גניבה ממעביד – משמעותה והעונש הצפוי

גניבה ממעביד – על מה בדיוק מדובר? וסתם כך, כדאי שתדעו – גניבה ממעביד אינה כוללת רק גניבה של כסף

אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל | פלאש90

גניבה ממעביד נחשבת לעבירה חמורה שהרשעה בגינה עלולה להוביל לגזירת עונש משמעותי של מאסר בפועל. מדובר על מעילה באמון של העובד כנגד האדם שמעסיק אותו, כאשר נוצרת פגיעה משמעותית במרקם העדין של יחסי מעסיק-מועסק. מעביד שסבור כי העובד שלו גנב ממנו עלול לא רק לפטר את העובד ללא תשלום פיצויים ולהגיש נגדו תביעה אזרחית, אלא גם להגיש נגדו תלונה במשטרה.

בעל עסק שמקבל עובד לעבודה נותן בעובד אמון מלא הבא לידי ביטוי בעניינים רבים: העובדים נגישים למידע סודי, לשיחות עסקיות, ישיבות עם אנשי מפתח וגם לרכוש – החל ממספרי חשבונות בנק, קודים לכספות, סיסמאות רגישות וכן הלאה. בעת שהעובד מנצל את האמון שנותנים בו לרעה, מדובר על פגיעה במערכת האמון. אולם ברי כל לא כל פגיעה באמון עולה כדי עבירה פלילית.  

על פי החוק, ישנם תנאי סף שצריכים להתקיים כדי שהעבירה של גניבה ממעביד תתבצע: ראשית, המקרה צריך להיות מבוסס על גניבה של העובד מהמעביד שלו באופן ישיר או באופן עקיף. במקרה שהעובד גנב נכס שהגיע לעובד בשביל המעביד שלו. בנוסף, הגניבה צריכה להיות של נכס שערכו גבוה מ-1,000 שקלים חדשים.

לא רק כסף

פעמים רבות נשאלת השאלה האם גניבה נחשבת כגניבה רק אם מדובר בכסף. התשובה לכך שלילית. גניבה של עובד מהמעביד שלו יכולה להיות גם זיוף שעות העבודה על מנת להגדיל את המשכורת החודשית, שימוש בכרטיסי אשראי של בית העסק שלא על פי אישור המעסיק, שימוש בחפצים השייכים למעביד ופעולות רבות נוספות.

מדוע העונש על גניבה בידי עובד כל כך חמור?

לפי עו"ד מנשה רון, בהשוואה למעשי גניבה אחרים שגם הם חמורים, מעשי גניבה של עובד מהמעביד שלו מצטיירים כחמורים יותר שכן מעבר לפגיעה הקניינית הקיימת בכל עבירה של גניבה, בעבירה של גניבה ממעביד קיימת גם פגיעה באמון שנתן המעביד בעובד. ומסיבה זו, הענישה בגין מעשים של גניבה ממעביד מחמירה יותר ממקרים אחרים של גניבה. העונש הקבוע בחוק בגין העבירה של גניבה ממעסיק הינו 7 שנות מאסר בפועל, כאשר בעת שהגניבה מתבצעת על ידי עובד ציבור, העונש הקבוע אף חמור יותר ועומד על 10 שנת מאסר.

העונש ייקבע לאחר בחינת פרמטרים רבים וביניהם: הסיבות לגניבה, התפקיד של האדם המואשם בגניבה, הנזק שנגרם למעסיק בעקבות מעשי הגניבה, עברו הפלילי של הנאשם וכדומה.

ייעוץ וליווי משפטי 

המקרים של גניבה ממעביד יוצרים מצב רגיש ומיוחד לשני הצדדים. מנקודת המבט של העובד, חשוב לו לנסות ולהימנע מהליך פלילי נגדו לאור הסיכונים המשמעותיים שהליך כזה טומן בחובו. מנקודת המבט של המעביד, חשוב לו לנסות ולקבל חזרה את הכספים או הרכוש שנלקח.

לכן חשוב לשני הצדדים, גם למעביד שמגלה כי מתבצעת גניבה בעסק שלו על ידי עובד שלו, וגם לעובד שביצע גניבה ונתפס, לקבל ייעוץ וליווי משפטי מעורך דין על מנת להגיע למענה הטוב ביותר לצרכיהם.

 

כתיבת תגובה