בראש השנה ייכתבון: הסחורות ששוות פחות מר"ה אשתקד

על רקע עליות המחירים בארץ ובעולם, נראה כי ישנן סחורות מפתיעות שמחירן דווקא יורד | ARK TRADE: מחירי הכסף והזהב רשמו ירידות משמעותיות בחודשים האחרונים של כ-17.5% ו-28% בהתאמה  – מחירם כיום נמוך אפילו יותר ממחירם בראש השנה אשתקד

זהב | צילום: mstanley, שאטרסטוק

האינפלציה בישראל, כמו במרבית מדינות העולם, מרימה ראש בחודשים האחרונים. נראה כי אין יום בו מהדורות החדשות אינן מדווחות על התייקרות של מוצרים שונים. אולם, בתוך גל ההתייקרויות, מתברר כי מחירם של הזהב והכסף דווקא ירד בשנה האחרונה, ואולי זה הזמן להתחדש בתכשיט חדש לרגל ראש השנה? מנתוני חברת ARK TRADE המפתחת פלטפורמה דיגיטלית למסחר בסחורות, המבוססת בינה מלאכותית, עולה כי מחירי הזהב והכסף רשמו בחודשים האחרונים ירידות חדות של כ-17.5% ו-28% בהתאמה. יתרה מכך, הכסף והזהב נסחרים כיום במחיר נמוך יותר מזה שהיה בראש השנה אשתקד.

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת אורית שיפמן, הינה פלטפורמה דיגיטלית, המבוססת על בינה מלאכותית, לביצוע מסחר בינ"ל בכל סוגי הסחורות והמוצרים. הפלטפורמה סורקת ומנתחת בזמן אמת כמות גדולה של מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, וביניהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, מנתחת הפלטפורמה נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר ומשבר האקלים, השפעת משברים עולמיים, אירועים פוליטיים, משברים פנים מדינתיים ובינלאומיים ועוד.

לדברי אורית שיפמן, "הזהב נחשב באופן מסורתי למעין 'נכס מפלט' בתקופות משבר ובתקופות של זעזועים בשווקי ההון. ואכן, עם פרוץ המשבר באוקראינה ראינו זינוק חד של כ-20% במחירו ועליה חדה עוד יותר במחיר הכסף. כיום, ככל שנראה שהעולם למד להתנהל כשהמלחמה ברקע, מחירם צונח". במקביל, ניתן לראות כי מערכת הבינה המלאכותית של הפלטפורמה מעניקה משקל משמעותי לפרמטר 'משברים עולמיים' כגורם שישפיע על מחיר הכסף והזהב בתקופה הקרובה – 39% ו-25% בהתאמה.

"בעוד שהשפעת המלחמה על מחירי סחורות רבות הולכת ופוחתת, תת-פרמטרים אחרים בקטגוריית 'משברים עולמיים' משפיעים כיום על המחירים, לחיוב או לשלילה. האינדיקציה המתקבלת כעת מהמערכת היא כי תת – הפרמטרים בקטגוריית 'המשבר העולמי', כגון התחזקות הדולר, אינפלציה גואה והעלאות ריבית במדינות רבות הם, ככל הנראה, הגורמים המשמעותיים התומכים בירידת מחיר הזהב והכסף, אומרת שיפמן.

מחיר אונקיית זהב נמוך בכ-8% מהמחיר בראש השנה אשתקד, מחיר הכסף נמוך בכ-22%

הזהב נסחר במספר בורסות ברחבי העולם כשהעיקרית היא ה- CME בארה"ב. בתחילת חודש מרץ, כתגובה לפרוץ המלחמה באוקראינה, מחירו זינק לשיא שנתי של 2,043 דולר. מאז, מחירו ירד בכ-17.6% וכיום הוא נסחר ברמה של 1,683.5 דולר לאונקיה. למעשה, על פי נתוני ARK TRADE, מחירה של אונקיית זהב נמוך כיום בכ-8% מזה שהיה בערב ראש השנה הקודם. אז נסחרה אונקיית זהב במחיר של  1,833.7 דולר.

 

הכסף, בדומה לזהב, נסחר באמצעות חוזים עתידים בבורסות ה-CME. למרות שבטווח הארוך הוא נסחר במגמה דומה לזהב, בשנה האחרונה מחירה של אונקיית כסף ירד בצורה חדה יותר, ביחס לזהב. אונקיית כסף נסחרת כיום במחיר של 19.38 דולר לאונקיה – ירידה של כ- 28% מהשיא השנתי שנקבע בחודש מרץ האחרון. על פי נתוני ARK TRADE, מחיר הכסף זול משמעותית גם ביחס למחירו בערב ראש השנה הקודם אז נסחרה אונקיית כסף בכ-24.8 דולר.

שם הסחורהמחיר ערב ראש השנה תשפ"ג

(נכון ל-16 בספטמבר)

שיא שנתי (8 במרץ)שינוי מהשיאשינוי מראש השנה אשתקד (תשפ"ב)
זהב1,683.5 דולר2,043.3 דולר17.6%-8.2%-
כסף19.38 דולר26.89 דולר27.9%-21.8%-

כתיבת תגובה