'אקורדיון הקורונה בנדל"ן' – ירידה לצורך עלייה

לדברי ניר שמול, ניכרת עלייה משמעותית בכמות הדירות שנמכרו ב-3 החודשים האחרונים: "הירידה בכמות הדירות החדשות שנמכרו ברבעון השני של שנת 2020 עליה דיווחה הכלכלנית הראשית באוצר היא לא יותר מירידה נקודתית והיא פועל יוצא של החלטת הממשלה על הסגר הראשון בחודשים מרץ – אפריל – מאי 2020".

דירות חדשות | צילום אילוסטרציה: משה שי, פלאש 90

ניכרת עלייה משמעותית בכמות הדירות שנמכרו ב-3 החודשים האחרונים. הירידה בכמות הדירות החדשות שנמכרו ברבעון השני של שנת 2020 עליה דיווחה הכלכלנית הראשית באוצר היא לא יותר מירידה נקודתית והיא פועל יוצא של החלטת הממשלה על הסגר הראשון בחודשים מרץ – אפריל – מאי 2020.

חשוב להבין שהתנהלות הצרכנים בחודשי הסגר שלא יכלו להגיע לראות את הנכסים בפועל או את התכניות, ובהתאם להחלטתם לבצע רכישות וזאת לאור איסור היציאה מהבית. הקבלנים הבינו את הבעייתיות ואת ההשלכות של הסגר. לקח להם זמן לתכנן ולבצע את ההתאמות הנדרשות עבור מכירה מרחוק וזאת באמצעות תוכנות שיתוף מיוחדות והמשך עבודה סדירה גם ללא מפגשים פרונטליים.

צריך לזכור כי היה גם חשש ופחד גדול מהלא נודע של המגפה, כיצד הווירוס מתנהג והיו כאלו שחשבו שהווירוס יגרום לקריסה רוחבית של כלכלות העולם.

ההתנהלות בתום הסגר – כאשר הסגר הסתיים אנשים חזרו לרכוש דירות בהמוניהם. לכן אנחנו רואים ברבעון השלישי עלייה משמעותית בכמות הדירות החדשות שנמכרו והסיבות לכך הן: הורדת המס למשקיעים בעת רכישת דירה שנייה, אזרחים בסגר שהיו כל הזמן בבתיהם הרגישו שהדירה הקיימת מתאימה פחות לצורכיהם ולכן הם מעוניינים לרכוש דירה גדולה שיש בה גינה, שטחים ירוקים או מרפסת. כמו כן מחירי הדירות המשיכו לעלות למרות מגפת הקורונה והלקוחות הפוטנציאליים הבינו שאם לא יקנו היום יצטרכו לשלם בעתיד סכומים גבוהים יותר. נקודת החשיבה הייתה אם בשיא הקורונה המחירים לא ירדו, אז למה לחכות?

בנוסף, המדינה שיווקה מעט מאוד קרקעות בחודשי הסגר הראשונים (וגם מאז לא הצליחה להגדיל את הכמות) ומלאי הדירות החדשות שמוצעות למכירה הולך ויורד מדי חודש, אזרחים רבים קיצצו בהוצאות שלהם, כיוון שיצאו לחל"ת ולכן השכר שלהם נפגע ואילו עובדי הציבור שהכנסתם לא נפגעה קנו דירות בהיקפים גדולים יותר מאשר לפני הקורונה לאור האיתנות הפיננסית שלהם ו"אפקט האקורדיון"- לקוחות רבים ישבו בבתים לאורכו של כל הסגר ומייד שהסגר נפתח הם חזרו לקנות כצורך פסיכולוגי להתחדש, להגדיל את מדד האושר שלהם ברכישה חדשה.

חשוב גם לראות שבמקביל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קיימת עלייה של אחוז בודד במחירי הדירות בחודש האחרון והחשש הוא שיתחיל כעת גל של עליית מחירים נוסף למרות הקורונה והאנשים שאיבדו את מקום עבודתם.

כמו כן אפשר גם לראות ירידה משמעותית של 34 אחוזים בהתחלות הבנייה בישראל לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

כאמור ברבעון השלישי אנחנו רואים עלייה משמעותית בכמות הדירות שנמכרו ובמדינה בה נולדים 200 אלף תינוקות בשנה ונפטרים 50 אלף אנשים בשנה ונבנות רק 47,000 דירות בשנה, הרצון לירידת מחירים עתידית למרות הקורונה הוא לצערי הרב לא יותר ממשאלת לב.

הכותב הוא מנכ"ל חברת שניר

תגובה אחת ל: "'אקורדיון הקורונה בנדל"ן' – ירידה לצורך עלייה"

  1. נמאס מהכתבות המפומפמות כל הזמן מדברים על אינטרסים של בקבלנים אגב למי שלא יודע יום חמישי היה ירדות מחירים ב 0.3 אחוז של הלמ"ס והצפי היא לירידה שנתית של
    7.2 אחוז

כתיבת תגובה