דופקים את אגד? • מה רוצה מפעילת התחבורה ממשרד האוצר?

בדרך שלכם? לא בטוח. אם תצא השביתה הגדולה שמתכננת מפעילת התחבורה הגדולה במדינה, אגד בהחלט תעמוד בדרככם. אבל מה הסיפור בכלל מאחורי השביתה שכבר נדחתה פעם אחת. מה רוצה אגד להשיג מקופת המדינה?

צילומים: אדי דודקביץ', אורי לנז, סופיה גורדון | פלאש 90. rook76 | שאטרסטוק

שמעתם פעם את הביטוי "לדפוק את אגד"? ברור. כי אין ישראלי שלא שמע את הביטוי הזה. מה מקורו? ובכן, אינני זוכר באיזה הקשר זה היה, אבל יהה זה כאשר המורה שלי – בכיתה ה' – סיפר את האגדה הנעוצה בסיפור הזה, כדי להסביר סוגיה תלמודית סבוכה.

מעשה ביהודי שהגיע לתחנת האוטובוס, אך הנהג סגר את הדלתות והפליג לדרכו. נופף אותו יהודי באגרופו והבטיח שהוא 'ידפוק את אגד' ולא ייסע לעולם עם חברת התחבורה הציבורית הזו… מי שנדפק מכך, מיותר לציין, הוא – הוא עצמו.

בסיפור הזה נזכרתי השבוע כשקראתי על כך שב'אגד' מפגינים שרירים ומאיימים להשבית את הקווים שלהם החל מו' חשוון, בגלל החלטת המדינה שלא לחתום על הסכם סבסוד חדש מול הנהלת החברה.

מתברר, כי עשרות שנים אחרי שהוקמה, אכן אפשר 'לדפוק את אגד'.

אגד

סבסוד ממשלתי מכספי האזרחים

כדי להבין במה מדובר, הנה קצת רקע:

'אגד', הלוא היא "אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ", היא מפעילת התחבורה הגדולה ביותר בישראל. החברה, שצי האוטובוסים שלה עמד – נכון ל-2015 למניינם – על 2,527 אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים. נוסדה כקוֹאוֹפֶּרָטיב בינואר 1933 (תרצ"ג), עם איחודן של ארבע חברות תחבורה ציבורית ליחידה אחת. הו אלו 'המהיר', 'הגה', 'קדימה' ו'התאחדות הנהגים' שהפכו לקואופרטיב אחד. את השם, אגב, הציע המשורר חיים נחמן ביאליק, תלמיד לשעבר בישיבת וולוז'ין ששנה ופירש.

בתחילת ימיו מנה הקואופרטיב 963 חברים וכן 20 שכירים שהפעילו 338 אוטובוסים, בהם גם קווים אל מדינות ערב הסמוכות…

מאוחר יותר, כאשר מדינת היהודים הקטנה ודלת התושבים בנתה יישובים חדשים עבור האוכלוסייה שגדלה בקצב מהיר, אלא שאותם תושבים, כמו היהודי בתחילת הכתבה, היו צריכים להגיע למקומות מגוריהם – שהיו לעיתים תחת ההגדרה "מעבר להרי החושך", הדלק ועלות הנהג והקווים שהיו לעיתים כמעט ריקים – גרמו להפסדים ניכרים ולכן הגיעו 'אגד' והמדינה להסכם על סבסוד הקווים הללו.

אלא שאם הזמן התברר כי הסובסידיה היא הוצאת כספים ממשלם המיסים שלא לצורך, כיוון שלמרות הקווים שגורמים להפסד – קווים אשר אגב הפסדיהם הצטמצמו כל העת בשל "התקרבות" הפריפריה למרכז – ישנם קווים רווחיים מאוד שמקזזים למעשה על ההפסדים לכאורה.

אגד כרטיסיה

ההסכם ההגיוני ש'אגד' שכחה…

בראשית תשס"ו חתמו המדינה ו'אגד' על הסכם סובסידיה בסך 5.4 מיליארדי שקלים. כן כן, זה הסכום. באותו הסכם נקבע כי הוא יימשך כעשור, ולאחריו ייפסק הסבסוד לעד.

הנה דיווח שהופיע באתר 'הארץ' באותו יום: "המדינה חתמה על הסכם עם הקואופרטיב להפסקת הסובסידיה הממשלתית, וב-2015 תיפסק הסובסידיה השוטפת כליל: לאחר מו"מ שנמשך חודשים רבים סיכמו ביום ראשון החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, ויושב ראש אגד, אריק פלדמן, את פרטי הסכם הסובסידיה לעשר השנים הקרובות.

"בהסכם החדש, שעקרונותיו סוכמו כבר לפני כחודשיים, התחייבה אגד להתייעל מדי שנה. בשנה האחרונה להסכם – 2015 – תגיע ההתייעלות לשיאה, 415 מיליון שקל לשנה".

ב'ערוץ 7' דווח בכ"ח בכסלו תשס"ו כי "ועדת הכספים של הכנסת אישרה אתמול פה אחד הענקת 5.4 מיליארד ₪ עבור הסכם סובסידיה עם קואופרטיב אגד. מדובר בהסכם עקרוני שנועד לסבסד את הפעילות השוטפת של אגד, לתקופה של 10 השנים הבאות, לאחר שהסכם קודם בין הממשלה בין קואופרטיב אגד מסתיים בסוף חודש זה".

אלא שב-2010 (תש"ע) נחתם הסכם תיקונים להסכם הסבסוד, ושנתיים אחר-כך הוכנסו בו שינויים נוספים בגלל הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש-דן. בתמורה הובטחו ל'אגד' עוד 26 מיליוני שקלים. לטובת הסבסוד, כמובן.

אגד הפגנה

החגיגה נגמרה? לא באגד

אבל לא רק אתם מרימים גבה על הנושא. מתברר שגם מבקר המדינה נדרש לסבסוד המוזר. בי"א בחשון תשס"ד פורסם ב'גלובס' כי "המבקר מצא שמשרדי הממשלה שניהלו את המו"מ לחתימת הסכם הסובסידיה, לא טרחו להכין תחשיב עלות-תועלת לפני החתימה עליו, ומשום כך לא היה להם כל מנגנון להעריך את כדאיות ההסכם למדינה.

"בנוסף מתברר כי להסכם הסובסידיה הוכנס מנגנון תשלום נוסף שאמור לפצות את אגד על ירידה שנתית של 2% בהכנסות – במסגרת מנגנון זה קיבלה אגד מהמדינה סכומי כסף נוספים של 33 מיליון שקל ב-2010 ו-53.3 מיליון שקל ב-2011. ומה קרה בפועל? הכנסתה של 'אגד' לא רק שלא קטנה אלא גדלה".

בימים אלה, הגיעו לקיצן עשר השנים האחרונות לסבסוד. כמו כל דבר טוב, גם זה נגמר. וב'אגד' כנראה שכחו מההסכם עליו חתמו לפני עשור. הסכם שקבע כי הסובסידיה תופסק בתשע"ז. וזה, בגדול, הסיפור של השביתה המתוכננת שההסתדרות היא שושבין מרכזי בהתהוותה.

לא לחינם תקפו בארגון 'תחבורה בדרך שלנו' את ההסתדרות ואת אגד וכתבו: "המהלך (האיום בשביתה אם לא ייחתם הסכם, מ.ר) נובע מחזירות ומהתנהלות בזבזנית של מונופול שהורגל ליהנות מחוסר תחרותיות ומהקצאה גורפת של משאבים ציבוריים לטובתו, בצורה של סובסידיות ייעודיות, אך לא הפנים את כללי המשחק המשתנים בעשור האחרון לתחרות וליעילות בתחבורה הציבורית".

אז אם אגד תתקפל, תדעו שלא מגיע לה צל"ש משום שזה בדיוק ההסכם עליו היא חתמה. אם היא לא תתקפל ואתם תמצאו את עצמכם תקועים בדרכים, זכרו שלא מדובר במחאה של עובדים מתוסכלים שסבורים שמגיע להם שכר ראוי, אלא במחאתו של קואופרטיב עשיר ושבע שמחזיק נכסי נדל"ן בשווי מאות מיליונים ואינו זקוק לסבסוד מהכסף שלכם.

אגד תאונה

כתיבת תגובה