'איקאה': הפרסומאי שהסית והתנצל, ליין הביגוד ופסיקת בג"ץ

יו"ר 'מקאן' שמחזיק בתיק הפרסום של 'איקאה', אילן שילוח, השתלח בחרדים • לאחר שאוים בחרם צרכנים, התנצל והציוץ הפוגעני הוסר על ידו מחשבונו • האם בעוד מספר שנים 'איקאה' תוביל את ענף האופנה בישראל את אותו מסלול שענף הריהוט חווה עם כניסתה לשוק הישראל? • ולקינוח, ליבנה צפוני מקבוצת פישר תמשיך להפעיל את סניף אשתאול של הרשת בישראל, למרות חריגות הבנייה, הפעם – באישור בג"ץ

סניף איקאה נתניה בימי הקורונה | צילום: פלאש 90

ענקית הרהיטים איקאה, עלתה לכותרות השבוע פעם אחר פעם. השבוע גברו הקריאות לצרכנים חרדים להחרים את הרשת, וקריאה ברוח דומה שוגרה הישר לבעלי איקאה ישראל – שולם פישר (החרדי) ושותפו מתיו ברונפמן, להוציא את תקציב הפרסום הענק של החברה מידי חברת הפרסום 'מקאן'. זאת, לאחר שהפרסומאי אילן שילוח, יו”ר קבוצת 'מקאן', תקף את החרדים בחשבון הטוויטר שלו.

שילוח פרסם את דבריו בבוקר יום שלישי, וגרם לסערה גדולה. "אט אט מיקוד הקורונה חוזר לערים החרדיות: ירושלים, בני ברק, מודיעין עלית, פ"ת, אשדוד. לכן ליצמן דאג ליבוא אישי של עוד 17,000 חרדים מברוקלין עם סיכון גבוה לקורונה בלי בידוד. אחרי שהוא בחסות ביבי עשו יבוא מסיבי כזה במרץ. אל תגידו שלא ידעתם…". דבריו של שילוח התייחסו לאישור שניתן לתלמידים מחו”ל להגיע ארצה לקראת 'זמן אלול'.

"בגלל הגידול המשמעותי בחולי קורנה במרכזים החרדים שוב אישר ביבי אדלשטיין לליצמן ודרעי להגדיל מספר מתפללים באיזור סגור". יו"ר מקאן סיים את דבריו במילים, "הטיפול של ביבי במשבר קורונה במגזר החרדי הוא כישלון שכולו נובע מלחצים פוליטיים".

התגובות לא איחרו להגיע. חברי כנסת, אישי ציבור ואנשי תקשורת תקפו את דבריו של שילוח לאורך כל היום. מפקד גל"צ לשעבר, משה שלונסקי, התייחס ישירות לחרם אפשרי על האיש. בחשבון הטוויטר שלו כתב שלונסקי: "נגיד את זה הכי פשוט שיש. אם החרדים לא עושים חרם צרכני על האיש הזה, הם קונים את ההסתה הזאת ביושר רב". 

העיתונאי אריאל אלחרר תקף אף הוא את דבריו של שילוח ואמר כי "אילן שילוח הוא יו"ר קבוצת הפרסום מקאן אריסון. אם אנחנו חולים ומפיצי מחלה בשבילו אז בואו פשוט נדאג שגם הכסף שלנו לא יעבור אליו או לחברה אחרת בבעלותו. הקורונה יכולה לעבור דרך כסף, ואנחנו לא רוצים חלילה שידבק".

גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו הצטרף לקריאה וכתב: "קורא לכל הציבור החרדי להחרים כל מוצר שחברת מקאן משווקת!". ואילו העיתונאי רינו צרור טרח לתקן את שילוח: "לא מדויק אילן. והמגזר הערבי? ותל אביב? יש בה 1,000 היום, ומזרח ירושלים? ועוד ועוד".

נציין כי שילוח כבר במרץ כתב שילוח כי "ליצמן בחסות ביבי איפשר ומאפשר הבאת אלפי חרדים שהגיעו לישראל בעיקר מניו יורק ועושים הדבקה מסיבית בקהילות החרדיות בירושלים ובבני ברק בעיקר. ביחד עם ההיתרים שניתנו להם להתפלל יחד בבתי כנסת וישיבות ואי מילוי ההוראות עלולות לגרום למחדל בלתי הפיך בכמות החולים והמתים. טיוח והסתרה".

באותו יום הוסיף שילוח וכתב: "מטוס החרדים מברוקלין עם 63 חולים שנודע עליו הוא רק חלק קטן שנחשף.כל השאר מטויח ומוסתר מן הציבור. כדאי לתקשורת לדרוש חשיפה מלאה של כל הנתונים ממשרד הבריאות. שקיפות אין פה. טיוח יש". למותר לציין כי העיתונאי משה גלסנר העיר לו מיד כי הוא מתבלבל עם התרמילאים מפרו… אך סערה, לא קמה באותה עת. 

לאחר ההד התקשורתי שנוצר מדבריו (הנוכחיים), התנצל יו"ר מקאן אילן שילוח: "אין לי שום דבר נגד החרדים. אם מישהו נפגע אני מתנצל. ציינתי כמה עובדות שנראות לי ככשל הטיפול הפוליטי של ליצמן ודרעי ולא בציבור עצמו שנוהג באחריות גדולה". הבוקר ניסו גורמים תקשורתיים שקראו אתמול לחרם, למתן את הרוחות ולקרוא לציבור לנהוג ברוח ט' באב, הפייסנית, ולהמשיך לקנות באיקאה. 

אגב, למותר לציין שטוויטר לא מחקה את הציוץ הבוטה, (הראשוני, לא ההתנצלות. רוצים לדעת למה? קראו את הכתבה שעסקה בחרם המפרסמים הגדול על פייסבוק) בחשבון של שילוח עצמו, יש רק ציוץ מחדש של מי שציטט את תגובתו המתנצלת.

ומודה ועוזב, או מאוים ועוזב, ירוחם.

טרנד אופנתי

אחרי ההתנצלות, השאלה כעת היא לא האם פישר ימשיך לפרסם את איקאה דרך מקאן והאם הציבור החרדי יחרים את הרשת, אלא האם בקרוב – וכרגיל, לישראל טרנדים עולמיים מגיעים באיחור – נלך בשבתות ובחתונות בחליפות של איקאה, נלבש חולצות של איקאה, נסתובב בגשם עם מטריית איקאה או נפרוס מגבת חוף ענקית עם הלוגו המוכר של איקאה.

שיתוף פעולה שהתהווה בין איקאה שוודיה ואיקאה יפן, הביא ליצירתה של קולקציה חדשה בשם Efterträda, שהפירוש שלה הוא 'יורש' בשוודית. הקולקציה תכלול בגדים יומיומיים פשוטים ואווריריים, ובשלב זה היא תושק בבלעדיות בחנות קונספט חדשה שנפתחה בהרג'וקו ביפן ותהיה זמינה שם החל מה-31 ביולי ועד 6 באוגוסט. איקאה יפן עיצבה את הליין היפני עבור אנשי טוקיו ובהשראתם.

בחברה מסרו כי הקולקציה החדשה כוללת בשלב זה חולצת טי שירט לבנה, קפוצ'ון עם הלוגו של איקאה מאחור וברקוד בצבע של שחור ולבן מקדימה. מוטיב הברקוד מושפע מהפריט הפופולארי במיוחד של הרשת – ספריית בילי. הקולקציה תכלול גם אביזרי אקססוריז: תיק, בקבוקי מים, מטריה, מגבות אמבטיה ועוד.

מתיו ברונפמן ושולם פישר |
צילום מסך מסרטון איקאה

לקראת השקת הקולקציה נכתב באתר של איקאה יפן: "מפתרונות לארונות בגדים ועד לפתרונות הלבשה. קולקציית EFTERTRÄDA כבר כאן". את אנחת הרווחה של חברות האופנה בישראל שנכנסו השבוע להלם, ניתן היה לשמוע עד יפן. בשלב זה לא מתוכננת הקולקציה להתדפק על שערי ארץ הקודש.

מלחמה מתוכננת

איקאה ישראל – או ליתר דיוק סניף אשתאול שחנכה הרשת לאחרונה באזור בית שמש – עומדת במרכזה של מלחמת כיפופי ידיים בין רשויות תכנון מוסמכות. השבוע בג"צ פסק לטובת איקאה תוך שהוא מסייג כי אכן נעברו עבירות בנייה במקום אולם הדגיש את עצם המלחמה: "בפנינו ניצבת התנגדות חזיתית בין עמדותיהן של רשויות התכנון… במצב דברים זה, נקיטת עמדה לגוף הדברים אינה יאה לשלב הנוכחי, וכך נותר מאזן הנוחות כשיקול המכריע". את הדברים כתבה שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז.

הנה תקציר הפרקים הקודמים למי שלא עקב אחרי כל המהלך: במתחם איקאה נמצאו ע"י ועדת פיקוח של משרד האוצר, 8,500 מ"ר שנבנו בחריגה מהיתר הבנייה שהונפק לחברה. מדובר בסניף ענק היושב על שטח של 17 אלף מ"ר, שהיה אמור להיפתח בתאריך 5.3.20 טרם פרצה הקורונה אולם חריגות הבנייה במקום (שהיה להן אישור) איימו על דחיית הפתיחה. הסניף נפתח בסופו של דבר בנימוק משבר הקורונה.

מי שנלחמה נגד איקאה או בעצם נגד הוועדה המקומית מטה יהודה שאישרה את התוכנית היא מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי באבאי. כך ביטלה הוועדה המחוזית את החלטתה של הוועדה המקומית וועדת הערר קבעה שחריגות הבנייה הוכשרו. ב'גלובס' דווח כי גם שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, אלכסנדר רון, הודיע בהחלטתו מלפני כחודש, כי הוא רואה בחומרה את עבירות הבנייה לכאורה שקיימות במבנה, אולם הסניף פועל לפי היתרי בנייה חוקיים שהוצאו לו.

חנות 'נוחות'

איקאה אשתאול | צילום: שלאגר מדיה

בפרק הנוכחי לא ויתרה מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי באבאי והגישה עתירה לבית משפט העליון על החלטת בית המשפט לעניינים מינהליים. כאמור, בקשת הערעור נדחתה. ב'גלובס' דווח עוד כי השופטת ברק-ארז התייחסה למכלול הטיעונים שהעלו בפניה הצדדים: מתכננת המחוז בשם המדינה, הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מטה יהודה, פארק מסחר ותעשייה אשתאול, ועדת הערר ירושלים, ליבנה צפוני (שמפעילה מטעם קבוצת פישר את איקאה אשתאול), הסתדרות העובדים הלאומית וועד עובדי ליבנה צפוני (איקאה).

השופטת הסבירה כי הטענות היסודיות של הצדדים מורכבות, שכן "בפנינו ניצבת התנגדות חזיתית בין עמדותיהן של רשויות התכנון. אכן, הבדלי גישות וזוויות מבט של ועדה מקומית וועדה מחוזית אינם בלתי שכיחים. אולם, לכך נוספת המורכבות הנובעת מכך, שוועדת הערר, שנקודת המוצא שלה אינה 'מקומית', מצדדת דווקא בגישתה של הוועדה המקומית. במצב דברים זה, נקיטת עמדה לגוף הדברים אינה יאה לשלב הנוכחי, וכך נותר מאזן הנוחות כשיקול המכריע".

על מאזן הנוחות הניחה השופטת את כבוד אנשי התכנון מול הנזקים הכבדים שעלולים להיגרם לחנות כתוצאה ממתן צו סגירה לחלקים מהחנות "ובכלל זה לצדדים שלישיים ובהם עובדים וספקים שהחלו זה מכבר את עבודתם לאחר הכשרה והמתנה ממושכת", כלשון השופטת ברק-ארז. בפסיקתה, לא התעלמה השופטת מכך שאכן הוצאו לחנות היתרי בנייה מכוח תוכניות שאושרו, אולם היא לא נקטה עמדה באשר לחוקיותן.

את המדינה ייצגו בהליך עוה"ד הדס ערן ורנאד עיד מפרקליטות מחוז ירושלים; את הוועדה המקומית ייצג עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'; את פארק אשתאול ייצגו עוה"ד איל גור ושלום זינגר ממשרד זינגר-דנה; את חברת ליבנה צפוני (איקאה) ייצגו עוה"ד דן ליברמן ויאיר עשהאל ממשרד אפרים אברמזון; את הסתדרות העובדים הלאומית וועד העובדים ייצגה עו"ד בטי מצר לוי.

תגובה אחת ל: "'איקאה': הפרסומאי שהסית והתנצל, ליין הביגוד ופסיקת בג"ץ"

  1. בושה לאיקאה…. תהיו בני אדם …
    לא קונה יותר מכם שונאי ישראל .

כתיבת תגובה