בדרך לתגובות פוסט קורונה

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "ההצלחה של מודרנה מעלה את הסיכוי שהחיסון יופץ בישראל מוקדם יותר ובכמות משמעותית יותר. ומעלה את הסיכוי שנראה תגובות "פוסט קורונה בשווקים הפיננסים"

חיסון (אילוסטרציה). צילום: מרים אלסטר | פלאש 90

כבר לא לבד, שבוע לאחר הפרסום של Pfizer ו-BioNTech במרוץ לחיסון, גם חברת התרופות Moderna פרסמה תוצאות ראשוניות מהשלב השלישי של החיסון לנגיף הקורונה והתוצאות היו אף יותר טובות עם יעילות של כ-94 אחוזים. ההצלחה של מודרנה מעלה את הסיכוי שהחיסון יופץ בישראל מוקדם יותר ובכמות משמעותית יותר, דבר שיקדם את הצמיחה בשנת 2021. יחד עם זאת, עדיין בהשוואה בינלאומית ישראל רכשה פחות חיסונים לנפש מרוב מדינות המערב.

אומנם מדובר בתוצאות ראשוניות אך להערכתנו ההודעה תומכת בכך שנראה תגובות "פוסט קורונה" בשוק בהם היתללות עקום התשואות, עלייה בציפיות לאינפלציה והתאוששות בסקטורים שנפגעו חזק מהריחוק החברתי.

מעדכנים נתונים

התוצר בישראל ברבעון השלישי צמח בקצב מהיר של 8.4 אחוזים (או 37.9% בשיעור שנתי), טוב מהערכות המוקדמות בזכות התאוששות מהירה של הצריכה הפרטית (44%), יצוא הסחורות והשירותים (עם זינוק חריג ותמוה של 200% ביצוא היהלומים).

למרות הצמיחה המהירה היא לא מספיקה לפצות על האובדן במחצית הראשונה של השנה, כך שהתוצר נמוך ב-1.4 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. יחד עם זאת, בהשוואה בינלאומית מצבה היחסי של ישראל טוב ממרבית המדינות המפותחות.

בעקבות הפרסום (וההתקדמות בפיתוח החיסון), אנו מעדכנים את תחזית הצמיחה השנה למינוס 3.5 – 4.0 אחוזים (מינוס 5% באומדן הקודם), ו‑4.4 אחוזים ב-2021 (בהנחה שהחיסון יופץ באופן משמעותי מחצית השנייה של השנה). הנתון גם תומך בדעתנו שבנק ישראל ייקח הפוגה ארוכה לפני שישקול הרחבה נוספת, במיוחד לאחר ההרחבה בהודעה הקודמת והדיווחים על ההתקדמות בפיתוח החיסון.

 

היצוא הישראלי יציב

נתוני סחר הסחורות של ישראל נותרו יציבים בחודשיים האחרונים, למרות הסגר השני. באוקטובר יצוא הסחורות (מנוכה עונתיות, ללא אוניות מטוסים ויהלומים, במונחים דולריים) עלה ב-1 אחוזים לרמה הגבוהה ביותר מאז פרוץ המגיפה, ולאחר עדכון כלפי מעלה של נתוני החודשיים הקודמים. במקביל, יבוא הסחורות (אותה הגדרה) ירד ב-3 אחוזים, בעיקר בשל ירידה ביבוא הרכבים (שהיה גבוה בספטמבר). אך בניכוי השפעת יבוא הרכבים יבוא מוצרי הצריכה ממשיך להיות גבוה ומהווה סימן לאופטימיות של הצרכנים.

צומחת ועדיין חלשה

נתוני הצמיחה הראשוניים בבריטניה לרבעון השלישי אמנם היו חריגים עם גידול של 78 אחוזים בשיעור שנתי. למרות זאת התוצר עדיין נמוך ב-9.6 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, כך שמצבה של בריטניה החלש ביותר מבין כל הכלכלות הגדולות.

להערכתנו, ההגבלות החדשות על הפעילות הכלכלית הפכה את כיוון הצמיחה ברבעון האחרון, דבר שהוביל את הבנק המרכזי להרחיב את תוכנית רכישות האג"ח שלו ומקרב את הממשלה להאריך את תקופת תשלומי דמי האבטלה המיוחדים. הערפל לגבי הסכם הסחר עם האיחוד האירופאי עוד לא התפוגג, דבר שמהווה משקולת שלילית על ההשקעות במדינה. בנוסף, הממשל החדש בארה"ב צפוי להיות פחות אוהד את הממשל בבריטניה דבר שמחליש את עמדתו במשא ומתן מול האירופאים. לכן, אנו סבורים שגברו הסיכויים שהצדדים יגיעו להסכם עקרוני (או דחייה) לפני סוף השנה.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה