אפקון זכתה במכרז נוסף לייצור ואספקת חשמל בפולין

בעלות השקעה מוערכת בכ-50-55 מיליון ש"ח: אפקון זכתה במכרז לייצור חשמל מטעם ממשלת פולין בהיקף של 20 מגה-וואט | ישראל רייף, יו"ר אפקון ציין כי ה- EBITDA השנתי הממוצע שיניב הפרויקט עם הפעלתו המסחרית, אשר צפויה החל מהרבעון השני לשנת 2024, מוערכת בסך של 7-6 מיליון ₪ | בבעלות החברה כיום פרויקטים בהיקף של כ260 מגה-וואט בשלבי ייזום, פיתוח והנבה שונים

ישראל רייף, יו"ר אפקון | צילום: עזרא לוי

חברת האנרגיה המתחדשת אפקון אנרגיות מתחדשות, חברת הבת של אפקון החזקות, זכתה במכרז לייצור חשמל מטעם ממשלת פולין   בסך כולל של כ- 20 מגוואט. המכרז פורסם על ידי רשות החשמל הפולנית. בהתאם לתנאי המכרז, הפרויקט יהיה זכאי לתעריף מובטח, צמוד למדד המחירים לצרכן בפולין למשך 15 שנים החל משנת 2025, ביחס לתפוקת חשמל בשיעור ממוצע של כ- 55% מצפי ייצור החשמל בפרויקט על פני תקופת הזכייה. היתרה תימכר במחירי שוק או בעסקאות גידור למכירת חשמל (PPA). מבחינת הנתונים הכספיים, אפקון מעריכה שה-EBITDA של הפרויקט (הרווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) יסתכם בטווח של בין 6 מיליון שקל ל-7 מיליון שקל.

ישראל רייף, יו"ר אפקון ומבעלי השליטה בה מסר: "מדובר בזכייה בתעריף ממשלתי מובטח צמוד מדד שיאפשר קבלת מימון פרויקטלי איכותי ארוך טווח ויצירת ודאות גבוהה יותר באשר להכנסות הפרויקט העתידיות ובייחוד לאור החקיקה האחרונה בפולין ביחס להתערבות במחירי שוק החשמל בשנת 2023.  זוהי אבן דרך נוספת בביסוס אפקון אנרגיות מתחדשות בשוק האנרגיה המתחדשת בפולין, אחד מהשווקים המתפתחים ביותר במזרח אירופה. אפקון תמשיך להעמיק את פעילותה באזורי הפעילות שהוגדרו על ידה".

שוק החשמל בפולין, הגדול במזרח אירופה, הוא אחד השווקים המתפתחים ביבשת עם יעדי ממשלה של מעל ל-30% ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2030, המשקפים צמיחה של למעלה כ-50% תוך פחות מעשור. השוק הינו שוק תחרותי משוכלל ומאפשר מגוון רחב של עסקאות גידור למכירת חשמל, ללא הרבה חסמי כניסה ובעל שיעורי מס נמוכים יחסית והליכי פיתוח יעילים ומואצים לפרויקטים מאנרגיה מתחדשת.

החברה ממוצבת כבר היום כשחקן משמעותי בשוק הפולני וצופה להתרחב בו באמצעות רכישה ופיתוח של פרויקטים נוספים מאנרגיה סולארית או אנרגית רוח. השוק הפולני הינו שוק אסטרטגי לחברה בין מספר שווקים נוספים בהם היא פועלת באירופה, והיא פעילה בנוסף באמצעות החזקה ישירה בפרויקט סולארי נוסף של 100 MW הנמצא בשלבי פיתוח מתקדמים וחיבורו לרשת הובטח. החברה צופה בפרויקט זה כי השלמת פיתוח והגעה למוכנות לבניה (RTB) יושלמו לקראת סוף שנת 2023. ההשקעה הצפויה בפרויקט זה תעמוד על כ-70 מליון יורו כאשר הכנסות שנתיות ממוצעות החזויות ממנו על פני תקופה של 30 שנה צפויות להיות בסדר גודל של כ- 7 מליון יורו.

כמו כן, באמצעות השותפות של אפקון אנרגיות מתחדשות (החברה הבת) עם מגדל ומנורה השקיעה החברה ברכישת פרויקטים נוספים בפולין בהם: פרויקט סולארי נוסף בהיקף של 40 MW הנמצא לקראת סוף הקמה ואשר הפעלתו המסחרית צפויה ברבעון הראשון של שנת 2023. גם בפרויקט הזה, החברה הבטיחה את התעריף עבור חלק משמעותי מהחשמל המיוצר לתקופת הפעלה משמעותית של כ-15 שנים באמצעות זכיה במכרז של רשות החשמל. בפרויקט זה, החברה השלימה קבלת מימון פרויקטלי ארוך טווח מבנק מקומי בסך של כ-22 מליון יורו לאחר שהשותפות השקיעה הון עצמי בסך של כ- 10 מליון יורו.

פרויקט סולארי נוסף בהספק של 101 MW נמצא גם הוא בשלבי פיתוח מתקדמים והחברה צופה נכון להיום כי השלמת הפיתוח בו תהיה לקראת סוף המחצית הראשונה של שנת 2023. פרויקט זה נמצא באיזור קרינה מהטובים בפולין והחברה מעריכה כי יגיע להפעלה מסחרית במחצית השניה של שנת 2024.

כתיבת תגובה