גיל העצמאים למענק ירד, בקרוב: יאושר פטור ארנונה לעסקים

מנכ"ל משרד הפנים: בקרוב יוסדר הפטור מארנונה לעסקים בהיקף של 3 מיליארד ₪ • לאור פניות חברי וועדת הכספים וח"כ אשר: גיל הכניסה למענקים לעצמאים במסגרת תוכנית הפיצוי הממשלתית ירד ויחול מגיל 23 • בעלי עסקים חדשים, שהחלו לפעול בתחילת 2019 יהיו זכאים לפיצוי, במידה ויהיו בידיהם נתונים השוואתיים לפעילותם אשתקד

מרדכי כהן, מנכ''ל משרד הפנים | צילום: פנים, ויקיפדיה

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר, קיבלה הבוקר (ד') את סקירת מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן – בהתייחס להתמודדות עם משבר הקורונה.

במהלך סקירתו ציין כהן כי במסגרת הפטור שיוענק ל-3 חודשים לעסקים ברשויות המקומיות, ישופו הרשויות בתמורה ע"י הממשלה ולא יפגעו, כאשר לצד כך ינחה משרד הפנים את הרשויות לדחות את תשלום הארנונה עד לראשון למאי ללא ריבית: "הפטור בהיקף כולל של 3 מיליארד ש"ח יינתן לכולם, למעט אותם עסקים שממשיכים לפעול או משרדי ממשלה. עסקים ששילמו מראש ארנונה שנתית, יקבלו החזר.

"אנחנו בישורת האחרונה של המהלך, סיימנו עם העבודה המסודרת הזו, יש נקודה אחת שאני מאמין שביום יומיים הקרובים נסכם – נציגי האוצר מתעקשים שאחוז מסוים מהחבילה בכל זאת יושת על הרשויות והגופים המקומיים מתנגדים ודורשים שהשיפוי יהיה 100 אחוז. לכל עירייה הסדר משלה מול העסקים, וכל עירייה מתרגמת את הפטור לפי ההסדר שלה. בנוסף אנחנו ממליצים לעיריות לשלב בין הנחה ותשלום הדרגתי שיגדל לקראת סוף השנה לגבי יתרת תשלומי הארנונה, כדי שלא תהייה לעסקים קפיצה מידית בתשלום".

כהן ציין כי המשרד פועל לסייע לתזרים הרשויות בפעולות נוספות, בין השאר באמצעות הקדמת מענקי האיזון, והזרמה מזורזת של תקציב שמגיע לרשויות.

"בקרוב יוסדר הפטור מארנונה לעסקים בהיקף של 3 מיליארד ₪, אנו קוראים  לרשויות לפעול להקלות כך שהתשלומים יהיו מדורגים בהמשך השנה". עוד ציין, כי כרגע ישנם פערים קטנים בין הרשויות לאוצר, אשר מבקש להשית אחוז קטן מהשיפוי על הרשויות. מרדכי כהן ציין עוד כי 60 רשויות לא הגדירו את העובדים הסוציאליים כעובדים חיוניים בניגוד להוראת המשרד.

במסגרת עדכון מצד רשות המסים מוקדם יותר, בישרה המשנה למנהל רשות המיסים, מירי סביון, כי גיל הכניסה למענקים לעצמאים במסגרת תוכנית הפיצוי הממשלתית יחול על מי שמלאו לו 23 במהלך שנת 2019, תחת גיל 28 שנקבע בתחילה.

הצעד מגיע בעקבות פניית ועדת הכספים לעניין כך, יו"ר הוועדה, ח"כ עודד פורר הודה לרשות על הצעד: "עצמאי גם בגיל 23, צריך לקבל את הפיצוי. זה הרבה יותר הגיוני ויש לברך על העניין הזה, ולהודות לחברי הוועדה שהובילו את המאבק הזה". כזכור, גם ח"כ יעקב אשר פנה לשר האוצר כחלון בדרישה שלא להפלות לפי גיל את מתן מענקי הסיוע לעצמאים בתקופת החירום ולהשוות את זכאותם למענק לזכאות 'דמי אבטלה' לשכירים.

בנוסף עדכנה הרשות, כי גם בעלי עסקים חדשים, שפתחו את עסקיהם בתחילת 2019 ויהיו לו נתונים השוואתיים מהחודשים מרץ – אפריל 2019 לשם השוואתם לחודשים אלה בשנת 2020, ויעלה כי חלה ירידה במחזור העסקים שלו, יהיה זכאי לפיצוי.

כתיבת תגובה