אפי נוה, החשוד המרכזי בפרשיה המשפטית, שוחרר למעצר בית

יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, שהיום הותר לפרסום כי הוא החשוד המרכזי בפרשיה החמורה במערכת המשפט בישראל, שעדיין נחקרת, שוחרר למעצר בית – למרות התנגדות המשטרה בתואנה כי קיים חשש חמור לשיבוש הליכים

אפי נוה בבית המשפט בתל אביב | צילום: פלאש 90

בית משפט השלום השלום בתל אביב שחרר לפני זמן קצר למעצר בית את יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה, החשוד המרכזי בפרשיה שחלק ממנה הותר היום לפרסום והביאה לסערה במערכת המשפט הישראלית.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

כפי שדווח הבוקר בהרחבה כאן ב'ביזנעס', החקירה עוסקת בעבירות על טוהר המידות בנושאי מינוי שופטים. לפי הודעת המשטרה, לפני כשבועיים הגיע מידע למשטרה בנוגע למינוי שופטת ועוד ניסיון למינוי שופט, באמצעים שאינם כשרים. במסגרת הפעילות נקראו לחקירה שופטת שלום ועוד שני עורכי דין. מלבד זאת, לא מסרה המשטרה פרטים נוספים, אך למעשה מדובר בפרשה שכאשר תתפרסם היא תזעזע ללא ספק את המערכת המשפטית בישראל כהוגן.

לפי הפרסומים היום, חלק מהדברים שבהם נחשדים אותם בכירים היו ידועים למקורביהם, שידעו ש"ככה זה הולך אצלם". אך למרות זאת, ההתנהלות הנפשעת וחסרת המוסר והרסן המשיכה להתקיים. בין הנחקרים בפרשיה ניתן למנות גם שופטת בית משפט השלום, שיצאה לחופשה מאולצת בעקבות החקירה, ואת חברת הכנסת נורית קורן. כמו כן, זומנה גם אילנה סקר, חברת הוועדה לבחירת שופטים מטעם לשכת עורכי הדין, לתת עדות בלהב 433.

בינתיים, מנסים בוועדה למינוי שופטים להרגיע את הרוחות, מה שגרם להודעה משותפת של נשיאת העליון אסתר חיות ושל יריבתה הגדולה ביותר איילת שקד. לפי ההודעה המשותפת, בימים האחרונים נפוצה "חרושת שמועות בנוגע לפרשה הנחקרת ביחידת להב 433 והנוגעת למינוי שופטים. היום הותרו לפרסום פרטים הנוגעים לחקירה והובהר כי מדובר בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי של שופטת שלום אחת לפני מספר שנים ולניסיון להביא למינוי שופט שלום לבית המשפט המחוזי שלא קודם".

שקד וחיות אמרו בהודעתן שהן "סמוכות ובטוחות כי מערכת אכיפת החוק תמצה את חקירת הפרשה ותגיע לחקר האמת". בנוסף הן ניסו 'למזער נזקים' באומרן שלמעשה בכל תקופת כהונתה של שקד כשרת המשפטים, מונו מעל 330 שופטים, כך שמקרה יחיד של שופטת אחת שנבדק, אינו משפיע על הכלל.

בסיום הודעתן קראו שקד וחיות לחזק את האמון במערכת המשפטית, למרות שלא ברור כיצד הדבר יקרה, מחמת וככל שמתפרסמים פרטים חדשים, השרשרת מתחילה להיסדק ואנו רואים עזיבות של בכירים בלשכת עורכי הדין ובעוד מקומות. מה שאומר שאולי לא מדובר בכזו פרשה שולית, כפי שמנסות שקד וחיות להציג.

ח״כ רוברט אילטוב, חבר הוועדה לבחירת שופטים, הגיב לפרשיה החדשה ואמר כי "הוועדה לבחירת שופטים היא קודש הקודשים של החברה הישראלית. מהיום הראשון שנבחרתי לכהן בוועדה, פעלתי רבות לניפוץ תקרת הזכוכית עבור ציבורים שלמים אשר חשו מודרים ממערכת המשפט. אני גאה לומר שבמהלך כהונתי מונו בפעם הראשונה במדינת ישראל, שופטות בנות העדה האתיופית לתפקידי שפיטה בערכאות השונות ושופט דובר רוסית לתפקיד שופט בית המשפט העליון. זו זכות ושליחות עצומה לכהן בוועדה לבחירת שופטים ועלינו, חברי הוועדה מוטלת החובה המוסרית הגבוהה ביותר לשמור עליה נקיה מכל רבב".

הבוקר התפרסם כי גם יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה, עשוי לפרוש מתפקידו, לאחר ששמו נקשר בעבר במספר פרשיות שהושתקו כלעומת שפורסמו. בחודשים האחרונים, לאחר "מקרה נתב"ג" של נווה, החלה להיסדק חומת ההגנה שסביבו. וכעת, הפרשה החדשה, שלכאורה טרם ידוע אם היא קשורה אליו בכלל, גורמת לאחד האנשים החזקים בעולם המשפט הישראלי, לעזוב את תפקידו.

במהלך הדיון בבית המשפט, טען נציג המשטרה כי נוה "ניצל את רום מעמדו ואת יכולת השפעתו בתהליכי מינוי שופטים תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים".לדבריו, "בשלב זה מדובר ביחס לשני אירועים נקודתיים ולא חלילה כלפי המערכת המשפטית כולה. מעצרו הוא אינטרס ציבורי רם מעלה הגובר על זכותו של החשוד". בנשטרה אף הוסיפו וטענו כי ישנם אירועים נוספים הקשורים לחשוד שייבדקו בהמשך.

בית המשפט, כאמור, החליט לשחרר את נוה למעצר בית, וזאת למרות טענת המשטרה כי ישנו חשש חמור משיבוש הליכי משפט. נציג המשטרה פנה במהלך הדיון לפרקליטו של נוה, עו"ד בועז בן צור, והטיח בו: "מרשך אדם חזק מאד לא יכול להיות מצב שהפעולות לא יזוהמו אם ישתחרר".

להגנתו, טען נוה בבית המשפט, באמצעות פרקליטו עו"ד בן צור כי לא היה חבר בוועדה למינוי שופטים בזמן שמונתה השופטת שעל פי החשד מונתה תוך ביצוע עבירות בתחום טוהר המידות, וכי ההחלטה על מינויה התקבלה ברוב של שמונה חברים. למרות זאת, טענו במשטרה כי למרות שחבר לא היה אז חבר בוועדה "רוחו נמצאה שם וכי המשטרה חוקרת גם חשדות על אירועים שקרו בעת שהיה חבר בוועדה ואירועים שקרו לפני שהיה חבר בה.

כתיבת תגובה