במקום ה-12: הח"כ שלא רואה ממטר ונלחם בטייקונים ובבנקאים

איתן כבל, תלמיד הישיבה שהפך ליו"ר ועדת הכלכלה

לא נותן מנוח. איתן כבל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

אחד האנשים שהשפיעו על הכלכלה הישראלית של 2018 הוא יו"ר וועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל (59, ראש העין). במהלך השנה האחרונה פעל כבל במספר מישורים על מנת להפחית את העומס הכלכלי על תושבי ישראל.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לחצו כאן למעבר לדירוג 'המשפיעים' המלא של 'ביזנעס'.

כך למשל, קבעה ועדת הכלכלה בראשותו של כבל כי חברות גז יחוייבו לתת שירות לצרכנים בתוך חצי שעה במקרה של תקלה. זאת, למרות התנגדותן הנחרצת של חברות הגז השונות. בנוסף לכך, בשונה מחברי מפלגות הקואליציה המחוייבים למשמעת הקואליציונית ובשל כך נמנעים מלתמוך בחוקים מסויימים, כבל הוא מהאופוזיציה, למרות זאת הוא פועל מאחורי הקלעים, על מנת להשיג תמיכה של חברי כנסת להחלטותיו מכל סיעות הבית.

כך למשל, חוק העישון שיזם יחד עם חה"כ יהודה גליק שמגביל מאוד פרסום של מוצרי טבק, וכן קובע כי קופסאות הסיגריות יהיו בצבע "דוחה", על מנת להוריד את הפופולריות שלהן בקרב בני הנוער. החוק עבר בקריאה שניה ושלישית והוא למעשה החוק האחרון שעובר בכנסת הנוכחית.

בשבועות האחרונים התכנסה ועדת הכלכלה בראשותו של כבל לדיון חירום על עליית המחירים המתוכננת. זאת, למרות שרוב עליות המחירים באות מכיוונן של חברות מסחריות, ולכאורה אין דרך למנוע אותן.

בוועדה שבראשותו, מקדם כבל באורח קבע חוקים שמקלים עם הצרכנים. כך לדוגמה, קידם כבל את חוק המבצעים החדש, לפיו יחוייבו רשתות השיווק לרשום על כל מוצר בהנחה גם את מחירו המקורי, על מנת שהצרכן ידע כמה בדיוק הוא חוסך ולא יקנה את המוצר על סמך מדבקה צהובה שמבשרת לו שהמוצר "בהנחה".

נושא נוסף בו עסקה הוועדה בראשותו של כבל הוא נושא עוקץ הקשישים שעלה לכותרות לאחרונה. לאולם הדיונים של ועדת הכלכלה הובאו מאות מוצרים שנמכרו במרמה לקשיש אחד ולתמונות מוועדת הכלכלה הייתה תהודה תקשורתית רבה.

בנוסף לתפקידו כיו"ר וועדת הכלכלה, מכהן כבל כיו"ר וועדת כבל לחקר האשראי, המכונה 'וועדת הטייקונים'. כבל זימן כבר לוועדה את מנכ"לי הבנקים הגדולים בישראל וכן את יו"ר רשות שוק ההון החדש והמפקחת על הבנקים. בנוסף, זומנו להעיד בוועדה גם מנכ"לי חברות הביטוח הגדולות בישראל.

מדובר בצעד נדיר שלא קורה בדרך כלל, שכן ראשי המערכת הבנקאית והביטוחית בישראל מרגישים פעמים רבות מעל לחוק ולנבחרי הציבור. בקרוב כאמור, הם אמורים לתת הסברים בנוגע להסדרי אשראי ללווים עסקיים גדולים, שלעיתים רבות נהנים מ'תספורת' אדירה של חובות על חשבון כספי הפנסיה של האזרחים הפשוטים.

צעדיו של כבל עושים פירות ובשבוע האחרון שמענו על כך שהפיקוח על הבנקים קנס את לאומי קארד ב-1.5 מיליון ש"ח ואת דיסקונט ב-750 אלף ש"ח, בשל פרסום סרטונים שיווקיים, המעודדים נטילת הלוואות, ללא צירוף אזהרה כנדרש. הודעת בנק ישראל באה אחרי הביקורת שספגה חדוה בר בוועדת הטייקונים של כבל על אופן פעילות הפיקוח על הבנקים.

איתן כבל כאן כדי להישאר. גם בתוך 'העבודה' מעמדו של כבל איתן וחזק. הוא לא נתפס כאליטיסט אלא ככזה שבא מהעם, ועל הדרך הוא מספק לנו רגעי נחת, כשהוא קורא את מגילת איכה בהגיה תימנית מעל דוכן הכנסת.

כתיבת תגובה