אסטרטגיית היציאה: הדרגה, הדרגה, הדרגה

משרד הבריאות VS משרד האוצר: מלחמת כיפופי הידיים על אסטרטגיית היציאה מההסגר של תושבי ישראל וחזרה לשגרה – בעיצומה • מנכ"ל משרד הבריאות על רצון משרד החינוך לחדש את הלימודים: "ילדים הם מחוללי הדבקה"; "הקורונה עוד תלווה אותנו זמן רב", אמר • כל הפרטים על ה'שגרה בצל הקורונה'

השר ליצמן והמנכ"ל בר סימן טוב | צילום ארכיון: הדס פרוש, פלאש 90

'מהי אסטרטגיית היציאה הטובה ביותר עבור המשק הישראלי?' בשאלה זו דנו בשבוע האחרון כלל גופי התקשורת. פרשנים רבים הובאו לאולפנים ואלה ישבו ודנו בשאלה הגורלית במצח מכווץ ועם הרבה אמוציות וביקורת על ההתנהלות הממשלתית.

גם בממשלה יושבים ודנים עתה במתווה היציאה, וגם שם האמוציות מנצחות את ההיגיון. משרד הבריאות רואה שחורות בפן הבריאותי ומתחנן לבל יורידו את רמת ההפרדה הנהוגה כיום בין האזרחים לבין הנגיף. משרד האוצר לעומתו רואה שחורות בפן הכלכלי-פיננסי, רוצה כבר לראות בשובו של עם ישראל לעסקיו ושהממשלה תפסיק לחלק מיליארדים לאזרחים. ביניהם נמצאים עוד כמה גופים כמו המל"ל ומשרד הכלכלה שמנסים להציג מתווים שונים.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שעושה קילומטרים רבים בתקשורת בתקופה האחרונה אומר בראיון ב-ynet כי הוא מסתייג מהשימוש במושג 'אסטרטגיית יציאה', לטענתו הוא מאמין שהמונח הנכון יותר לצורך הדיון על סיום המשבר הוא 'שגרה בצל הקורונה'. 

עם היד על הדופק

"הקורונה לא יוצאת מפה", מרצה מנכ"ל משרד הבריאות את משנתו בראיון ל-ynet וטוען כי לדעתו הקורונה "הולכת ללוות אותנו במשך זמן רב, ולכן נצטרך לעשות התאמות משמעותיות בשגרת חיינו. הדברים ייראו אחרת ממה שהיו לפני". הוא המשיל את החולים ל'גחלים לוחשות' ואמר כי יש "מספיק אנשים חולים שיכולים ליצור תבערה מחודשת של האוכלוסייה".

בבית החולים לניאדו בנתניה נפטר הנספה ה-132 בישראל מהנגיף. עד כה נדבקו יותר מ-12,500 בני אדם בקורונה. 9,454 מתוכם במצב קל, 174 במצב בינוני ו-363 הגיעו למצב קשה. 133 מהחולים מונשמים. כ-20% – 2,563 חולים החלימו עד כה מהנגיף. בעולם חצה מספר הנדבקים את קו השני מיליון ומאה אלף.

לדברי בר סימן טוב בראיון ב-ynet מדינת ישראל נמצאת בשלב שהתמונה התייצבה. לדבריו, "אנו צריכים לראות אם התייצבות הימים האחרונים היא תוצאה של החגים ואנשים שלא נבדקו מספיק, ולכן תהיה לנו עלייה בימים הקרובים, או שיש פה באמת איזושהי התחלה של שינוי במגמה". כלומר אל תדברו על חזרה לשגרה אלא על בדיקות מאסיביות יותר וזהירות מרבית.

חזרה הדרגתית לפעילות

על פי חשיפת כלכליסט ו-ynet, מסתמן מתווה של 3 שלבים באסטרטגיית היציאה. שלב ראשון, אחרי פסח (18 באפריל עד ל-3 במאי): ביטול החובה להביא רק עובדים חיוניים לפעילות הייצורית, והעלאת מספר העובדים במקומות לא חיוניים ל-50 אחוזים מהעובדים. נציין כי משרד הבריאות מתנגד להגדלה ל-50 אחוזים ומסכים רק ל-30 אחוזים. בר סימן טוב הדגיש בראיון כי בסופו של דבר ההחלטה תלויה בפוליטיקאים…

עוד בשלב זה: פתיחת החנויות ומרכזי מסחר פתוחים של עד 15 חנויות, תחת מגבלות בריאות, איסוף עצמי מחנויות ובתי אוכל (טייק אווי, לא ישיבה). בעניין החינוך, התוכנית היא לחזור לפעילות פיזית של החינוך המיוחד, הגיל הרך והגנים תחת מגבלות בריאותיות וצמצום מספר ילדים לכיתה. כמו כן, הכוונה היא להקל במגבלות על הציבור ולהתיר יציאה לרכישת מוצרים שאינם מזון.

שלב שני, שבועיים לאחר פסח (3 במאי עד ל-17 במאי): העלאת מספר העובדים במקומות העבודה ל-85 אחוזים, פתיחת מרכזי מסחר פתוחים וקניונים תחת מגבלות בריאותיות, חזרה לפעילות של כיתות א'-ג' תוך צמצום מספר ילדים בכיתה, תחת מגבלות בריאותיות.

שלב שלישי, חודש לאחר פסח (17 במאי עד ל-30 במאי): חזרה לפעילות רגילה במקומות העבודה בכפוף להנחיות משרד הבריאות (100 אחוז מהעובדים) ופתיחת השווקים תחת מגבלות בריאותיות.

בכל השלבים דרושה תחבורה ציבורית שתומכת בהגעה למקומות העבודה. המשמעות היא הפעלה של יותר אוטובוסים לפי כלל של 25 נוסעים באוטובוס. בהקלות על עובדים ייקבעו מגבלות גיל, כך שעובדים בגילאי סיכון לא יחזרו תחילה לעבודה. בכל השלבים יימשך עידוד העבודה מהבית ופיתוח של חלופות משלוח ורכש מקוון.

בר סימן טוב הזהיר בראיון כי "ילדים יכולים להיות מחוללי הדבקה כי הם מדביקים ונדבקים מהר", לכן משרד הבריאות טוען כי החזרה ללימודים צריכה להיות איטית יותר. "אפילו דרום קוריאה עדיין לא החזירה את המסגרות לשגרה".

מיליון בדיקות

בתקשורת מרבים לתקוף את משרד הבריאות והממשלה על כמות הבדיקות הנעשה בישראל וזאת מבלי לקחת בחשבון שישראל ממוקמת במקומות הראשונים בעולם מבחינת בדיקות לנפש. מנכ"ל משרד הבריאות התייחס בראיון לנושא וטען כי "ישראל במקום השלישי או הרביעי בעולם במספר הבדיקות. עשינו את העלייה הזאת, ואנחנו נמשיך ונכפיל את מספר הבדיקות".

לדבריו, "אנחנו נגיע גם ל-30 אלף", הוא הסביר כי מדינת ישראל מתמודדת עם הבעיות שכולם מתמודדים איתן. "כשהייתה בעיית מטושים לכל העולם הייתה בעיית מטושים, כשהייתה בעיית ריאגנטים – לכל העולם הייתה בעיית ריאגנטים, כשיש בעיית עובדים וציוד במעבדות – לכל העולם יש". אלא שבשונה מכל העולם מדינת ישראל מתמודדת טוב יותר עם רוב הבעיות שמתמודדים איתן בעולם, "ואנחנו נמשיך להשתפר".

מנכ"ל משרד הבריאות גילה כי משרד הבריאות ביצע הזמנה של יותר ממיליון בדיקות סרולוגיות. אלו בדיקות דם שרמת מהימנותן לא ברורה ומנהל המזון והתרופות האמריקני עדיין לא אישר באופן סופי את הבדיקה. ומדוע מדינת ישראל ממהרת להזמין? "ברגע שיודיעו באופן סופי על האישור – לא נוכל לקנות אותן בגלל הביקוש האדיר".

אסטרטגיית ההצטיידות ההמונית טרם שהדברים מתבררים מלווה את משרד הבריאות גם ברכש התרופות. לדברי בר סימן טוב. "משתדלים שיהיה מלאי של הדברים הנכונים. ברגע שיגידו על תרופה מסוימת שהיא התרופה שעוזרת, או שילוב של תרופות, תהיה התנפלות של כל העולם על התרופות האלה. אנחנו מקווים שקנינו מלאי מהתרופות הנכונות. אנחנו נדע את זה כנראה רק בהמשך". הוא הדגיש כי כל העולם נמצא כעת בשלב הניסיוני והכל נושאים עיניים לתוצאות.

ריצה יחידנית

על השאלה 'למה לא לשחרר אנשים לריצות לבד?' ענה בר סימן טוב בראיון ב-ynet כי "זה בהחלט משהו שאנחנו שוקלים גם. לאפשר פעילות ספורט יחידנית, כאמור, שמתבצעת לבד. אנו שוקלים להתיר, וגם זה יהיה חלק מההחלטות שנצטרך לקבל היום".

נוסיף כי על פי התוכנית של משרד הכלכלה והתעשייה המוצגת כעת (יום ה') בדיון בממשלה, תעשיית הייצור, הייטק פיננסים ושירותים מקצועיים יעלו בהדרגה ל-100% עד לתאריך 17.5.20. תאריך זה מסומן במשרד הכלכלה כבחינת הפעלה מחודשת של הענפים: מלונאות, תעופה, בילוי ופנאי ואחרים.

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי כאשר מתכננים את אסטרטגית היציאה מהמשבר יש לקחת בחשבון כי במגזר העסקי תלויים פעילות בינלאומית כזו ואחרת, ולפיכך כל עצירה של פעילויות במדינות בעולם ובכלל זה אירופה וארה"ב מאיטה ומקשה על היכולת להתאושש, ולהיפך.

הקלות בסגר החרדי

לטובת המתעניינים ב'גטו' הבני ברקי של שנת 2020 נציין כי על פי הדיווח ב-ynet, המשטרה הסירה הלילה את רוב המחסומים בבני ברק. עם זאת, גורם משטרתי אמר כי המשטרה עדיין מבצעת סיורים ברחבי העיר במטרה לאכוף את הנחיות הבריאות: איסור התקהלות והסתובבות ללא צורך במרחק של יותר מ-100 מטר מהבית.

כתיבת תגובה