אמזון וגוגל יספקו שירותי ענן לממשלה ויבצעו רכש גומלין ב-20%

ממשלת ישראל עוברת לענן: אמזון (AWS) וגוגל – נבחרו כספקיות שירותי הענן לממשלה בפרויקט "נימבוס" • יידרשו לספק שירותי ענן מאזור (Region) ישראלי • דרישות אבטחת המידע מעניקות בטחון לגופי הממשלה השונים בעת שימושם בענן הציבורי • גוגל ואמזון מחויבות בביצוע רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי בישראל בהיקף של 20% מערך ההתקשרות

שמירה בענן | צילום אילוסטרציה: Jirsak, שאטרסטוק

ועדת המכרזים של מינהל הרכש באגף החשב הכללי, הכריזה באופן סופי ורשמי על החברות אמזון (AWS) וגוגל, כזוכות במכרז לאספקת שירותי ענן לממשלה במסגרת החלק הראשון של פרויקט "נימבוס", זאת לאחר שהשלימו בהצלחה את מחויבויותיהן כמועמדות לזכייה.

הספקים הזוכים יידרשו לספק שירותי ענן מאזור (Region) ישראלי, מה שיבטיח לממשלה רציפות תפקודית, הבטחת ריבונות ופרטיות המידע בהתאם לחוק הישראלי. בשיתוף גורמי בטחון המידע הרלוונטיים בממשלה, הוגדרו במכרז דרישות אבטחת מידע מקיפות הבאות לתת בטחון לגופי הממשלה השונים בעת שימושם בענן הציבורי.

בנוסף, הקמתו של האזור הישראלי תתרום לפיתוח המשק המקומי לאור ההשקעות הרבות הנדרשות להקמתו ולתפעולו, אך בעיקר תתרום לפיתוח ה- eco system הישראלי, בכך שצפוי שהדבר יביא להקמתן של חברות העוסקות בטכנולוגיות ענן, לקידום תרבות של ניתוח נתונים לאור הסמיכות הגאוגרפית לאזור הענן, להכשרת עובדים מקומיים בטכנולוגיות ענן וכמובן לייצוא של שירותי ענן למדינות סמוכות.

זמינות שירותי הענן בישראל תאפשר מעבר משמעותי של שירותי הממשלה לענן ובכך לנצל את היתרונות הטכנולוגיים שבענן לצורך שיפור השירותים לאזרח וגם להביא ליעילות כלכלית בעלויות השוטפות שכן, לדוגמא, את המשאבים בענן מקצים בהתאם לצורך בפועל (Rightsizing) וזאת במקום החזקת ותפעול תשתיות מקומיות בהיקף מקסימלי לנדרש בשעת שיא.

עם הכרזה זו, החברות יחלו בהיערכות לאספקת השירותים לממשלה ובכלל זה הקמת אתרי ענן מקומיים בישראל.

רכש גומלין של 20%

הפרויקט כולל ארבעה חלקים – רכישת שירותי הענן, גיבוש המדיניות הממשלתית להגירה לענן, מענה לאינטגרציה והגירה לענן וביצוע בקרה ואופטימיזציה על הפעילות בענן.

"פרויקט נימבוס" הוא פרויקט דגל רב שנתי וראשון מסוגו בממשלה. הפרויקט נועד לתת מענה מקיף ומעמיק לאספקת שירותי ענן לממשלה, מערכת הביטחון וגופים נוספים במשק. הפרויקט ידרוש השקעות נרחבות בתשתיות, יסייע לקידום החדשנות של מדינת ישראל בתחומי טכנולוגיות הענן.

בנוסף, גוגל ואמזון מחויבות בביצוע רכש גומלין ושיתוף פעולה תעשייתי בישראל בהיקף של 20% מערך ההתקשרות. הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה אישרה לחברות הזוכות תכניות מימוש מקיפות ומגוונות בתעשייה הישראלית הכוללות רכש מקומי מתעשייה ישראלית, הקמת תשתיות בישראל, הכשרה ותעסוקה של מאות עובדים במהלך שבע השנים הבאות ועוד. רכש הגומלין יסייע להקמת תשתיות טכנולוגיות בישראל ויעודד יצירת eco system בתחום טכנולוגיות הענן בישראל.

הפרויקט מובל על ידי ועדת המכרזים המרכזיים למחשוב וטכנולוגיה בראשות גל אמיר ואביתר פרץ, ממינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי, בהשתתפות רשות התקשוב הממשלתי. 

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "פרויקט נימבוס הינו פרויקט טכנולוגי תשתיתי ייחודי ורחב היקף אשר ישנה את פני הממשלה והמשק המקומי כולו. הפרויקט יביא להשקעות רבות בשוק המקומי ויאיץ קידום טכנולוגיות במשרדי הממשלה השונים, באופן שיאפשר לסייע לתהליכי קבלת החלטות במגזר הציבורי, להביא להתייעלות כלכלית וישפר את השירות לאזרח. אני רוצה להודות למנהל הרכש על העבודה המקצועית".

מנהל מינהל הרכש הממשלתי, גל אמיר: "פרויקט זה הוא תוצר של חזון, יכולות מקצועיות גבוהות, מחויבות והשקעה ובדגש על שיתוף פעולה חוצה ממשלה בהובלת צוות נימבוס – צוות אינטגרטיבי בין משרדי אשר הביא את החזון לכדי מימוש. אנו מתחילים כעת תהליך ארוך של שותפות עם הספקים הזוכים, שותפות אשר תביא טכנולוגיות וחדשנות למדינת ישראל ותצעיד אותנו לקדמת היכולות בכל תחומי החיים. אנו רק באמצע הדרך, לפנינו מכרזים נוספים בפרויקט וכמובן שהיישום של נימבוס הוא נדבך מרכזי בהצלחת הפרויקט ובזה יושקעו המשאבים מעתה".

מנהל מחלקת חדשנות ודיגיטל במינהל הרכש הממשלתי, אביתר פרץ: "החברות שנבחרו התחייבו לספק שירותי ענן, בתנאים החיוניים לצרכי ממשלת ישראל בדגש על פרטיות, ריבונות המידע ואבטחת המידע והציעו את התשתיות הטובות ביותר. כל זה הושג בזכות שיתוף פעולה יוצא דופן בין גופי הממשלה לצד מקצוענות, השקעה ומחויבות של צוות פרויקט נימבוס, תוך יישום מתודולוגיות, תהליכים ומנגנונים מתקדמים שאפשרו למציעים לבטא את יכולותיהם במענה למכרז לצד הבטחת שקיפות ושוויון בהליך המכרזי הייחודי".

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, נעמה קאופמן פס: "מימוש רכש גומלין הנו בעל משמעות קריטית לתעשייה ולעסקים הישראלים.  זו השקעה איכותית, המצמיחה תשתיות מקומיות, מקדמת את הכלכלה המקומית, מכניסה ידע חדש, מפתחת את התעשייה ומייצרת מקומות עבודה נוספים. מדובר במהלך שבטווח המיידי וגם הארוך יביא לצמיחה בתוצר ולתוספת הכשרה ומשרות מגוונות ואיכותיות. אני מברכת על שיתוף הפעולה הפורה בין הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי במשרד הכלכלה והתעשייה לבין מנהל הרכש הממשלתי, אגף החשב הכללי במשרד האוצר, וגוגל ואמזון, שהביא לגיבוש תוכנית זו".

כתיבת תגובה