ארה"ב: התכניות של ביידן מול שוק המניות האמריקני

כלכלנים: "אם ממשל ביידן יצליח לחוקק את תכניות המס החדשות שלו – הדבר עלול להכביד על שוק המניות האמריקאי" • ועם כל הכבוד לחיסונים, מה מצב האבטלה והחזרה לעבודה בארה"ב? המומחים מנתחים

ג'ו ביידן | צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של הנשיא

האם יש קשר בין הצעות המדיניות הכלכלית של ממשל ביידן לשוק המניות האמריקאי? ודבר נוסף מעיב על כלכלת ארה"ב: הציפייה הייתה למיליון משרות חדשות, אלא שהנשיא האמריקני ג'ו ביידן לא העריך נכון את שוק העבודה, ונתוני התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל חירבו לביידן את מה שציפה להיות הדובדבן שבקצפת 'מאה הימים' שלו. כך, כשהצפי למיליון משרות ולשיעור אבטלה של 5.8% מתבדה, הנתונים טפחו בחוזקה על פניו של ביידן: רק 226 אלף משרות חדשות נרשמו באפריל.

היחיד שלא התרגש מהנתונים הללו הוא ביידן בעצמו. הנשיא אמר כי "נתוני התעסוקה מראים שאנחנו במסלול הנכון", אך עם זאת הדגיש: "אבל יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור". לדבריו, "הפוקוס שלי כעת נתון לצמיחת הכלכלה וליצירת מקומות עבודה. הפוקוס שלי כעת נתון לחיסונים והפוקוס שלי כעת נתון לדבר נוסף: לוודא שאנשים עובדים במדינה הזו לא יישארו בחוץ בקור".

המס והמניות

ורגע לפני שוק העבודה, מבט לשוק המניות. "נראה שמדיניות המס הנוחה תרמה לכך שמדד ה- S&P 500 עלה מאוד יחסית לתמ"ג הנומינלי בארה"ב בשנים האחרונות, אך אם ממשל ביידן יצליח לחוקק את תכניות המס החדשות שלו הדבר עלול להכביד על שוק המניות. השיעור האפקטיבי של מס חברות ששולמו על ידי חברות אמריקאיות גדולות ירד באופן משמעותי בעשור האחרון, ממעל ל-30% לכ-20% עבור רוב החברות שב-S&P 500. חמש ענקיות הטכנולוגיה, שהפכו לחברות הגדולות בשוק, משלמות שיעורי מס אפקטיביים שהם מתחת ל -20%", כך כותבים ד"ר מיכאל בפמן  הכלכלן הראשי של לאומי ודודי רזניק אסטרטג הריביות של בנק לאומי .

"על רקע זה, תכנית המס של ממשל ביידן מסמנת שינוי ברור ומציעה להעלות את שיעור מס החברות מ-21% ל-28% וגם לכלול מגוון אמצעים המיועדים להפחית את התמריץ והיכולת של חברות אמריקאיות להעביר רווחים למדינות בעלות שיעור מס נמוך. העברת רווחים למדינות אחרות באמצעות מגוון של שיטות היא סיבה מרכזית לכך שחברות רבות משלמות שיעור מס אפקטיבי הנמוך מהשיעור הסטטוטורי של 21%. ממשל ביידן מבקש גם להעלות את שיעור המס הפדרלי על רווחי הון לטווח ארוך בשיעור משמעותי עבור מדרגות ההכנסה הגבוהות. זה יכול להכביד על שוק המניות, אם כי עד כה תגובת השוק להודעות האחרונות על מס רווחי הון הייתה מועטה.

"מעבר לכך, קיים סיכוי משמעותי שמדיניות ההגבלים העסקיים תחמיר בשנים הקרובות, עם דגש ניכר על החברות הגדולות ביותר. אכיפת ההגבלים העסקיים בארה"ב הפכה הרבה פחות נוקשה מאז שנות השמונים, אך הקו המסתמן מממשל ביידן הוא של החמרה מחודשת, בעיקר כלפי חברות גדולות ובענפים מסוימים כמו אנרגיה, פארמה, טכנולוגיה ועוד.

"הדמוקרטים פועלים בסנאט להחמיר את מידת אכיפת החוק בנושא תחרות והגבלים עסקיים, מה שיציב תנאים מחמירים בהרבה על מיזוגים ורכישות וזאת תוך כדי הכבדת העונשים המרביים בגין הפרות. כדי לממש זאת, הכוונה היא להגדיל את המימון לרגולטורים ולהעמיד לרשותם משאבים רבים. למרות שהרוב של הדמוקרטים בסנאט הוא זעיר, תחום ההגבלים עסקיים הם תחום נדיר של הסכמה דו-מפלגתית. סנאטורים רפובליקנים הביעו תמיכה ברגולציה קשה יותר, אף יותר ממה שהדמוקרטים דגלו בהן.

"השווי של S&P 500 גבוה כעת בהשוואה היסטורית וגם יחסית לגובה התוצר של ארה"ב ובנסיבות אלו, עלה הסיכון של "תקלה או תאונה" כלשהי בשוק. החשש מפני אירועים שליליים כאלו הלך וגדל על רקע העלייה בשיעורי הריביות הארוכות בשוק (שיעורי התשואות לפדיון של ממשלת ארה"ב) ונוכח ההערכה כי ישנם תהליכים הפועלים להעלאת מס רווחי הון ומס חברות, זאת לצד הכבדת הרגולציה. סיכונים גבוהים אלו קיבלו זכו להתמקדות משמעותית בדו"ח היציבות הפיננסית של ה-FED."

מצב האבטלה

כמו כן, בפמן ורזניק מתייחסים לדו"ח התעסוקה של לחודש אפריל בארה"ב, "דו"ח התעסוקה לחודש אפריל אכזב, אבל כנראה שלא עקב חולשת הביקוש לעובדים. מספר המשרות עלה ב-266,000, הרבה מתחת לקונצנזוס, של 1 מיליון." עוד הם מוסיפים כי "שיעור האבטלה עלה ל-6.1% מ-6.0%, מעל הקונצנזוס, שצפה ירידה ל-5.8%. עם זאת, שיעור האבטלה הרחב, U6, המשיך וירד, תוך אינדיקציה ששיעור העובדים "המיואשים" הולך ויורד. השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.7%, מעל הקונצנזוס, של 0.0%."

"על פי נתוני הדו"ח, כ-2.8 מיליון איש דחו חיפוש עבודה בחודש אפריל עקב החשש מפני התחלואה. מדובר בשיפור לעומת חודש מרץ וככל שמהלך החיסונים בארה"ב ימשיך ויתקדם, הדבר יוביל ככל הנראה להאצת העלייה במועסקים ולעליית שיעור ההשתתפות."

עוד צוין כי "על פי סקרים שונים, הביקוש לעובדים חזק מאוד ויבוא לידי ביטוי בנתונים במהלך החודשים הקרובים יחד עם פתיחתו מחדש של המשק האמריקאי, זאת תוך המשך עליית עלויות ההעסקה."

כתיבת תגובה