גלגולה של פחית: מרהיטי בית וכלי אוכל ועד ליצרניות הרכב

לא ייאמן: פחיות משומשות הופכות בסופו של דבר למוצרי צריכה ביתיים או תעשייתיים | מכללת שנקר ותאגיד המיחזור 'אסופתא' חשפו פרוייקט משותף של עיצוב מוצרי צריכה לבית ולמשרד, עשויים ממיליוני פחיות ובקבוקים ממוחזרים | בין המוצרים: שרפרפים, מנורות, סכו"ם, מנורות שולחן, מעמדים לסכינים, שעוני קיר ושולחן ועוד | וגם לתעשיית הרכב בדרום קוריאה, יש מקור בלתי אכזב לפס הייצור | וגם: השת"פ עם קופת 'מתן בסתר' בעיר החרדית

עם מדבקה מגזין. תיפגשו ברכב הבא שלכם. פחיות למחזור. צילום רועי שטיינמץ

ההתחממות הגלובאלית והנזקים העצומים הנגרמים בעקבותיה העלו לאחרונה את המודעות לחשיבות המיחזור והכלכלה המעגלית. בארץ הוחלט להרחיב, מדצמבר הקרוב, את חוק הפיקדון ולהכיל אותו גם על כמיליארד מכלי המשקה המשפחתיים הנמכרים בישראל מדי שנה. במקביל, המשרד להגנת הסביבה מתכוון להעלות משמעותית את המס על הכלים החד פעמיים. שיתוף פעולה ראשון מסוגו שנרקם בין תאגיד המיחזור 'אסופתא' לבין מרכז רוזן לקיימות והמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, נועד לממש את הרעיון שבבסיס הכלכלה המעגלית ולהפוך מכלי המשקה המזהמים את הסביבה למוצרי צריכה מעוצבים ופונקציונליים.

תאגיד המיחזור 'אסופתא' נוסד כבר בשנת 2002 עם כניסתו לתוקף של  חוק הפיקדון. מדי שנה נאספים על ידי התאגיד כ- 150 מיליון מכלי משקה ברחבי הארץ מתוכם כ-700 טון אלומיניום שמקורם בפחיות, כ-1100 טון פלסטיק בקבקים מסוג PET, וכ-11,000 טון זכוכית. לתאגיד עשרות  תחנות איסוף בפריסה ארצית מדן ועד אילת  וצי של  רכבים אשר משנעים את מכלי המשקה לאתר העיבוד המרכזי של החברה בצפון הארץ.

אגב, כבר בשנת 2017 דווח כי 'אסופתא' חתם על הסכם עם ענקית המיחזור הבינלאומית Novelis באמצעות חברת Recycling Agency הבריטית. Novelis נחשבת לחברה הגדולה בעולם בתחום מיחזור האלומיניום, ובכלל זה פחיות השתיה והפיכתם לחומרי גלם עבור תעשיות שונות ובכללן תעשיית הרכב והאלקטרוניקה. בין לקוחות החברה נמנים ענקיים בינלאומיים כגון פורד, יגואר, לנד רובר, סמסונג ואחרים. החברה, שבסיסה בארה"ב, פועלת במספר אזורים בעולם ובכללם צפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה ואסיה. הפחיות הישראליות יגיעו למפעלי החברה בדרום קוריאה.

על פי ההסכם,  תאגיד אסופתא ימכור לדרום קוריאנים את מכלי משקה מאלומיניום כאשר הם כבושים ונקיים לחלוטין מחומרים אחרים. זאת לאחר שביצע מיון ע"י מסועים ומגנטים ייעודיים בין פחיות העשויות ברזל לבין פחיות העשויות אלומיניום. יצויין כי כ- 95% מכלל פחיות המשקה הנמכרות במדינת ישראל עשויות  מאלומיניום ורק כ- 5% עשויות ברזל.

במסגרת הפרויקט, הסטודנטים לעיצוב תעשייתי של שנקר ערכו סיורים במרכז האיסוף והמיחזור של "אסופתא" בשפרעם וניתחו את האפשרויות השונות הטמונות בחומרי הגלם הנאספים, ואת האפשרויות למקסם את היקף השימוש החוזר בחומרי הפלסטיק, האלומיניום והזכוכית מהם עשויים מיכלי המשקה הנמכרים בישראל. לשם הדוגמה ועל מנת להבין את היקף השימוש החוזר בחומרים, כל טון של אלומיניום הנאסף ע"י "אסופתא", ממנו יופקו חלק מהמוצרים מורכב מכ-80,000 פחיות. טון פלסטיק מורכב מכ-50,000 בקבוקים וטון זכוכית כולל כ-4,200 בקבוקי משקה.

כוסות מפחיות ממוחזרות | צילום: יח"צ

בין המוצרים אותם עיצבו הסטודנטים משנקר ניתן למצוא: שרפרף העשוי מאלומיניום דחוס, עטוף פלסטיק בטכנולוגיית ואקום פורמינג. משקלו של השרפרף הוא כארבעה קילו ומטון אחד של פחיות משומשות  ניתן להכין כ-250 שרפרפים. שעון קיר עשוי מפחיות אלומיניום דחוסות משולבות חומר סיליקוני. משקלו של השעון כ-5 קילו ומטון של פחיות ניתן להכין כ-250 שעונים. סכו"ם עשוי מפחיות ומיציקה של אלומיניום מצופה באנודייז. מטון של פחיות ניתן להכין כ-45,000 סטים של סכו"ם הכוללים סכין, מזלג וכף. מגביר קול לטלפון סלולארי העשוי מיציקת אלומיניום. מטון חומר ניתן להפיק כ-6,000 יחידות. כוסות וגביעים מזכוכית.

כסא מפחיות ממוחזרות | צילום: יח"צ

שיתוף הפעולה בין מרכז רוזן לקיימות בשנקר ל"אסופתא" הוא דוגמא לכלכלה מעגלית, בה המוצרים חוזרים חזרה למעגל –התעשייתי (נעשה שימוש בהם שימוש חוזר)  או הביולוגי (המתכלים ביולוגית והופכים לקומפוסט). "בימים קריטיים אלו, עלינו להתייחס לפסולת כחומר הגלם החדש – כלומר במקום כרייה וייצור חומרי גלם, עלינו להבין כי הפסולת הנאספת היא חומר גלם לכל דבר ועלינו לעשות בה שימוש חכם. עלינו לעצב מתוך מחשבה הן על החומרים בבסיסם, תהליך הייצור, השימוש במוצר והמוצר בסוף דרכו. מחשבה על כל השלבים תאפשר לנו לנהוג באחריות (מעצבים, יצרנים, משתמשים וכו') – כך שהפסולת תחזור לתוך המעגל הטכנולוגי או הביולוגי" אומרים בשנקר.

סכו"ם מפחיות ממוחזרות | צילום: יח"צ

ירון ברדוגו, מנכ"ל "אסופתא" אמר עם פרסום הדברים: "תאגיד המיחזור "אסופתא" אוסף וממחזר מדי שנה כ-150  מיליון מכלי משקה עבור יצרנים ויבואנים. אנו רואים חשיבות רבה ביצירת שיתופי פעולה המייצרים ערך מוסף וההופכים את מיכלי המשקה הנצרכים בארץ למוצרים חדשים. לפני שנים חתמנו על הסכם עם ענקית המיחזור הבינלאומית   Novelis באמצעות חברת Recycling Agency הבריטית, כאשר בחלק מהפחיות "הישראליות" המועברות אליהם נעשה שימוש בתעשיית הרכבים ובכללם פורד, יגואר, לנד רובר ואחרים. השת"פ  עם מרכז רוזן לקיימות והמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר הינו נדבך נוסף בתפיסה זו. חשוב לנו שהציבור בישראל יבין כי מעבר לדמי הפיקדון, הפחיות והבקבוקים אותם הוא מחזיר לנקודות האיסוף הופכים בסופו של דבר למוצר ממשי. בימים בהם כולנו רואים את השלכות ההתחממות הגלובאלית והפגיעה הסביבתית, לכל אחד מאיתנו יכולת לתת את חלקו הקטן בהגנה על כדור הארץ ואנו שמחים לקחת חלק בפרויקט ייחודי זה.

שעון קיר מפחיות ממוחזרות | צילום: יח"צ

מתן פחית בסתר

בתוך כך, לפני כשנה החלו, בתאגיד המיחזור, בשיתוף פעולה עם עמותת קופת הצדקה "מתן בסתר" במודיעין עילית לפעול טובת הקהילה במודיעין עילית. הפרוייקט המשותף מאפשר לציבור הרחב בעיר לתרום לצדקה את כספי הפיקדון המגיעים לו עבור השבת בקבוקי משקה ופחיות עליהם חל חוק הפיקדון.  זאת באמצעות השלכת בקבוקים ופחיות לכלובי איסוף הנמצאים במקומות מרכזיים ברחבי העיר, בסמוך לבתי כנסת ומרכזים מסחריים. בניגוד לכלובים "הרגילים" המיועדים לבקבוקים עבורם אין החזר של דמי הפיקדון, הכלובים המשתתפים בפרוייקט, עליהם שילוט של אסופתא ושל העמותה  מיועדים, למיכלי משקה עבורם ניתן היה לקבל חזרה את דמי הפיקדון בגובה של 30 אגורות לפחיות ולבקבוקי משקה מפלסטיק או מזכוכית, וכן לבקבוקי משקה מזכוכית בנפח של חצי ליטר, עבורם ניתן לקבל החזר של דמי פיקדון בגובה של 1.20 ₪.  כשתאגיד "אסופתא" אחראי על איסוף הבקבוקים והפחיות מהכלובים הללו ולהעביר לעמותת קופת הצדקה "מתן בסתר", את מלוא דמי הפיקדון המגיעים עבור אותם מיכלי משקה.

עם השקת שיתוף הפעולה בעיר מודיעין עילית, אמר ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא: "אנו נרגשים וגאים לשתף פעולה עם עמותת הצדקה מתן בסתר ולסייע בתמיכה כלכלית לציבור של אלפים בעיר מודיעין עילית. נערכנו מבעוד מועד לכך שנוכל לתת מענה לכל כמות של מיכלים שיושלכו לכלובים שהוצבו ברחבי העיר ולהעביר לעמותה את מלוא דמי הפיקדון עבורם. אנו קוראים לתושבי העיר לקחת חלק בפרוייקט ייחודי זה ובכך לסייע לנזקקי העיר ונערכים לשיתופי פעולה דומים עם עמותות בערים נוספות שירצו לעשות פרוייקט דומה". יצוין כי עד כה לא דווח על הרחבת שיתוף הפעולה בערים ושכונות חרדיות נוספות.

כתיבת תגובה