בתי הכנסת בב"ב לא יפונו: המיליארדר החרדי השיג פשרה

הנגיד החרדי שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס התערב, חברי מועצת גדולי התורה שקלו – ופינוי בתי הכנסת בבני ברק נדחה למועד בלתי ידוע • כל הפרטים

הנגיד שלמה רכניץ | צילום שמוליק ויינרייך

אלפי חסידי בעלזא לא ייצאו להפגין נגד ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, וכך גם מאות תושבים אחרים שהפכו בן-לילה למרוצים: בתיווכו של הנגיד שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס, פינוי בתי הכנסת שהוצבו על שטחים ירוקים בבני ברק – נדחה למועד בלתי ידוע.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

כפי שדווח ב'ביזנעס', בבעלזא זעמו על הרצון לפנות את בית הכנסת של חסידות בעלזא בשיכון ה' בעיר שעמד בסכנת פינוי עקב חוסר באישור והקצאה רשמית, זאת למרות שחודש לפני הבחירות קיבלו אנשי החסידות אישור בעל פה מראש העיר היוצא – חנוך זייברט – ועל דעתו של ראש העיר הנכנס – אברהם רובינשטיין – לבניית בית הכנסת במקום על פי חוק.

הסיבה למהלך הייתה בשל הרצון לפנות בית כנסת של 'הפלג הירושלמי' – דרכי שמואל, ע"ש מרן הגר"ש אויערבך זצ"ל – שהוצב ללא אישור, כאשר גורם בכיר בעירייה סיפר ל'ביזנעס', כי "רובינשטיין קיבל הוראה מאנשי הבית ברחוב רשב"ם להוריד את בית הכנסת של 'עץ'. העניין הוא שהוא לא יכול ללכת רק על הראש שלהם אז הוא רוצה להוריד גם את בית הכנסת של בעלזא".

בשבועות האחרונים התקיים משא ומתן בין אנשי לשכת ראש העיר הנכנס רובינשטיין לבין אנשי 'עץ' ובעלזא, בנוגע לפינוי מרצון והסדרה של בתי הכנסת. כתוצאה מכך שהמו"מ כמעט שעלה על שרטון, איימו חסידי בעלזא להפגין באלפיהם בבני ברק נגד ראש העיר. יצוין כי גורמים רשמיים בבעלזא דחו את הדיווחים הללו וטענו כי בעלזא מאז ומעולם העדיפה להגיע להבנות בדרכי שלום והתנגדה למחאות כאלו ואחרות.

עתה, חשף 'ככר השבת' כי הפינוי נדחה בתיווך של הנגיד שלמה יהודה רכניץ מלוס אנג'לס שפנה לרבני העיר בני ברק, ואלה מצדם פנו לראש העיר בבקשה לדחות, לפחות זמנית, את פינוי בתי הכנסת.

לפי הדיווח, בימים האחרונים, נערכה המשטרה בכוחות מתוגברים כדי להוציא לפועל את פינוי בית הכנסת 'דרכי שמואל', ובמקביל, ציטט האתר פנייה של העירייה לבית המשפט בתחילת השבוע, בבקשה להאריך את צו ההריסה בחמישים ימים, בשל העובדה ש"נדרשת פעילות מורכבת אשר מצריכה היערכות ותיאום מול מספר רב של גורמים אזרחיים ומשטרתיים, בייחוד לאור הרגישות בהריסת המבנים המשמשים כבתי כנסת". עוד נכתב בבקשה, כי "מדובר בפעילות מורכבת אשר תצריך שימוש בכוחות משטרה גדולים".

אלא שאמש (ג) שיגר עו"ד אריאל יונגר מכתב מטעם ראש העיר ב"ב למפקד מרחב דן במשטרה, תנ"צ שלמה בוריא, והבהיר כי "לאחר שיקול דעת ובחינת הבטים רבים שבסוגיה שבנידון, והתייעצות עם גדולי ישראל ובהנחייתם, ראש העיר מילא ידי להודיע כי הוא מודה על שיתוף הפעולה והסיוע שהעמדתם לרשות העיר, אלא שבשלב זה הוא מבטל את בקשת הסיוע מכם".

עתה חשף 'ככר השבת' כי מאחורי הקלעים התערב המיליארדר החרדי, שלמה יהודה רכניץ והוביל מול רבני העיר פשרה בין הצדדים. תחילה הציע רכניץ כי הוא יטול על עצמו את מימון הקמת בית מדרש ל'עץ' במקום אחר בשכונה, אך רבני 'דגל התורה' התנגדו להצעה.

אתמול הגיע רכניץ להבנות נוספות, שהובילו לדחיית הפינוי של ביהכנ"ס 'דרכי שמואל' תוך שהוא פונה לחברי מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' שיכריעו בנושא. כך, נדרשו לנושא הגאונים רבי יצחק זילברשטיין ורבי משה הלל הירש שקבעו כי הנגיד המחזיק היכלי תורה רבים – צודק, ויש למנוע פינוי אלים בכל דרך.

אשר לבית הכנסת של בעלזא, דיווח האתר, כי כבר בתחילת השבוע עלו הגה"צ רבי חיים צבי שפירא רב קהל חסידים רמת אהרן והדיין הגה"ח רבי יחיאל מאיר פנט – מחשובי רבני ודייני חצר בעלזא בעיר, למעונו של ראש העיר ונדברו עמו על הסדר לבית הכנסת בשיכון ה'.

כתיבת תגובה