משק הגז: "הבטיחות הוזנחה בצורה פושעת, חיי הציבור בסכנה"

בדיון בוועדת הכלכלה בתקנות העוסקות בבטיחות נחשף כי המיקום של 80 אלף צוברי גז לא ידוע, והמדינה לא מפקחת על הכשרת הטכנאים

גז בייתי shutterstock

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום לדון בבקשת משרד האנרגיה לתקן את תקנות הגז, העוסקות בבטיחות ורישוי העוסקים בעבודות גפ"מ (גז ביתי). נציגי משרד האנרגיה הציגו את התקנות בפתח הישיבה, והסבירו כי התיקונים נועדו לשפר את מצב הבטיחות בענף. היו"ר כבל דרש לקבל נתונים על אירועי הגז שהתרחשו בשנים האחרונות, והאם נגרמו בעקבות טיפול של "חאפרים" או מתקינים מורשים. במהלך הישיבה התבררו נתונים קשים על הענף, לפיהם למעשה כיום המדינה לא מפקחת על הכשרת טכנאי גז. בעקבות דיון קודם שקיימה הוועדה בעניין הצוברים דרש היו"ר כבל עדכון, ובעניין זה התברר כי בישראל קיימים 80,000 צוברים. עוד התברר כי לאחרונה יצא משרד האנרגיה במכרז למיפוי הצוברים, אולם המיפוי צפוי להסתיים בעוד 3 שנים.

בעקבות זאת מתח כבל ביקורת חריפה מאוד על משרד האנרגיה, ואמר כי "מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה ובהזנחה פושעת של הבטיחות, המסכנת חיי אדם". הוא הוסיף כי בכל הנעשה בעניין הצוברים אין דין ואין דיין, ואם לא די בכך אז מתברר שאף אחד לא מפקח על לימודי טכנאי הגז. "זו שערורייה חמורה מאוד – מדובר בנזיפה הכי גדולה שאני יכול לגייס כלפי משרד האנרגיה" אמר כבל והוסיף כי בכוונתו לפנות בעניין הכשרת הטכנאים למבקר המדינה, בדרישה שיבדוק לעומק את הנושא. התמונה העולה בפנינו היא תמונה קשה של הזנחה, והעודה שעד היום לא קרו אסונות גדולים היא לא יותר מנס. לא יכול להיות שטכנאים יוסמכו ללא תוכנית לימודים ברורה, מאושרת ומפוקחת על ידי המדינה, כזו שעומדת בדרישות הבטיחות.

 

מנכ"ל אמישראגז, עידן בן ארי, הביע תמיכה בתקנות ואמר כי המצב היום הוא שיש מחסור בטכנאים, וזה יוצר בעיה בטיחותית ממדרגה ראשונה. הוא הוסיף כי התקנות אמורות לשפר את המצב מכל הבחינות וכי נעשתה עבודה מקיפה עם משרד האנרגיה. לדברים הצטרף גם מנכ"ל דור גז, עודד גולן, שאמר כי ניתן לאפשר הכשרה פשוטה יותר לבודקים, כמו שיש חובש המוסמך לבצע בדיקות למרות שהכשרתו פחותה מזו של רופא. מנהל השירות הארצי של חברת ברימאג, אלי אטיאס, אמר גם הוא כי מתקין כיריים נדרש רק לחבר צינור, ובשביל זה לא צריך הסמכה מסובכת.

עם זאת במהלך הדיון התגלו מחלוקות באשר לתפקיד הבודק, והיו"ר כבל שב ודרש ממשרד האנרגיה להגיש לו תיאור מדויק של הבדיקות שנדרש לבצע טכנאי במסגרת בדיקה תקופתית של מערכת הגז. "אם כבר הגיע בודק ראוי שהוא יבדוק באמת, אם לא נקבל את תקני הבדיקה לא נאשר את התקנות", אמר. הוא הוסיף ודרש לקבל גם את תוכנית הכשרת הטכנאים וביקש לדעת מי מאשר אותה, מי קובע אותה, מי מאשר אותה ומי מפקח שהיא אכן מיושמת, ואמר כי אם כל הפרטים יועברו לוועדה בהקדם ניתן יהיה לקבוע ישיבה נוספת בעניין בקרוב.

כתיבת תגובה