפויה האטה בקצב הצמיחה בטווח הבינוני לאחר שההשפעות של תוכנית התמריצים יתפוגגו וההשלכות של מדיניות מוניטארית הדוקה יותר יבואו לידי ביטוי".

נקודה נוספת שראויה לציון היא שההתאוששות בצמיחה נרשמה למרות שהממשל הפדרלי הושבת במהלך מרבית חודש ינואר בגלל חומת מקסיקו. ההשבתה קיזזה 0.3% מקצב הצמיחה הרבעוני.

כתיבת תגובה