בעקבות הגירעון: מהדקים את החגורה

גירעון חודש אוקטובר עומד על סך של 6.7 מיליארד שקלים • נראה שהעלייה בגירעון נותנת את אותותיה ולראשונה השנה, הגידול בהוצאות הממשלתיות לחודש אוקטובר, ירד מתחת למתוכנן בהערכות התקציב • יחד עם זאת, הגירעון לעשרת החודשים, כמעט שווה לגרעון הכלל שנתי של 2018

מהדקים חגורות | אילוסטרציה: אנה קפלן, פלאש 90

על פי אומדן ביצוע תקציב ההוצאות שמפרסם משרד האוצר, הגירעון המצטבר לחודשים ינואר עד אוקטובר, עומד על סך של 37.6 מיליארד שקלים סכות המתקרב לגירעון של כל שנת 2018 שעמד על כ-38.7 מיליארד שקלים.

הגירעון הממשלתי לחודש אוקטובר לבדו, עומד על סך 6.7 מיליארד שקלים. יש לציין, כי בשל החגים, חלק מהכנסות המיסוי נדחות לחודש נובמבר ואילולא כך, להערכת האוצר, היה הגירעון עומד על 4.5 מיליארד שקלים.

הכנסות המדינה לחודש אוקטובר, הגיעו לסך של 29.9 מיליארד שקלים. הוצאותיה לעומת זאת, עמדו על סך של 34.6 מיליארד שקלים.

הפעילות למימון הגירעון בחודש אוקטובר הייתה שלילית. כלומר, לא גויס כל הון לטובת צמצומו.

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2018 – אוקטובר 2019) עומד על 3.7% מהתמ"ג. בנטרול דחיית המסים הגירעון המצטבר היה עומד על 3.6% מהתמ"ג.

ההפתעה בסיכום ביצוע התקציב, נמצאת בסעיף ההוצאות הממשלתיות. בעוד בתכנון השנתי (הנומרטור), תוכנן גידול של 6.6% בהוצאות, בפועל, לראשונה השנה, היה הגידול בהוצאות פחות מהמתוכנן ועמד רק על 6.5%. נראה שהעלייה החריגה בגירעון, שנבעה מתכניות ורפורמות שלא היו מתוכננות בתקציב, לצד הכבדת הפיקוח על הוצאות הממשלה, בשל ממשלת המעבר, כפי שראינו לדוגמה בפרסום מכתב החשכ"ל, מיתנו מעט את ההוצאות הממשלתיות.

נתון נוסף מפתיע בסיכום התקציב, שנראה שהוא שמסביר את התוצאה האמורה, הינו תקציב משרד הביטחון. בשונה משאר המשרדים, שהוצאותיהם עלו בכ-8.5% לעומת 2018, הוצאות מערכת הביטחון, דווקא ירדו בשיעור של 0.8% (לעומת תכנון של גידול ב-1.7%). בשל הנתח הנכבד של תקציב הביטחון מכלל התקציב, זה מוריד את כלל ההוצאות, אל מתחת למתוכנן.

כאמור, בשל דחיית גביית המסים, עד סוף השנה, הגירעון התוספתי למתוכנן, צפוי להצטמצם במעט. אולם עדיין מדובר בביצוע תקציב של 81% כבר בסוף אוקטובר, מה שמפחית את הסיכוי לשינוי מהותי בתוצאה בסוף השנה, אלא אם כן, יוכרזו קיצוצים משמעותיים לחודשיים הקרובים. מדובר בצעד שישליך על כולנו, דבר שיקשה מאוד לעשות במצב הפוליטי הקיים.

כתיבת תגובה