בדיקת 'ביזנעס' מגלה: אלפי חרדים נרשמים ל'דירה בהנחה'

חסידי גור נרשמים בהמוניהם לדירות בדימונה – היעד שאליו שולחת החצר את צעיריה | אלפים אחרים נרשמים לדירות בערים חילוניות שניתן להקים בהן קריות חרדיות תוך איגוד הזוכים – כפי שנעשה בעבר בחריש | אגודת ישראל מפרסמת מידע לציבור על ההגרלות שהפכו לנושא החם ביותר בציבור החרדי בשבוע האחרון

מצוקת הדיור | אילוסטרציה: Boris-B, שאטרסטוק

בעקבות הפרסומים הרבים על הגרלות 'דירה בהנחה' של משרד השיכון, ואחרי הפנייה הבולטת של עסקני הדיור לציבור החרדי להירשם להגרלות המתקיימות בימים אלה – מתחוללת התעוררות רבה בציבור החרדי, שמלבד בני ברק ורכסים לא קיבל אף הגרלה ייעודית, להירשם לשורה של ערים בעלות פוטנציאל אפשרות הקמת קהילה – בערים אופקים, טבריה, עכו, דימונה, בית שאן, לוד ועוד.

ל'ביזנעס' נודע כי בחצר גור הושארה הודעת מידע לחסידים בה הסביר הכתב הכלכלי של 'המודיע' אברהם גרובייס, הנמנה על החצר, מדוע כדאי להירשם להגרלות שמציעה המדינה בדימונה – בה רואה החצר עתה יעד אסטרטגי לדור העתיד שלה, וכבר עתה מתגוררות במקום עשרות משפחות מחסידות גור.

לדבריו, דירה בדימונה במימון ממשלתי (בהנחה) תעלה כ-530 אלף שקלים בקירוב, ומדובר על דירה חדשה מול דירות השיכון הישנות שמוצעות עתה למכירה בעיר במחירים נמוכים יותר אמנם – אך אינן חדשות, הסביר גרובייס את הכדאיות.

מפת הדיור של חסידי גור בדימונה שחולקה למתיישבים הראשונים

עוד הבהיר, כי הזוכים יידרשו להעמיד הון עצמי של 10% בלבד מעלות קניית הדירה (או 100,000 ₪, הגבוה מביניהם) כאשר המשכנתא מהבנק יכולה להגיע עד 90%. כמו כן, הבהיר, כי גם אם ההמתנה תארך מספר שנים הרי שהדבר יכול דווקא להיות לתועלת, הן לאלה שישיאו את ילדיהם בשנים הקרובות והן לזוגות צעירים שבתחילה ירצו לגור ליד ההורים ומאוחר יותר להצטרף לקהילה החסידית המתפתחת בדימונה.

לפי המידע שהגיע ל'ביזנעס', בידי עסקני הדיור בקהילות השונות הצטבר מידע על מעל 3,000 בתי אב חרדיים שכבר בחרו להירשם להגרלות משרד השיכון. והמספר, כך הם אומרים רק עשוי לעלות עד יום שלישי בשבוע הבא.

כל כללי הרישום

במרכזי המידע של אגודת ישראל פרסמו מנשר ארוך שבו פירטו את כל התהליך של מי שמבקש להירשם להגרלות. "ההגרלה הנוכחית על עשרת אלפים דירות היא הראשונה בסדרה מתוך כ-30,000 דירות הצפויות השנה בתכנית "דירה בהנחה" או בשמה הקודם מחיר למשתכן. ההרשמה עד יום שלישי בשבוע הבא, כ"ו אדר ב' 29/03/22. בשעה 23:59 בלילה.

"הרישום הינו לבעלי תעודות זכאות בלבד, ומתבצע רק באופן מקוון באתר ההגרלות – לאחר הזדהות עם מס' זהות וסיסמה (הסיסמה הראשונית מתקבלת יחד עם תעודת הזכאות, במקרה שהסיסמה אבדה לכם, ניתן לשחזר אותה באמצעות כתובת הדוא"ל עמה נרשמתם)".

וכאן מבהירים במענה לאלפי הפונים, "לפני הרישום להגרלות מומלץ להתבונן בישוב הדעת ולבדוק היטב את רשימת ההגרלות וכדאיות הזכיה בכל פרויקט, יש לשים לב בעיקר לנתונים הבאים:

"מחיר: המחיר למ"ר (מופיע באתר ההגרלות) לעומת המחיר בשוק החופשי באותו אזור.

"מיקום: מיקומי הדירות בתוך הערים (לדוגמה: גבעת המטוס בירושלים נמצאת בסמיכות לגילה ובצמוד לבית צפאפא, אמנם ירושלים, אך לא ממש לב העיר, ולא בטוח שכולם יבחרו לגור שם.)

"מענק: בחלק מערי הפריפריה יש מענק של 40,000 – 60,000 ₪. ההון העצמי הנדרש של 100,000 ₪ הוא מלבד המענק.

"סדר הערים: ניתן להירשם לשלוש ערים בלבד (בכל עיר בה נרשמים ניתן להירשם לכל הפרויקטים בעיר). סדר ההגרלות הינו מהעיר הגדולה לקטנה (לפי כמות תושבים). ברגע שזוכים בהגרלה מסוימת, שמכם יוסר באופן אוטומטי משאר ההגרלות, כך שאם אתם מעוניינים לזכות בהגרלות בעיר מסוימת לא מומלץ להירשם להגרלות בערים הגדולות יותר, שכן אם תזכו בהן לא תשתתפו בהגרלות בעיר בה אתם חפצים. לדוגמא, אם אתם מעוניינים לזכות בבני ברק לא בטוח שמומלץ לכם להירשם לירושלים, חיפה ואשדוד.

שקעה או מגורים: נתון נוסף המשפיע על ההחלטה הינה השאלה האם אתם מעוניינים בדירה למטרת מגורים או השקעה. כיוון שבהגרלות אלו אין דירות רבות המתאימות לציבור החרדי (מלבד ההגרלה בבני ברק ובעפולה) רבים מן הסתם יחפצו לבדוק את האפשרות לרכוש דירה להשקעה.

"ככל שמטרת הרכישה היא להשקעה ולא למגורים, אין סיבה של ממש להתקבע דווקא לערים המוכרות לכם, ויש לבדוק היכן ההשקעה המשתלמת ביותר שתהיה גם נוחה לניהול, כך יתכן שתגלו כי ההשקעה למשל ב'אור יהודה' (עם מחיר של פחות מ 11,000 ₪ למטר לעיר במרכז הארץ) עדיפה ורווחית בהרבה על פני ערים אחרות המוכרות לכם יותר.

"נתון נוסף שיש לקחת בחשבון בעת רכישת דירה להשקעה, מלבד גובה הנחה המגולם בשווי הדירה, היא היכולת למצוא שוכרים לדירה במחיר הוגן.

"רצוי להתייעץ עם אנשים שמתעסקים בענף הנדל"ן בעיר בה אתם חושבים להירשם להגרלה, על מנת לשמוע מהי היכולת להשכיר דירות, כמה ההטבה במחיר לעומת השוק וכו'".

רשימות ההמתנה

עוד נכתב כי "יש לבדוק לפני הרישום להגרלה את רשימת ההמתנה. אם בעבר נרשמתם להגרלות אחרות, כדאי לבדוק האם יש פרויקט שנרשמתם אליו ואתם נמצאים בו במקום ריאלי ברשימת ההמתנה והוא עדיף לכם מההגרלה הנוכחית, ולשקול בהתאם את כדאיות הרישום להגרלה, שכן במקרה של זכיה בהגרלה תמחקו אוטומטית מכל רשימות ההמתנה בהן אתם רשומים. ניתן למצוא את רשימת ההמתנה שלכם ולבצע בה שינויים באזור האישי של אתר ההגרלות תחת הכותרת 'ההגרלות שלי'.

"במידה וטרם הנפקתם תעודת זכאות, או שפג תוקף התעודה שלכם (יש לחדש את תוקף התעודה אחת לשנה) רצוי שתזדרזו לטפל בכך בהקדם, אם כי לכאורה לא תספיקו לעשות זאת עבור סבב ההגרלות הנוכחי. על פי פרסומי משרד השיכון עד לסוף השנה אמורות להיפתח הגרלות נוספות על כ-20,000 דירות ולכן אם פספסתם את הרישום להגרלה, מהרו להנפיק תעודת זכאות כעת על מנת להגיע מוכנים להגרלה הבאה,
בהגרלה הנוכחית ישנם מאות שאמרו בפעם הקודמת "לא נורא, אשתתף בהגרלה הבאה" אך נזכרו מידי מאוחר. אל תדחו, טפלו בכך כעת עבור ההגרלה הבאה.

"לשאלת רבים נציין כי בהגרלות הנוכחיות אין הגרלות למשפרי דיור הזכאים להשתתף בעיקר בהגרלות המשך, למעט הגרלה אחת על 30 דירות בבאר שבע".

באגודת ישראל ציינו כי "בפרויקטים שאינם מוגדרים כצביון חרדי, אין התאמה לשומרי תורה ומצוות במטבח, אין סוכה ועוד. (לפעמים גם החלוקה של הדירה אינה מותאמת) מה שעשוי לגרור הוצאות משמעותיות". מה שנכון, נכון.

רשימת הערים ומספר הדירות – טבלה 1 | מקור – מרכז המידע של אגודת ישראל
רשימת הערים ומספר הדירות – טבלה 1 | מקור – מרכז המידע של אגודת ישראל

ולסיום, באתר הזה (שאינו ממשלתי-רשמי) תוכלו לקבל המון פרטים על כל פרויקט.

כתיבת תגובה