בג"ץ: אחזקת ביתו של נתניהו בקיסריה, טובת הנאה חייבת במס

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה כי השתתפות בהוצאות עבור חלקים המשמשים לצרכים פרטיים היא טובת הנאה ולכן חייבת במס, אולם השתתפות בהוצאות המשמשות לצורך תפקידו של ראש הממשלה לא תמוסה.

נתניהו ישלם מס מ2018. צילום: קובי גדעון, פלאש 90

בית המשפט העליון קבע  היום (יום ד', 27.12.17) כי על ראש הממשלה מר בנימין נתניהו לשלם מס על מימון הוצאות מעונו הפרטי בקיסריה, החל מ-1 בינואר 2018.

העליון אישר בכך את עמדת המדינה, לפיה מימון חלק מהוצאות המעון הפרטי של ראש הממשלה מהווה הטבה החייבת במס, ונתן לכך תוקף של פסק דין. ההחלטה ניתנה בעתירה נגד הפטור ממס שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו עבור טובות הנאה שהוא מקבל מהמדינה כמעסיקתו, והוגשה על-ידי עו"ד שחר בן-מאיר.

תחילה ביקשה המדינה למחוק את העתירה, ולהמתין להחלטות ועדה בינמשרדית שהתכוונה להקים בכדי לבחון את העניין, אולם בית המשפט קבע כי העתירה תידון. בשבוע שעבר הודיעה המדינה לבג"ץ כי הועדה בחנה את הנושא והגיעה למסקנה, כי חלק מהוצאות המעון הפרטי של נתניהו הממומנות על-ידי המדינה אכן מהוות טובת הנאה החייבות במס אתן מקבל נתניהו ממעסיקתו – המדינה.

לפי העתירה, שהוגשה לפני כשנה, הוצאות החזקת מעונו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה, בהן עבודות איטום, צביעה וסיוד וכן הוצאות כלכלה עומדות על היקף של כ-1,500 שקל מדי חודש. ולכן נשאלה שאלה בעתירה כי "אם העותר משלם מס, ואם שאר אזרחי המדינה משלמים מס – מדוע זה ייפקד מקומו של העומד בראש הרשות המבצעת, איש הציבור בעל התפקיד והדרגה הרמים ביותר מכלל משלמי המס?" ולכן נתבקש בית המשפט להורות לחשב משרד ראש הממשלה לנכות מס ממשכורתו של נתניהו בגין הוצאות פרטיות, וכן יורה לרשות המיסים לגבות מס מנתניהו בגין טובות ההנאה שהן מימון "הוצאות פרטיות" במעון הפרטי. עוד ניטען כי הפטור הניתן ממס, פוגע בעיקרון השוויון.

כאמור העתירה נתקבלה לפי עמדת המדינה כי השתתפות בהוצאות עבור חלקים המשמשים לצרכים פרטיים היא טובת הנאה ולכן חייבת במס, אולם השתתפות בהוצאות המשמשות לצורך תפקידו של ראש הממשלה לא תמוסה. במקרה שההוצאות הן בעבור צרכים מעורבים הן לתפקיד והן פרטיים, חיוב המס יקבע באופן יחסי לנוכחות ראש הממשלה במעונו הפרטי.

ההחלטה התקבלה על ידי השופטים חנן מלצר, ענת ברון ויוסף אלרון.

 

תגובה אחת ל: "בג"ץ: אחזקת ביתו של נתניהו בקיסריה, טובת הנאה חייבת במס"

  1. ו הדירה של רבין לא היתה טובת הנאה?!
    שמאלנים מובהקים,

כתיבת תגובה