איך משפצים בלי להשתגע – הפרק השלישי

כך תשפצו בלי להשתגע: סקירה מלאה – פרק ג' • סקירת תהליך שיפוץ מהיסוד ב-4 פרקים. דירת 70 מטר קלאסית של זוג + ילדה • בתהליך המלא שייפרש לפנינו, נראה איך מתבצע השיפוץ, ביסודיות, חסכנות, וטעם טוב • טורה של אדריכלית הפנים תמי רוטנברג – פרק שלישי: תשתיות

פינת נטילת הידיים | צילום: תמי רוטנברג

כשבאתי לתת חוות דעת לפני קניה לדירה שסקרתי בפרקים הקודמים, הדירה היתה נראית מצוין, ולדברי המוכר נעשה שיפוץ לפני שהוא עצמו קנה, סיפור של 15 שנה, וזה כלל גם תשתיות חשמל ואינסטלציה.

העובדה שהדירה הייתה משופצת חלקית, ונדרש לדעתם רק התאמות חלקיות, היתה אחת הסיבות להחלטה לרכוש דווקא את הדירה הזו, במחיר יקר יותר מדירות אחרות אפשריות.

אבל –  תכנונים לחוד ומציאות לחוד…

התברר שהשיפוץ היה קוסמטי בלבד, ריצוף בהדבקה וזהו. המוכר עצמו הוטעה בידי המוכר הראשון, אך הוא עצמו מעולם לא בדק זאת.

כל קבלן שהגיע לתת הצעת מחיר, אמר שחבל לשפץ חלקית, החלפת אינסטלציה זה עניין של זמן קצר, כמה שנים במקרה הטוב ביותר. הבחירה היא של בעל הבית האם לכלול את זה בשיפוץ, בעלות סבירה, או לגרור עוד כמה שנים, אבל האופרציה של החלפת צנרת ושבירת ריצוף תהיה הרבה יותר מסובכת וגם יקרה בהרבה.

כמובן שהוא החליט לכלול את האינסטלציה.

אותו סיפור גם עם החשמל.

בדיקה קצרה של החשמל גילתה שגילו חופף לגיל הדירה (50 שנה), ואם עוד היו ספקות – חודש לפני הפינוי, החשמל במטבח, שבו על תקע רגיל בודד ישבו שני תנורים, הספיק להישרף.

זה די טבעי, 50 שנה זו אריכות ימים יפה למערכת כזו…

אם כבר מחליפים אינסטלציה וחשמל – כבר אין הכרח לשמירת הקירות במיקומם המקורי , וכך התאפשר לנו לתכנן את הדירה כולה מחדש.

כל האינסטלציה הוחלפה | צילום: תמי רווטנברג

וכך, בתקציב קטן מלכתחילה, ניצבנו בפני שיפוץ מהיסוד, ויצאנו לדרך.

איך עשינו את זה ?

המפתח הוא – תכנון מפורט וחכם, ועל פיו לבצע סיכום מדויק.

בעלי מקצוע (קבלן, נגר, וגם אדריכל) נותנים הצעת מחיר על סיכום ראשוני. כל דבר שלא נכלל בהצעה הראשונית, מתומחר בנפרד. למעשה – ישנם קבלנים שנותנים מלכתחילה הצעה נמוכה ולא רווחית מספיק, כאשר הם מתכננים מראש להרוויח על האלתורים שיגיעו.

לכן, כאשר התוכנית מלכתחילה מדוייקת ומפורטת – היא מאפשרת להצעת המחיר לשקף את העלות האמיתית. ואם יש צורך לחסוך – ניתן להחליט על ויתורים מראש.

אחרת – זה לא רק העלויות הגדלות ללא שליטה, וכל סטייה מתומחרת באלפי ₪, אלא גם כאבי ראש.

מרכז ההיגיינה של הבית | צילום: תמי רוטנברג

כך החלטנו בהתחלה על היקף ההריסה והבניה, ולפי התקציב הנשאר – האם לכלול גם החלפת חלונות, דלתות, והתקנת מזגנים (ניתן להתקין מראש תשתית בלבד, ולהשאיר את המזגנים עצמם להמשך).

באינסטלציה נזהרנו על מיקום חכם, כדי למנוע הוצאות נוספות על פתרונות מיוחדים לזרימה תקינה.

זו הסיבה ששמרנו על מיקום המטבח והשירותים אפילו שהדירה קולפה לחלוטין, הנוף נשקף מצד החדרים, והיה אפשר להזיז את הסלון לשם.

וכך, במפרט המטבח והשירותים ניתן היה לקנות איכות גבוהה ולהישאר במסגרת התקציב.

חשמל – לקבלן בדרך כלל יש עלות לכל נקודה, ולשקע כח העלות גבוהה יותר.

במשבצת הזו יש לו מרחב רווח גדול, מכיוון שהוא מביא חשמלאי ומשלם לו יומית, והוא רק צריך לקנות חומרים.

לכן, אפשר לדבר עם הקבלן על מחיר גלובלי נמוך בהרבה (מה שעשינו בדירה הזו, גלובלי ל50 נקודות), או להביא חשמלאי באופן עצמאי.

כשסוגרים גלובלי חייבים להחזיק תכנון מפורט, למנוע תשלום גבוה על כל נקודה ששכחתם. כמו שדיברנו, הסעיף הזה נכון לכל דבר, אבל בחשמל במיוחד.

החישוב צריך לכלול שקעי כח, שקעים רגילים, לחצנים ונקודות תאורה.

(היה לי לקוח אחר, שחתם על חוזה שבו התחייב לקבלן על תוספת 150 שח לכל התקנה של גוף תאורה, מלבד התשלום על התקנת הנקודה. אם הוא היה מתייעץ לפני חתימה הוא היה חוסך המון.)

בתכנון מראש גם נרוויח שיש שקעים היכן שאנחנו צריכים, בהתאמה לאורח החיים שלנו, וגם שאין שקעים היכן שלא צריך, ונחסוך תשלום מיותר.

 

תמי רוטנברג היא אדריכלית פנים. 

לתגובות ושאלות [email protected]

לקבלת המדריך המלא לשיפוץ ברמה גבוהה ובניצול תקציב חכם לחצו כאן 

כתיבת תגובה