בעקבות ביטוח החיים לאברכים: האם תכנית 'ערבים' תיפגע?

שר החינוך המפוטר, נפתלי בנט, חתם ברגע שלפני האחרון על ביטוח החיים לאברכים, שתיגבה כסכום זעום ממלגת הכולל • אך האם יוזמתו של סגן השר איציק כהן תביא לעזיבה מסיבית של תכנית 'ערבים' המותנית בקיזוז מהאלמנה והיתומים על סך ביטוח החיים?

אברכים ובחורים לומדים בהיכל התורה של בעלזא | צילום אילוסטרציה: אביר סולטן, פלאש 90

יש קונה עולמו ברגע אחד. הנעת העט כמעט האחרונה של שר החינוך המפוטר במשרד החינוך, נפתלי בנט, נוגעת בחייהם של אלפי אברכים.

זה מספר שנים שסגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) מקדם את התכנית שיזם למימון ביטוח חיים ממלכתי לאברכים, כך שבמקרה של מוות (ל"ע) תוענק קצבה חודשית למשפחותיהם. על פי התוכנית, הביטוח ימומן מתוך הקצבה המצומקת שמוענקת לאברכים כך שהיא תקטן רק בכמה עשרות שקלים בודדים בחודש.

מי שמשלם את הקצבה לאברכים הוא משרד החינוך שהפיץ את הנושא להערות הציבור לפני מספר חודשים, כשבסיומם, שר החינוך בנט היה אמור לחתום על התקנות החדשות, באופן שיאפשר את הוצאת התוכנית לפועל.

מי שהתנגד לאורך כל השנים לתוכנית הוא היושב על השיבר, ח"כ משה גפני יו"ר וועדת הכספים. גפני, שדיבר על הנושא בעבר אמר, כי הוא אינו מוכן שהכסף יילקח מהתקציב שמיועד לאברכים "היום ייקחו תקציב לביטוח חשוב, ומחר ייקחו מתוך תקציב הישיבות למאה נושאים אחרים. אין לאפשר פגיעה בתקציב האברכים, וכל יוזמה – חשובה ככל שתהא – צריכה לבוא בתקציב תוספתי, ובלי לגעת בתקציב הישיבות".

בישראל יש כמאה אלף נתמכים, וגובה הקצבה שהם זוכים לה משתנה בהתאם לסטטוס המשפחתי – בחור (רווק) או נשוי, רוב הלומדים לא נסמכים על הקצבה לבדה וראשי הכוללים מכתתים רגליים בניכר במטרה להגדיל את קצבתם של הלומדים החשובים.

סכום הפרמיה החודשי בתוכנית יעמוד על כ-30 שקלים לחודש, ללא צורך בחיתום או מילוי פרטים אישיים, כשבתמורה, במקרה של פטירת האברך ל"ע, תקבל משפחתו סכום של כחצי מיליון שקל שישולם בקצבה חודשית במשך 15 שנה.

בשנים האחרונות מקודמים מאוד חוקי הפנסיה במדינת ישראל וכיום החוק מחייב כל מעסיק לשלם פנסיה לעובדים, כשחלק מהפרמיה יורדת מתוך השכר של העובד. הצעתו של כהן באה לתת מענה בתחום הפנסיה גם לאברכים שאינם נחשבים עובדים שכירים, אולם מקבלים שכר חודשי (בינתיים רק הפרילנסרים והעצמאיים צריכים – או נכון יותר: מחויבים חוקית – לדאוג להפרשות בעצמם).

כהן ניצל כאמור את רגעי החסד האחרונים של בנט במשרד החינוך וכשכל הפוליטיקאים עסוקים בבחירות הבאות, ביקש את חתימתו של השר שסיים לארוז את חפציו.

סגן השר כהן הסביר את המהלך בראיונות תקשורתיים – בין היתר ל'מרכז העניינים', כי "מדובר בביטוח קבוצתי לכלל האברכים, חסידים, ספרדים, ליטאים, הציונות הדתית, כולם. כל האברכים שלומדים תורה יהיו בביטוח קבוצתי, ללא חיתום. דהיינו ללא תלות בגיל, מצב רפואי וכדומה". כהן הצר בדבריו על הזמן שחלף עד אישורה של התוכנית ואמר "חבל שהדבר נדחה כל כך הרבה זמן, מאות אלמנות ויתומים היו יכולים ליהנות מכספי הביטוח הזה".

 

אך נדגיש, כי אחת מתוכניות ה'ביטוח' שעוסקות בנושא במגזר החרדי, היא תוכנית 'ערבים' של קופת העיר (או 'כל ישראל ערבים' של 'ועד הרבנים') – במסגרת זו, משלמת כל משפחה סכום כסף במקרה שאחד מחברי הקבוצה נפטר ומשאיר אחריו יתומים בלי להקים קרן ליתומים עם רעש וצלצולים.

'ערבים' אמנם הקימה עשרות משפחות ויתומים על הרגליים במשך השנים בשקט ובהצנע, אך אחד מתנאי התוכנית מדבר על אפשרות בו יש לאלמנה וליתומים נכסים או ביטוח חיים ובמקרה כזה – לא ברור שהם יקבלו את הסכום הגבוה שהתוכנית מקצה עבור היתומים, במלואו.

מעניין יהיה לראות כיצד תשפיע תוכנית ביטוח החיים הממשלתית על 'ערבים' והאם בעקבות יציאת התוכנית לדרך יהיו אברכים שיבטלו את חברותם בה.

מאידך, 'ביזנעס' מזכיר כי אברכים צעירים שטרם חיתנו את כל ילדיהם, יעדיפו את התכנית שמשיאה את ילדיהם בכבוד וגם מעניקה קצבה לאלמנה, על פני תוכנית ביטוח החיים הקולקטיבית שיעניק משרד האוצר.

כתיבת תגובה