אחרי יוקר המחיה, עכשיו הבריאות: זה הסל החדש

משרד הכלכלה והתעשייה, משרד הבריאות והמועצה לצרכנות משיקים כלי חדש למעקב אחר יוקר המחייה ולעידוד תזונה בריאה • מי הרשת הזולה ביותר ומי היקרה ביותר ברבעון הרביעי של 2020? • המחדל: הסל עדיין מורכב מ-68 מוצרים קבועים המאפשרים לשחק במחירם

סל המוצרים | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90

משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד הבריאות והמועצה לצרכנות משיקים "סל נבחר בריא" של 64 מוצרי צריכה מומלצים תזונתית. לפי הודעת הגופים הנזכרים, הסל יפורסם מדי רבעון ויהווה כלי להשוואת מחירים ולהגברת השקיפות עבור הצרכנים, ישמש להשוואה בין רשתות המזון ויעודד הוזלת המחיר לצרכן. כמו כן, ישמש הסל ככלי מעקב נוסף עבור קובעי המדיניות במסגרת הפעילות הממשלתית להפחתת יוקר המחיה.

עוד צויין כי הסל הבריא מהווה כלי חשוב להשוואת מחירים ולהגברת השקיפות עבור הצרכנים, ישמש להשוואה בין רשתות המזון ויאפשר תחרות על מחיר הסל הבריא הנמוך ביותר. סל המוצרים הבריא מהווה נדבך נוסף ל"סל מוצרים נבחר" (סל הכולל 68 מוצרים שנמצאו הפופולאריים ביותר בקרב משקי הבית בישראל), המפורסם בתדירות חודשית על-ידי משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף המועצה לצרכנות, ואשר נמצא אפקטיבי בהפחתת מחירי המוצרים שנכללו בסל.

לפי ההודעה, הסל יהווה המלצה תזונתית בהיבט של חוסן בריאותי, אשר מתחדד על רקע העלייה בתחלואה בעקבות השמנה ובהתאם להמלצות ועדת האסדרה להנגשת מזון בריא. כמו כן, עם פרוץ משבר הקורונה הצורך בגיבוש סל מוצרי מזון מומלצים תזונתית מתחזק לאור מחקרים המעידים על כך שחוסן תזונתי מסייע בהתמודדות עם הנגיף.

הסל מבוסס על מזונות מומלצים לסמל הירוק וכולל ברובו מוצרים מהצומח, מהקטגוריות פירות וירקות, שמן זית אגוזים וזרעים, קטניות ודגנים מלאים וקטגוריות מוצרים מן החי כגון חלב ומוצריו ותחליפיו, ביצים עוף ודגים.

הפעם, המוצרים נבחרו על סמך המלצות התזונה החדשות של ישראל המבוססות על עקרונות הדיאטה הים תיכונית ואשר מומלצים לצריכה ברמה היומית והשבועית.

העלות הממוצעת של "סל בריא" עמדה ברבעון האחרון לשנת 2020 על 779 ₪, כאשר הפער בין הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר (AM:PM) לבין הרשת שמכרה את סל המוצרים במחיר הזול ביותר (רמי לוי) עומד על 241 ₪ המהווים כ- 35%.

ממוצע מחיר סל בריא ברשתות השיווק עומד על 779 ₪ לרבעון הרביעי בשנת 2020. מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר הינה AM:PM, עם עלות סל ממוצעת של 933 ₪. הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר הזול ביותר הינה רמי לוי עם עלות סל ממוצעת של 692 ₪, פער של כ- 35% בין הרשתות.

ממוצע מחיר סל בריא ברשתות השיווק הנבחרות עומד על 719 ₪ לרבעון הרביעי בשנת 2020. מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים הבריא במחיר היקר ביותר הינה שופרסל דיל, עם עלות ממוצעת של 745 ₪. הרשת שמכרה את סל המוצרים הזול ביותר הינה רמי לוי עם עלות ממוצעת של 692 ₪, פער של כ- 8% בין הרשתות.

עלות סל בריא ברשתות נבחרות נקבע לפי מתודולוגיית סל מוצרים נבחר שמפרסם משרד הכלכלה: רשתות אשר עומדות בארבעה תנאים מצטברים בשנת 2019 –  עלות "סל מוצרים נבחר" השנתית הממוצעת נמוכה מעלות "סל מוצרים נבחר" של כל הרשתות, אחוז החודשים בהם עלות הסל הנבחר של הרשת נמצע זול מהממוצע גדול מ-80%, לרשת לפחות עשרה סניפים ופריסה על פני שני מחוזות. במהלך השנה תבחן המתודולוגיה על בסיס נתוני סל מזון בריא). כזכור, 'ביזנעס' חשף לא מכבר את הכשל שבשיטה זו, ושוב כדאי לתהות האם החישוב של סל מוצרים קבוע לא מאפשר לרשתות שאינן חפצות בפרסום שלילי להימלט מהרשתות הנסקרות ובמקביל, לרשתות הנסקרות 'לשחק' עם המחיר כדי להטות את הסל הנבחר, לטובתן.

כתיבת תגובה