אמצו את כלכלה החלטורה להגדלת הכנסות

חפשו פרנסה נוספת מהצד. אין לכם שום ברירה אחרת • באנגלית קוראים לזה the gig economy והתרגום המדויק ביותר הוא כלכלת חלטורה, אבל מה לעשות: ככל שהעצמאי והשכיר יתבססו על כמה שיותר מקורות הכנסה, הסיכויים להיפגע ממשבר הולכות ופוחתות

הפגנות על רקע המשבר הכלכלי בימי הקורונה | צילום: פלאש 90

בימים שבשגרה אחד הצעדים ששכיר נקט בכדי להגדיל הכנסות היה ע"י בקשה מהמעסיק להעלאת השכר, לעומת העידן הנוכחי האופציה להעלאת שכר הולכת ומתרחקת היות ויכולת המיקוח של העובד נחלש משמעותית משום שקיים בשוק המון מובטלים שישמחו להתחלף בעובד במשרה בשכר נמוך, ולכן קלושים הסיכויים שהמעסיק ייענה לדרישת העלאה. ובמקביל העצמאים חוו המשבר כמשבר שאילץ אותם לנקוט צעדי חירום אם זה פיטורי עובדים או מעבר לנישה אחרת או אפילו שינוי של 360 מעלות וסגרו העסק וביצעו חציה לעבר עולם השכירים.

אז מה עלינו לעשות כדי להגדיל אפקטיבית את ההכנסות?

כדי לענות לשאלה עלינו להפנות את תשומת ליבנו למושג שדובר רבות בשנים האחרונות ובתקופה זו במיוחד. למושג קוראים באנגלית the gig economy והתרגום המדויק ביותר הוא כלכלת חלטורה והפסימיים אף יוסיפו חלטו-רע. יש המכנים כלכלה זו כלכלת שיתוף אך זו בהחלט לא המילה המדויקת למגוון הפעילויות המתרחשות בכלכלה החדשה.

מהי כלכלת חלטורה?

אם בעבר הסבים של רובנו עבדו באותה חברה או מפעל 30 שנה ברציפות ויצאו לפנסיה לאחר טקס מרגש בו קיבל שעון זהב – היום הכלכלה הפכה הרבה יותר דינאמית ומובילית. אנשים עוברים ממקום עבודה למקום עבודה ביתר נינוחות, כלומר האחוז הארי של האוכלוסייה הם למעשה עובדים זמניים / פרילנסרים אשר נשכרים במטרה לבצע עבודה זמנית ונקודתית.

כך, העובדים הפכו למוצר שאפשר להשתמש בו ולזרוק אותו ובמקביל – עולם העסקים גם השתנה בכלכלת החלטורה אם בעבר כשנכנסנו לדפוס נתקלנו בעיקר במכונות דפוס, אז היום כשנכנס לחנות דפוס ניתקל בעוד מלא מוצרים שאין קשר ישיר לדפוס אלא תתי קטגוריות של דפוס כמו שירותי גרפיקה, מתנות, ועמדות לפיתוח תמונות שבניגוד לעבר פיתוח תמונות היה אך ורק בחנויות פוטו (למי שזוכר) וכו'. לכן, המסקנה המתגבשת היא שכדי להגדיל הכנסות, עלינו להרחיב את מקורות ההכנסה ממקומות/ מוצרים נוספים.

כלומר, במקום שהשכיר ישקיע אנרגיה בבקשת העלאת שכר או בחיפושי עבודה עם תנאי שכר יותר גבוהים, כדאי שיפנה למעסיק בבקשה שיאשר לו להרחיב המקורות הכנסה שלו כגון לשלב תפקיד נוסף בעבודה או להוסיף עיסוק מהצד כעצמאי.

לדוגמה, פקיד בנק שמעוניין להרחיב את מקורות ההכנסה יכול, על סמך הניסיון והידע שצבר, לספק הרצאות על עולם הבנקאות או ייעוץ פיננסי וכן הלאה (כמובן שבכפוף לאישור המעסיק כי ייתכן שקיים מסמך סודיות שלא יאפשר לשכיר להתרחב בתחום שנושק לתחום העיסוק שלו) ובמקביל כל עצמאי אמור להרחיב את סל המוצרים שהוא מספק.

למשל, יועץ עסקי שבעבר התמקד אך ורק בייעוץ עסקי והיום נתקל בשירות העסקי גם בגיוס משאבים, במכירות, בהעצמה, באימון וכן הלאה – מגדיל את סל ההכנסה שלו. ככל שהעצמאי והשכיר יתבססו על כמה שיותר מקורות הכנסה, הסיכויים להיפגע ממשבר הולכות ופוחתות.

ולסיכום חשוב מאוד לבנות את תמהיל ההכנסות שלנו באופן מגוון , ובכך אנו מבטחים את עצמינו במידה מסוימת מפני שינויים משמעותיים באפיק הכנסה אחד.

 

הכותב הוא מאמן ויועץ לכלכלת המשפחה, מרצה בכיר בארגון ‘בתבונה’ וחבר ועדת מחקר באיגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה

תגובה אחת ל: "אמצו את כלכלה החלטורה להגדלת הכנסות"

  1. לא הבנתי אף מילה המאמר

כתיבת תגובה