בדיקת משרד הכלכלה: סל הטואלטיקה המשתלם ביותר ב"רמי לוי"

בדיקת משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות חושפת: פער של 14% בסל מוצרי טואלטיקה בין הרשת היקרה ביותר, סופר פארם, שבה עמד הסל על 701 שקל לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על 615 שקלים. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים עצומים של 56%

מוצרי טואלטיקה | צילום אילוסטרציה: shutterstock

 

שוק הפארם הישראלי השתנה משמעותית בשנה האחרונה: שינויי בעלות של רשתות פארם קיימות, פיצול רשתות וכניסת שחקנים חדשים לשוק, כך שקיימות היום בשוק זה 4 רשתות פארם עיקריות: סופר פארם, ניו פארם, גוד פארם וסמארט פארם לעומת שחקן מרכזי יחיד לפני כשנה. כניסה של שחקנים נוספים תגדיל את התחרות לטובת הצרכנים.

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, ערכו המשרד והמועצה לצרכנות בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וזאת על מנת לאתר מגמות ולבחון כיצד השינויים בשוק הפארם משפיעים על כיסו של הצרכן הישראלי.

המועצה לצרכנות בדקה באמצעות מאגר המחירים ואפליקציית פרייסז, זאת בהתאם לנתונים שמעלות הרשתות עצמן למאגר, 35 מוצרים. בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (7 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (2 סוגים) ועוד. מחירים של מוצרים אלו נבדקו במגוון רשתות שיווק ובכללן יינות ביתן, רמי לוי ושופרסל. מתוך רשתות הפארם נבדקו מאות סניפים של סופר פארם ושל ניו פארם, אשר מעבירות נתונים למאגר המחירים.

בתוצאות של מחירי המוצרים בממוצע הסניפים בכל אחת מהרשתות זכה רמי לוי במקום הראשון כשאחריו יינות ביתן, ניו פארם, שופרסל דיל וסופר פארם. פער המירים הגיע עד לכדי 14%. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים, בניהם: דאורדורנט ג'ילט פער של 56%, מרכך שיער פנטן פער של 56%, דאורדורנט ליידי ספיד סטיק פער של 42% ועוד.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן הגיב לנתונים ואמר כי 50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ₪ מדי חודש, מטרתנו לדאוג שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה. כהן הוסיף כי "הוראות שקיפות המחירים שבתוקף מאפשרות לצרכנים להשוות בין הרשתות השונות ואני קורא להם להשתמש באפליקציות השונות שעומדות לרשותם, באופן שיסייע להם לבצע צרכנות נבונה. אנו במקביל נמשיך לקדם את התחרות ונפעל למול גופים בעלי נתח שוק גבוה המנצלים זאת לגביית מחירים מופרזים"

משרד הכלכלה מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

בין סדרת הצעדים שבוצעו על ידי משרד הכלכלה  ב- 1.7 יכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים. כמו כן יוגבלו הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים – ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים. וכן צו שקיפות מחירים – חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.

משרד הכלכלה עמל על הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול – הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

כתיבת תגובה