אפקט סגירת שדה דוב: ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בארקיע

סגירת שדה דוב משליכה על תחומים רבים, והראשונים אולי שסובלים הם מאות מעובדי 'ארקיע' שעומדים לפני פיטורים • בתגובה, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה דחוף

מטוס של חברת 'ארקיע' | צילום: פלאש 90

אפקט ההלם הציבורי בשל סגירת שדה דוב עודנו מורגש באוויר וטרם פג, אך ההשלכות מרחיקות הטווח שלו כבר החלו מורגשות. היום התבשרנו על אחת מהן, ותתפלאו, היא דווקא לא נוגעת דווקא לתושבי אילת. המדובר הוא על כך שההסתדרות הכריזה לפני זמן קצר סכסוך עבודה דחוף בחברת ארקיע, על רקע כוונת החברה לפטר מאות עובדים בעקבות סגירת שדה דב ולהוציאם כבר עתה לחופשה כפויה בת שבוע. מחר (ד') יקיימו העובדים אסיפות הסברה בכל מוקדי החברה בארץ, ובשל כך ייתכנו שיבושים בלוח הטיסות.

ברקע לסכסוך, שהוכרז לבקשת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בעצה אחת עם יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי המלווה את עובדי ארקיע, השלכות מרחיקות לכת על ציבורי עובדי ארקיע וזכויותיהם, בעקבות סגירתו של שדה התעופה. על אף שביטחונם התעסוקתי של עובדי ארקיע, הוסדר בהסכם הקיבוצי שנחתם בין הצדדים בשנת 2013, תוך התייחסות לאפשרות שתופסק פעילותו של שדה דב, עולה כי בכוונת החברה לבצע פעולות חד-צדדיות בהן פיטורי מאות עובדים, ללא שיתופה כמתחייב של נציגות העובדים.

לצד עילות הסכסוך, עומדת קריאתה של ההסתדרות להנהלת ארקיע, למלא את חובתה כחוק, לעצור את הצעדים שמנוגדים להוראות ההסכם הקיבוצי, ולפעול בשיתוף פעולה עם ההסתדרות וועד עובדי ארקיע, על מנת לבחון את החלופות שמייתרות את פיטורי העובדים ולהגיע להסדרה מוסכמת של הסוגיה.

לצד הכוונה החד-צדדית לפטר עובדים, לתדהמת נציגות העובדים התברר הבוקר כי אין בכוונת הנהלת מנכ"ל ארקיע ניר דגן להעביר את עובדי החברה המועסקים בשדה דב לנתב"ג, וכי לא נעשתה על ידיו כל היערכות לצורך עבודת ארקיע בשטחי נתב"ג.

 

מההסתדרות נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כך שבעלי ארקיע ומנכ"ל החברה בוחרים בראש ובראשונה לפגוע בהון האנושי ובעובדי החברה שהצעידו אותה להישגים חסרי תקדים בענף התעופה, מתוך אהבה ומסירות למקום עבודתם. חבל שבמקום להיערך בצורה נכונה ולראות איך צולחים יחד עם העובדים את המשבר, בוחרים בארקיע להשליכם ולהכניס את החברה כולה לכאוס. ההסתדרות תעמוד כחומה בצורה מאחורי עובדי ארקיע המסורים ולא תיתן למי מהנוגעים בדבר להתייחס לעובדים כבני ערובה. על הנהלת ארקיע לחזור בה מכוונותיה, לכבד את עובדיה ולחזקם במקום לעשות את ההיפך".

יו"ר ועד עובדים ארצי ארקיע, עליזה בלאיש, אמרה בתגובה: "הופתענו לגלות באמצעי התקשורת על הכוונה לפטר מספר בלתי מבוטל של עובדים, אך אין בכוונתנו לאפשר ולו לרגע להנהלה שלא לכבד הסכם קיבוצי קיים בדבר העברת העובדים משדה דב לנתב"ג. אין שום סיבה שעובדים מסורים ומקצועיים אלה יסיימו את דרכם בארקיע. נילחם בהחלטה בכל אמצעי שיעמוד לרשותנו על מנת למנוע גזירה אומללה זו".

כתיבת תגובה