ביצע 'הונאת מנכ"ל' מעל 54 מיליון יורו והוסגר לאוסטריה

תופעות פליליות מסוג "הונאות מנכ"ל" הפכו לרווחת בשנים האחרונות • הוראות מועברות בשם המנכ"ל והכספים זורמים לחברות קש • כיום מתנהלים בישראל מספר הליכי הסגרה לצרפת ולנורבגיה בגין עבירות דומות בעניינם של לא פחות מתשעה מבוקשים

מעצר | צילום אילוסטרציה: nito, שאטרסטוק

לפנות בוקר הסגירה ישראל לאוסטריה את דוד סופר, תושב אשדוד, כדי שיעמוד שם לדין בגין עבירות מרמה בנסיבות מחמירות והלבנת הון במסגרת ארגון פשיעה, שביצע בין השנים 2015-2017.

סופר צפוי לעמוד לדין באוסטריה בגין חלקו בפעילותו של ארגון פשיעה, שהונה חברות אוסטריות והוציא מהן במרמה סכומי עתק. על פי דפוס הפעולה, המכונה "הונאת מנכ"ל", פנו אלמונים בדוא"ל לעובדי מחלקות הנהלת חשבונות של 18 חברות אוסטריות, התחזו למנכ"ל החברה או לאחד מנציגיו והנחו את העובדים להעביר סכומי כסף גדולים לחשבונות בנק של חברות קש, לשם מימון עסקי לכאורה. חלק מאותן פניות צלחו, ועובדי החברות העבירו כספים לחשבונות בנק של חברות קש שנפתחו מבעוד מועד מחוץ לאוסטריה, תוך שימוש באנשי קש, מסמכים מזויפים וזהויות בדויות. על פי החלטת בית המשפט המחוזי בירושלים, סופר היה זה שפתח בסלובקיה חלק מחברות הקש שאל חשבונות הבנק שלהן הועברו כספי המרמה. במסגרת ההונאות שצלחו הועברו מעל חמישים וארבעה מיליון אירו.

סופר נעצר במשרדו בחודש פברואר 2019 ובסמוך לאחר מכן הגישה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה עתירה להכריז עליו בר הסגרה לאוסטריה. במרץ 2020 קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את העתירה. הבוקר, לאחר מלאכת תיאום מורכבת, בשיתוף חוליית אינטרפול במשטרת ישראל, שב"ס, משרד הבריאות והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה, הושלמה הסגרתו של סופר לאוסטריה.

תופעות פליליות מסוג "הונאות מנכ"ל" הפכו לרווחת בשנים האחרונות. כיום מתנהלים בישראל מספר הליכי הסגרה לצרפת ולנורבגיה בגין עבירות דומות בעניינם של לא פחות מתשעה מבוקשים, וזאת לאחר שישראל כבר הסגירה מספר מבוקשים למדינות אירופה בנסיבות אלה.

את תיק ההסגרה ניהלה עו"ד יעל ביטון מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

כתיבת תגובה