אלה הם שלושה עשר העיקרים לרוכשי דירות ישנות

כל הפרטים והסודות הקטנים שיאפשרו לכם לבדוק נכס ביסודיות טרם חתימה על חוזה. מצאתם דירה יד שנייה, דירה ישנה, ואתם מבינים שתהיו חייבים לשפצה טרם תוכלו להרוויח משהו מההשקעה? המאמר הזה בדיוק בשבילכם

עבודות בנייה | צילום: Benoit Daoust, שאטרסטוק

רכישת נכס כרוכה בבדיקת פרמטרים בסיסיים כגון: עיר המגורים, רמת התקציב, הסביבה. וכאשר מוצאים כמה נכסים, ננעלים ברוב המקרים על הנכס הכי מתאים ברמת העיצוב ושימור הנכס.

במידה והנכס לא שמור ולא מעוצב, הדבר יכול "לשחק" לידיו של הקונה. במידה והמוכר מבקש סכום גבוה עבור הנכס, הקונה יוכל לנהל משא ומתן על המחיר, מאחר ויהיו לו הוצאות נוספות, הנוגעות לשיפוץ הבית.

דירה יד שנייה יכולה להיחשב לנכס חדש ושמור בהתאם לתחזוקתה: תאורה נכונה, פתחים נכונים המספקים אוורור, צנרת ללא נזילות וללא הצטברות של עובש בחלקים הרטובים של הבית.

זה לא משנה אם הנכס הוא בן עשרים או ארבעים שנה, רמת השיפוץ תהיה בדרך כלל זהה. מאחר ויש צורך להחליף צנרת ישנה, תריסים מיושנים, משקופים ודלתות, מקלחות וקרמיקה. צריך ליישר קירות, לפתוח או לסגור נישות בכדי למקסם תאורה בחללי הדירה וכן הלאה.

הפעולה הראשונה שעלינו לעשות כאשר אנחנו נכנסים לדירה מסוימת לאחר שהבנו שאנו מעוניינים לרכוש אותה, היא, להגיע לדירה שוב והפעם עם בעל מקצוע. זאת על מנת לבדוק ליקויים, הנסתרים מעינינו אבל יכולים להיות גלויים לאיש מקצוע.

למשל, ליקויים העלולים לנבוע מדליפה, נזילה, עובש. שבר בחרסינות או אסלות, סדקים בקירות, תקינות של דלתות, ברזים, ותריסים. רמת האיטום בחלונות אלומיניום ועוד. יש לכך חשיבות עליונה, מאחר וגודל המשכנתא שניקח מורכבת הן ממחיר הדירה והן מעלות השיפוץ ומיתר ההוצאות הכרוכות בכך.

יתרה מכך, במידה ואנו מגלים כי הנכס זקוק לשיפוץ נרחב, יש עדיין בידינו את הבחירה לצאת מן העסקה ולא להפסיד הרבה מאוד כסף עקב השיפוץ. לכן מומלץ מאוד להגיע עם בעל מקצוע טרם חתימה על חוזה.

למרות זאת, בטור הזה ארצה לתת לכם מספר טיפים חשובים, אשר יכולים לתת לכם אינדיקציה ראשונית או לעורר בכם חשד וספק בנוגע לרכישת הנכס. אלה הם שלוש-עשרה העיקרים לרוכשי דירה יד שנייה.

  1. מומלץ להגיע בשעות האור לדירה, כאשר הראות מקסימאלית.
  2. יש לבדוק את רוחב חדר המדרגות ושיפוען. האם ניתן לשנע את הריהוט, המקרר וכו' וכיצד, או שמא יש צורך במנוף שעלותו יקרה מאוד.
  3. רוב הבתים מהם נתרשם יהיו מרוהטים ובעלי חיפויים דוגמת שטיח, וילונות, מפות וכו'. הריהוט והחיפויים עלולים להסתיר שטחים פגומים כגון: רצפות עם שברים או הפרשי גבהים. חלודה בחדר האמבטיה, מקלחון מלא באבנית ועוד.

מומלץ להסיט שטיחים, ווילונות כדי לוודא שאין סדקים בחלונות או פגעים אחרים. יש לפתוח ארונות מטבח ומגירות ולבדוק את הפרזול – אם הוא עובד. כמו כן, לבדוק שאין סדקים בכיורים או בשיש.

  1. יש לשים לב, כי אין נפיחות של צבע מעל הפאנלים וגם בתקרות ובמקלחות. ובכלל, בכל השטחים הרטובים של הבית. הדבר יכול להעיד על נזילות בצנרת.
  2. מומלץ לפתוח ברזים ולהוריד מים באסלות. רמת זרם מים נמוכה מאוד עלולה להעיד על סתימה בצנרת ישנה או על כזו שלא הוחלפה במשך הרבה מאוד זמן. ככלל, יש לבדוק את כל אביזרי האינסטלציה, כדי לוודא שהם תקינים וללא חלודה.
  3. ישנן דירות שאין בהן חיבור למכונת הכביסה, לכן חשוב לבדוק גם את העניין הזה, כולל היכן יש מקום לתליית כביסה, והיכן נמצא מרחב הכביסה.
  4. במידה וישנם מזגנים, מומלץ להדליקם ולוודא את תקינותם.
  5. בעבר היינו מחוברים לחברות אשר סיפקו גז לכל דירה. בבתים פרטיים נותרו בלוני-גז, ובבתי דירות ברוב המקרים יש להתמודד עם ספק אחד. עם זאת, יש היום מגוון אפשרויות לבישול ולא בהכרח חייבים להיות מחוברים לספקי גז. חשוב לבדוק את הנושא הזה, מאחר וישנם אנשים המעדיפים להשתמש בגז לבישול.
  6. יש לבדוק איזה דוד מים יש בדירה. האם מדובר בדוד שמש או בדוד חשמלי. כמובן שיש לבדוק את מידת תקינות הדוד.
  7. אם גג הנכס בנוי מרעפים, יש לוודא שאין שברי רעפים. יש לבדוק מתי הותקנו הרעפים והאם ומתי הוחלפו רעפים. יש לשים לב גם למצב המרזבים. אם מדובר בגג בטון, יש לבדוק מתי בוצע זיפות לאחרונה. מקובל לבצע זיפות כל חמש שנים, תלוי בחומרי הזיפות.
  8. ביקור בבית בו קיר אחד מכוסה כמעט לחלוטין, עלול להוות נורת אזהרה. יש להקיש על הקירות בשביל לדעת באיזה קיר מדובר. האם מדובר בקיר בטון, בלוקים, גבס, או עמוד תמך של הבניין. יש לכך משמעות ברמת עיצוב ושיפוץ הבית, מאחר ועמודים תומכים אינם ברי הזזה או שבירה.
  9. יש לבדוק את מצב לוח החשמל של הדירה כגון: האם קיים תלת-פאזי או לא. כמה פקקי כוח ישנם, ואם אין עומס על הלוח. מערכת החשמל של דירות ישנות בדרך כלל לא מתאימה למוצרי החשמל של ימינו.
  10. בחלק מדירות יד שנייה אין ממ"ד. לכן יש לוודא קיומו של מקלט ציבורי או מקלט קומתי. לחילופין, ניתן לשאול אם הדיירים מוכנים לשקול בניית ממ"ד בכל דירה. אם כן, הדבר כרוך בביצוע פינוי-בינוי או תמ"א 38. הנושא היום רלוונטי מתמיד. חשוב מאוד שיהיה מרחב ייעודי בעל גודל מתאים אשר יספק ביטחון לדיירי הבית.

ולסיום, איך בוחרים שיפוצניק אמין?

מאז ומעולם, המלצות של מכרים על בעל מקצוע, מה שנקרא "מפה לאוזן", היו תמיד הדרך הנכונה למצוא איש מקצוע. משום שאין חכם כבעל הניסיון. יש לקבוע פגישה עם בעל המקצוע ולזכור שיש חשיבות רבה להתרשמות אישית ולכימיה הנוצרת עמו.

כאמור, המלצות חשובות מאוד. אך אין להסתפק בהן. יש חשיבות גדולה ליציאה לשטח והתרשמות מעבודותיו של השיפוצניק בפועל. כמו כן יש לבדוק אם הוא נותן אחריות על העבודה לזמן סביר, שיכול לנוע בין חצי שנה לשנה. כמו כן יש לבדוק האם יש לו ביטוח במקרה של תאונה חס וחלילה. לא עלינו ולא עליכם.

כללי עבודה עם משפץ:

חשוב מאוד להסדיר את נושא התשלום, אשר יהיה על פי חוזה עבודה מסודר ובהתאם להתקדמות העבודה. יש לוודא שבעל המקצוע עוזב את המקום נקי, כפי שקיבל אותו! כאשר ישנם רהיטים, יש לוודא טרם העבודה, כי הם מכוסים כראוי על מנת שלא יתלכלכו או ייפגעו.

חשוב לא פחות, שגם השטח שמחוץ לדירה יישאר נקי. וכן, הקפידו על שקט על פי חוק. רעש מטריד לשכנים בשעות הצהריים או בשעות הלילה המאוחרות עלול להוות פתיחה גרועה ביחסים עם השכנים החדשים שלכם.

כתיבת תגובה